• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Anonym (2)
    stjärnmamman skrev 2011-01-22 09:56:12 följande:
    Jag har inte läst annat än rubriken men måste bara skriva

Hur kan man inte vilja ha en pojke???

Visst att man kanske önskar sig en tjej då man har 3 pojkar från förr

men att verkligen kräva en tjej .. Då ska man inga barn ha 
    Att tro att man har något att tillföra i en tråd när man bara har läst rubriken är inte direkt smart.

TS: jag är som du. Gravid med nr 2 och vill verkligen verkligen ha en dotter till. Inte tror jag att det är särskillt ovanligt att man önskar sig samma som innan.

Och så många som föreslår adoption. Tror ni verkligen att man får välja kön när man adopterar? Jösses!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-21 22:54:08 följande:
    Jag en son på snart 4 år och väntar en till i juni.

Jag kan inte förstå varför majoriteten önskar sig en flicka? För att man är själv av det könet? Eller vad är det som gör de så attraktivt med att få en flicka?
    Jag ska göra rul nästa vecka och kommer och fråga efter könet och är lite nervös inför tanken på att det är kanske en flicka. Jag vet inte varför? Min pojke är verkligen det bästa som finns och jag ser mig som en typisk pojkmamma. Och flickor skrämmer mig lite, hela den här tonårsperioden faktiskt. Titta bara på dagens 14 åringar. Dom är så välutvecklade och långt före sin ålder.

Jag hoppas verkligen att den lilla i magen är frisk. Är det en pojke kommer jag nog känna mig lugn då jag vet vad som väntar och att min son får sin vilja igenom (Han vill inte ha nått annat än en bror) Är de en flicka kommer jag nog känna mig osäker.. Jag är tex en sån mamma som inte vill att min dotter ska vara helt rosa klädd från topp till tå.
    Men huvudsaken är att mitt barn är frisk i magen.. Dom flesta runt omkring oss tror på en flicka och hoppas att vi får en flicka. Och jag fattar liksom inte grejen i det. Tycker att det är helt okej och önska sig en viss kön på barnet men inte bli besviken. För man ska inte bli gravid om man tycker att man inte passar och vara mamma till ett visst barn utan då kan man adoptera!

Men snälla du skriver ju samma som ts - du har ett barn av ett kön och vill ha ett till av samma?
    Även om ni har olika kön på era barn!

Jag hänger liksom inte med i det här att man väntar första barnet och bara vill ha en flicka, visst har du en,två, tre pojkar sen innan kan man väl ha lite önsketänkande men när de gäller första barnet? Är inte friskheten det viktigaste längre? Utan självaste könet? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-21 22:54:08 följande:
    Jag en son på snart 4 år och väntar en till i juni.

Jag kan inte förstå varför majoriteten önskar sig en flicka? För att man är själv av det könet? Eller vad är det som gör de så attraktivt med att få en flicka?
    Jag ska göra rul nästa vecka och kommer och fråga efter könet och är lite nervös inför tanken på att det är kanske en flicka. Jag vet inte varför? Min pojke är verkligen det bästa som finns och jag ser mig som en typisk pojkmamma. Och flickor skrämmer mig lite, hela den här tonårsperioden faktiskt. Titta bara på dagens 14 åringar. Dom är så välutvecklade och långt före sin ålder.

Jag hoppas verkligen att den lilla i magen är frisk. Är det en pojke kommer jag nog känna mig lugn då jag vet vad som väntar och att min son får sin vilja igenom (Han vill inte ha nått annat än en bror) Är de en flicka kommer jag nog känna mig osäker.. Jag är tex en sån mamma som inte vill att min dotter ska vara helt rosa klädd från topp till tå.
    Men huvudsaken är att mitt barn är frisk i magen.. Dom flesta runt omkring oss tror på en flicka och hoppas att vi får en flicka. Och jag fattar liksom inte grejen i det. Tycker att det är helt okej och önska sig en viss kön på barnet men inte bli besviken. För man ska inte bli gravid om man tycker att man inte passar och vara mamma till ett visst barn utan då kan man adoptera!

