• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Anonym (...)

Ts är det inte dags för förlossning snart? Vore kul att höra hur det har gått!

• Anonym
    Anonym (Hemlig) skrev 2011-01-14 15:45:07 följande:

Jag vill även tillägga att hade jag haft två tjejer sedan tidigare hade jag med all säkerhet önskat en pojke lite extra. Jag tycker det känns superskönt att det finns folk att prata med om detta, för precis som "sista chansen" skriver är det en önskan som känns lite skamfull och svår att tala om. De flesta av oss tar till oss en tredje eller fjärde pojk till 110% medan det finns ett fåtal som verkligen blir ledsna och har svårt att komma över att de "bara" fick en sort.

Dessutom tror jag många kan hålla med mig om att man JÄMT och ständigt får höra "åååå...nu är det säkert en liten TJEJ i magen!!". Finge jag en tia för varje gång jag hört den frasen vore jag rik. SÅ många kommenterar magen och menar på att "hoppas nu det är en tjej!!" och "visst vill du väl ha  en flicka?!". Sådana kommentarer tror jag också kan "förstärka" önskan om en flicka. Har man inte tänkt i de banorna börjar man kanske tänka på det när folk säger sådär.

Orsaken till att jag är anonym är att ingen utom min kille och jag själv vet vad vi har i magen. Alla tror att vi inte tagit reda på det. Har många "snokiga" bekanta på FL och vill inte att nån skall fatta vem jag är. Jag tycker hur som helst det är trist att vissa direkt slår ned på folk som skriver härinne. Jag tycker som sagt att man självklart har rätt att önska en sort lite extra. Har vänner som har oerhört svårt att få barn och även vissa av dem har sagt saker som att "du hoppas väl på en flicka??!" till mig.

Att jag önskar lite extra betyder inte att jag är otacksam! Kram på alla er andra! Familjeliv är väl till för att kunna dela tankar och känslor som dessa?

Men då vet ni alltså vad det blir? Eftersom du är anonym så kan du väl skriva ut om det är en flicka som du önskar....
  • Anonym (Det blir bra..)
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-05 08:43:07 följande:
    Jajaja, jag VET allt det där: att jag inte borde skaffa barn om jag inte vill ta risken med fel kön, att jag är otacksam och hemskt och borde avrättas för det jag känner. Jag vet att de flesta på FL tycker så men jag var ändå tvungen att göra ett inlägg för att höra om det kanske ändå fanns nån mer som gått igenom detta och hur det funkade efteråt.
    Jag tror att dina dömanden av dig själv är det som gör det hela så jobbigt som det är för dig. Det du känner känner du och din oro omkring anknytningen har du också. Försök se situationen som den är.. inte som du hade velat att den var. Du hade förstås velat att du inte kände som du gör, men nu är det inte på det sättet.

Ju mer du klamrar dig fast vid "fel" känslor och "rätt" känslor desto större kommer känslorna bli. 

Du kommer föda ett barn och blir det en kille kommer du märka hur det blir med den saken. Känner du även när barnet är fött att det är svårt finns det bra hjälp att få, så prata i så fall med BVC precis om hur du känner. De har varit med förr. 

Dety finns en orsak, troligtvis mycket rädslor inblandade i dina känslor. Du är bra och det kommer bli bra. Kanske behövs lite hjälp på traven. men det gör ju inget =o)

Kram och lycka till! 
  • Anonym

Jag ville oxå ha en flicka men fick en pojke. Nu skulle jag om jag får flera barn vilja ha en pojke till för han är det underbaraste i världen. Blev blixtförälskad i honom precis på samma sätt som jag blev i mitt första barn som är en flicka. Jag känner INGEN som helst skillnad. Han är heeeeeelt underbar... 

• Anonym

föresten, min pojke är lugnet själv. 

• Spartacus

funderade själv på min reaktion över att få en kille, mest kanske eftersom jag bara haft en tjej innan och man visste ju inte vad som var personligt eller könsbundet (tror i det hela att det mesta är personsligt).

fick en kille och HAN är ju inte "alla andra killar", såklart! liksom dottern inte är dom andra tjejerna...
    allt som sägs trist runt grabbar, som det oerhört grabbiga lite energiska bårkiga gråblåjeans, hänger ju jättemycket på uppfostran och hur man begränsar dom i klädväg eller på andra sätt är ju helt upp till en själv!

självklart är det fritt att önska, man kan ju inte rå för hur man känner, men jag tror det är extremt ovanligt att man blir besviken över barnet som kommer!

innan barnet kommit är det ju bara ett stycke bebis med ett kön,
    sen får man ju hela personen och allt som är ens barn, då suddas ju vikten av kön bort

lycka till framöver!

• Mummyfied

Jag har en av varje. Och jag garanterar dig: du missar inget himlastormande om du inte får det.  De är individer, orka lägga så mycket fokus på vad som finns mellan benen.

• Anonym (dotterlängtan)
    Anonym (Hemlig) skrev 2011-01-14 15:45:07 följande:

Jag vill även tillägga att hade jag haft två tjejer sedan tidigare hade jag med all säkerhet önskat en pojke lite extra. Jag tycker det känns superskönt att det finns folk att prata med om detta, för precis som "sista chansen" skriver är det en önskan som känns lite skamfull och svår att tala om. De flesta av oss tar till oss en tredje eller fjärde pojk till 110% medan det finns ett fåtal som verkligen blir ledsna och har svårt att komma över att de "bara" fick en sort.

