• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Kalinka
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-11 11:10:28 följande:
    Vilken underbar berättelse! Nu känner jag mig mycket lugnare och lite peppad inför att det kan bli en liten pojke. Du har så rätt så: det ögonblicket jag fick min flicka på magen utan att veta vad det var för kön än, och hon tittade in i mina ögon med sina små kisande ögon....där kvittade det ju fullständigt vad det var för kön. Det tog nog 5-10 minuter innan barnmorskorna kollade vad det var för kön på barnet och under tiden kände jag ju bara kärlek, förundran och, ja, allt det där, nyfikenhet osv.

Grejen med att jag och mannen problematiserar kill/tjejrollen är nog den att vi MEST kommer att problematisera en killroll. Kommer att försöka uppfostra en pojke till att vara lite alternativ, lite mjukis och pysslig. Konstigt nog "styr" vi inte vår flicka lika mycket. Hon får göra det hon vill helt och hållet. Orättvist, men samtidigt skönt att man slipper uppmuntra henne till att vara våldsam och bufflig och bara leka med bilar. Hon är helt enkelt en allätare som gillar att leka med både små djur, dockvagn, bilar, pussel men framför allt....zzzzz...böcker!!! Man tvingas läsa för henne flera timmar per dag
    Min man har känt precis som din man, och jag förstår också hur du menar. Vi har en liten tjej, och min man var LÄTTAD över att det var en liten tjej. Han är en sån som är totalt ointresserad av idrott, och inte alls är ssk grabbig av sig, gärna pratar om känslor och älskar brittiska romantiska komedier. Han kände att med en liten tjej så kan han vara den förälder han VILL vara, istället för att bli en "pojkpappa", något han är totalt ointresserad av.

Nu väntar vi barn nr 2, och jag känner att det skulle vara kul med en pojke, just för att det finns en stor chans att han skulle bli lika mysig och lugn som sin pappa, vilket iofs vår dotter också är, även om hon har mycket egen vilja. I slutändan spelar oftast könet inte så stor roll, tror jag.

Man har mycket irrationella känslor när man väntar barn, både som mamma och som pappa.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Mickan

Min mamma ville absolut inte ha en flicka till efter mig så hon var super happy när mina 2 småbröder kom. Hon tyckte det tog mycket längre tid att byta blöja på mig än med pojkar då bajset vill smita in i alla hål, och sen tyckte hon att tjejhumöret var HEMSKT!!!

• Anonym (4 tal)

Hej förstår din känsla!
    Jag har 4 grabbar ,den miste e en sladdis och när jag väntade honom så önskade jag så väldigt mkt att det skulle vara en tjej,vågade inte alls köpa ngt!
    Jag vågade inte säga det till nån,utan gick omkring och mådde dåligt över mina egna fruktansvärda känslor.
    Men så blev det ju en fjärde grabb jag visste det långt inne,men blev  väldigt besviken.kunde inte ta till mig han ordentligt,svårt att amma.slutade bara efter ett par dar.
    Så klart älskae jag han från första stund,mitt lilla charmtroll!!
    Mina stora grabbar e pappas pojkar o den lille med,och det var nog det som gjorde att jag hade den starka längtan efter en tjej nån som var för mig som kanske skulle vilja göra det som jag tycker e kul,ja ja jag vet det kanske inte alls skulle blivit så om jag haft en tjej.
    Men nu har jag mina 4 grabbar och dom e det bästa som finns!!!
    Även om ingen vill eller vågar närma sig mina intressen, hästarna
    Det som jag känner med att vara "pojkmamma" e att jag känner mig utanför i prat och intressen,även om jag tillbringat år i ishallar crossbanor och gud vet allt.

• Loriyana
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-11 16:16:58 följande:
    Jag har haft chansen att ta reda på könet under hela tiden eftersom jag gjorde ett FVP i v17 men vi har avböjt, har inte ringt in och kollat det. Och vid varje UL har vi sagt redan från början att vi inte vill veta köner så de får inte kolla "där nere". Anledningen till detta är att jag är rädd att jag hade blivit så besviken av att höra att det är en pojke att hela graviditeten hade blivit förstörd och jag har inte lust att gå omkring och vara ledsen och besviken i flera månader. bättre att bara ta det som det kommer på förlossningen....
    Jag tycker det är mycket klokt! Min mamma berättade att när hon först blev gravid så önskade hon sig en flicka. Hon fick reda på att det var en pojke och hon kände sig besviken. Med barn nr 2 fick hon helt enkelt bara barnet på brösten utan att någon sa till henne vilket kön barnet hade och hon förälskade sig omedelbart med den lilla krabaten...visade sig att det var en pojke det med. Men den här gången gjorde det liksom ingenting.

...sen fick hon mig (flicka) och min lillebror samt mina två systrar ;)
  • Anonym (En av varje)

Första barnet ville jag hemskt gärna ha en flicka, och det blev det. Det hade väl med identitet att göra, jag är ju tjej själv. Men det var kanske en större grej när vi  väntade andra. Då var jag övertygad om att det också var en tjej, för jag ville väldigt gärna ha en till. Bäbisen låg på samma sätt, uppförde sig på samma sätt som storasystern, graviditeterna var likadana och till råga på allt hade vi ett så himla bra flicknamn, men inga pojknamn. När Lillebror kom ut och maken sa att det var en pojke (han kom med rumpan först, så det var svårt att missa ) hann jag tänka "hur ska det gå?". Och i nästa ögonblick låg han hos mig och då fanns ju ingen annan än han. Han är underbar, så klart. Han älskar bilar, men leker precis lika mycket rollekar med dockor och när han och Storasyster går upp för att klä sig fina på nyårsafton kommer de ner i långklänningar båda två. Deras lekkamrat som är mellan dem i ålder utbrast "men killar kan inte vara prinsessor", och då protesterade vi alla tre lika högljutt.

• Anonym

Så skönt att det finns flera. 

Jag var övertygad redan från start denna gång att det var en tjej och på rul så sa vi att vi ville få veta könet om det gick. Blev sååå snopen och besviken när min lilla flicka hade snopp! Jag grät när vi gick därifrån. Inte en pojke till! Vad hände med min fina lilla tjej, jag som skulle gå och köpa hennes första klädesplagg på eftermiddagen?? Känner fortfarande en tagg i hjärtat över att det inte var en tjej och varje gång jag går förbi klänningar i klädbutiker så hugger det till i hjärtat och gör mig ledsen.

Jag är så otroligt tacksam över att min son lever och har det bra i magen, men sorgen kommer nog alltid att finnas där att det inte blev en tjej. Som tur är känns det lite bättre för varje dag, mycket tack vare att magen växer och det blir påtagligare att han snart kommer komma. Att känna honom sparka och leva runt gör ju att jag redan nu börjar vår relation med varandra och jag älskar honom naturligtvis oerhört mycket. När jag får upp honom på magen tror jag på ögonblicklig kärlek och jag kommer säkert tids nog att lovsjunga hur underbart det är att bara vara pojkmamma men just nu så gör det faktiskt ont.

• Anonym (Hemlig)

Känner igen mig. Har två pojkar sedan tidigare och de är fantastiska. Mjuka, fina, kramiga. Nu har jag - enligt BM på rutinultraljudet - en flicka i magen. Blev chockad när hon sade att det var en tös. Var helt säker att vi väntade en kille. Jag önskar mig en tjej så innerligt och i mars får vi veta helt säkert. Ska på könsul bara för att få veta. Jag är oerhört tacksam bara barnet är friskt, men vet oxå med mig att om bebisen visar sig vara en grabb kommer jag nog bli väldigt besviken. Förbjudna tankar. Vågar inte berätta för någon.

• Anonym (vågar knappt)

Jag har en liten son som jag älskar mest av allt i hela världen. När jag väntade honom hade jag ingen som helst preferens, ville bara ha ett barn. Trodde att det skulle bli en pojke och var nöjd när han tittade ut.

Men nu när vi funderar på ett till barn känner jag att jag otroligt gärna skulle vilja ha en tjej. Såpass desperat är känslan att jag inte vet om jag vågar bli gravid innan jag är helt säker på att jag ska bli glad för en kille också.

Jag fattar inte vart dessa känslor kommer ifrån! Jag älskar min son så högt och han är mitt allt. Varför vill jag helt plötsligt ha en tjej och allt kretsar kring det?!

• Anonym (orolig)

ååhh jag vill så gärna få en flicka när jag får mitt första barn...sen spelar det ingen roll, jag vill gärna ha en son oxå, det är inte det, men jag tror jag skulle se helt annorlunda på det om jag fick en liten tjej först...om det var en pojk så skulle jag nog känna mig väldigt stressad över att få en till ifall det oxå skulle bli en kille...såna här tankar får man ju inte ha egentligen....usch för mig!

• underverket 06

Ville gärna ha en flicka o när vi på RUL fick reda på att vi väntade en pojke, blev jag besviken. När sedan sonen föddes älskade jag honom över allt annat o det spelade ingen roll att det var en pojke. Nu försöker vi få till ett andra barn, men det verkar svårt att lyckas, så jag blir överlycklig om jag överhuvudtaget får ett till barn, pojke eller flicka spelar ingen större roll. Samtidigt vill jag gärna ha en flicka o jag kommer nog alltid vara lite besviken att jag aldrig fick en flicka, om det nu blir så. Men de barn man har älskar man ju, samtidigt kan man ju sörja att inte ha fått en flicka. Men att man itne skulle knyta an till sin son eller älska honom tror jag är extermt ovanligt.

Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?