Dessutom tror jag många kan hålla med mig om att man JÄMT och ständigt får höra "åååå...nu är det säkert en liten TJEJ i magen!!". Finge jag en tia för varje gång jag hört den frasen vore jag rik. SÅ många kommenterar magen och menar på att "hoppas nu det är en tjej!!" och "visst vill du väl ha  en flicka?!". Sådana kommentarer tror jag också kan "förstärka" önskan om en flicka. Har man inte tänkt i de banorna börjar man kanske tänka på det när folk säger sådär.

Orsaken till att jag är anonym är att ingen utom min kille och jag själv vet vad vi har i magen. Alla tror att vi inte tagit reda på det. Har många "snokiga" bekanta på FL och vill inte att nån skall fatta vem jag är. Jag tycker hur som helst det är trist att vissa direkt slår ned på folk som skriver härinne. Jag tycker som sagt att man självklart har rätt att önska en sort lite extra. Har vänner som har oerhört svårt att få barn och även vissa av dem har sagt saker som att "du hoppas väl på en flicka??!" till mig.

Att jag önskar lite extra betyder inte att jag är otacksam! Kram på alla er andra! Familjeliv är väl till för att kunna dela tankar och känslor som dessa?

är VÄLDIGT nyfiken på huruvida ni nu får en flicka eller pojke.....!

har själv två pojkar och ÖNSKAR mig en tös, när vi ska ha nr 3, inte än på några år dock. :)
    men drömma&önska får man iaf göra!:)

jag övertygade mig själv om att min 2a var en tjej när jag var gravid, tom på r-ul så såg det ut att vara en tjej, läkaren kollade jättelänge men eftersom bebisen rörde sig KONSTANT så vågade läkaren inte uttala sig.
    så vi bokade ett köns-ul, vi trodde verkligen att det var en tjej eftersom man inte såg någon snopp lr pung!!!
    men när vi väl var på könsul.et och jag låg på britsen så kände jag rent instinktivt när läkaren där började kolla "det är en till pojke!", vilket det också var...

Det var inga glada känslor jag kände när vi åkte hem precis.....
    grejen var också den att våra kompisar var beräknade några veckor före oss, och hon önskade sig också en dotter... såå pass att hon fick gå till psykologen på mvc för att hon mådde jättedåligt över det hela, till slut lyckades hon övertala sin sambo om ett köns-ul och jodå, precis som jag SA hela tiden så väntade de sig mycket riktigt en dotter!!!!...

det gjorde min "sorg" faktiskt ännu värre... :(

jag födde ca 3v före bf, hon gick över en vecka.. och vi födde på SAMMA dag...
    hur stora är oddsen?!

nåväl, det har faktiskt för mig, varit lite jobbigt att träffa dem sedan dess..
    vi har träffats många gånger, åkt på semester ihop.
    Men min kompis är så galet stolt över att hon äntligen fick sin dotter till slut att hon nödvändigtvis måste köra ner det i halsen på alla runtikring.
    Och man märker att alla finner det irriterande för det är INGEN som svarar på hennes uttalanden...

Jag HOPPAS att vårt 3.e barn är en tjej.. men det finns ju aldrig några garantier.
    Blir det en pojke till, så är det ju så, då är det bara inte menat.

MEN svar ja, jag har haft problem med anknytningen till min 2a son..
    Men det är INTE enbart pga hans kön, utan en massa andra aspekter som också har spelat in.
    Han är idag 9mån, och jag känner fortfarande inte exakt samma som jag gör för mitt 1a barn.
    Jag vet inte varför det är så... och jag hoppas att det kommer att kännas mer&mer ju äldre han blir..

För han e sjukt SÖT, jättego och glad (oftast).

Nu har jag svamlat färdigt!
    Tack&Hej
  • Anonym (fb)

I början av grav. hoppades jag oxå på en flicka o gick runt o drömde om rosa klänningar o hur fin hon skulle vara osv. Väl på UL fick jag reda på att det var en pojke och jag grät MEN för att barnet var friskt! Han sparkade, var livlig o FRISK.
    Men när jag håller i en flickbebis så känns de så rätt, jag hoppas att nästa blir en tjej. Men vad jag hoppas på mest är att barnet är friskt!  Glad

• Anonym (Hemlig)

Mina pojkar är inte så värst grabbiga av sig. Jag går inte runt och inbillar mig att världen skulle bli perfekt om jag fick en dotter. Har inga illusioner om att hon och jag skall klä oss i matchande kläder, börja ridskola och måla varandras naglar. Det är inte därför jag önskar mig en flicka. Tycker helt enkelt det vore kul att ha båda sorterna! Som någon härinne skrev, jag tror oxå att de flesta som har flera barn av en sort gärna vill ha det andra könet! Hade jag bara haft flickor hade jag gärna velat ha en son!!

Att önska sig är inte förbjudet. Självklart är det absolut viktigaste att barnet är friskt, ingenting annat spelar egentligen någon roll. Men att få "lyxönska" litegrann och drömma...det kan man väl få göra?

Jag är anonym men vill inte gå in mer på vem jag är eller sådär - vet att vissa i min bekantskapskrets, eller rättare sagt väldigt avlägsna f.d kompisar är medlemmar på FL och extremt snokiga och nosiga. Nu när inte mina riktiga vänner ens vet vad jag har i magen skulle det kännas surt om ngn av de andra som jag inte ens umgås med får reda på vem jag är. Vissa människor är lite jobbiga, så är det bara.

Dotterlängtan, jag förstår din längtan och jag kan tänka mig att det måste varit lite tufft när kompisarna fick en flicka. Speciellt när man själv gått och trott att man haft det ena eller det andra i magen.

Och som sagt, för mig skulle EXAKT samma sak gällt om jag haft typ tre flickor!! Då hade jag såå gärna velat ha en son.

TS, jag undrar också hur det gått..???

Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?