Jag hänger liksom inte med i det här att man väntar första barnet och bara vill ha en flicka, visst har du en,två, tre pojkar sen innan kan man väl ha lite önsketänkande men när de gäller första barnet? Är inte friskheten det viktigaste längre? Utan självaste könet? 
    Men snälla du skriver ju samma som ts - du har ett barn av ett kön och vill ha ett till av samma?
    Även om ni har olika kön på era barn!
  • stjärnmamman
    Anonym (2) skrev 2011-01-22 10:32:38 följande:
    Att tro att man har något att tillföra i en tråd när man bara har läst rubriken är inte direkt smart.

TS: jag är som du. Gravid med nr 2 och vill verkligen verkligen ha en dotter till. Inte tror jag att det är särskillt ovanligt att man önskar sig samma som innan.

Och så många som föreslår adoption. Tror ni verkligen att man får välja kön när man adopterar? Jösses!
    Jag behöver inte läsa något utan att konstatera det är idiotiskt!!
    Var glad att  det kommer ett friskt barn istället eller överhuvudtaget att det kommer ett barn alls..

• Anonym

Jag kände som dig när jag väntade barn, fast tvärtom. Jag ville ha en pojke. Jag vet inte hur jag hade reagerat om det varit en flicka. Förhoppningsvis hade jag inte känt så när jag väl höll flickan i famnen. Jag har valt att inte försöka få fler barn av rädsla för att få en dotter. Vår son är underbar, mjuk, omtänksam och rolig. Han är sex år och går i förskoleklass nu. När han började på dagis pratade vi om ett till barn. Eftersom sonen var så underbar började jag känna att det inte spelade någon roll om det blev en pojke eller flicka. Men när vi hade skolat in honom så kände jag att jag aldrig i livet skulle vilja ha en dotter. Jag tyckte att tjejerna var hemska. Gapiga, bråkiga, slogs, bet andra barn, sa fula ord och de större tjejerna fryste ut varandra och pratade illa om varandra. Det ser jag ännu mer av nu när de börjat skolan. Hua, de är riktigt elaka mot varandra. Pojkarna leker bra tillsammans utan tjafs. Blir det bråk löser de det snabbt utan skitsnack om varandra. I klassen finns det två tjejer som inte håller på så och de är härliga. Sonen leker mycket med dem även på fritiden. Man kan inte rå för sina känslor, jag hoppas för din skull att det ordnar sig. 

• Anonym (Lycklig mamma)

Åh gud vad skönt att jag alltid, vid mina tre graviditeter, har kunnat glädja mig åt att få träffa mina och sambons kärleksbarn. Att inte ha tänkt på vilket kön det har varit o bara få längta efter att få snusa på en bebis o få känna all den kärlek till ett nytt liv. Både jag o min sambo har sett fram emot förlossningarna o vårt första möte med våra barn o har inte lagt energi på att hoppas VAD det är utan VEM det är som varit i magen. Ett kön definierar inte hur barnen ska bli som personer. Man kan ju få en prinsess- o rosagalen kille eller en flicka där favvofärgen bara är blått o grönt. Blir man besviken på barnet då om flickan inte vill omvälva sig i rosa o mjuka saker om man nu önskar sig en flicka? Nej, kärleken till sin "avkomma" sitter ju knappast i könet utan i det fantastiska att man har lyckats få just det perfekta o unika barnet som är det finaste som världen har skådat, eller?!?!

• Anonym

Om man ska vara sån och kategorisera hur flickor och pojkar "ska" vara så måste jag ändå tycka att flickor är värre. Speciellt när de kommer upp till skolåldern och bara suger i sig all uppmärksamhet och vill ändå ha mer. Och all dessa fnitter som verkligen kan göra en tokig.

Flicka.

- Vill du se min teckning jag har gjort.
    - Oh vilken fin.
    - Nääää
    - Jo men det tycker jag
    - Nääää, rebecka i skolan ritar finare än mig.

and so on and so on and so on...

Pojke.

- Vill du se mitt skepp jag har byggt?
    - Oh vilken fin.
    - Mmmm
    och sen sticker han iväg för att göra annat.

• Some
    Anonym skrev 2011-01-22 09:54:28 följande:
    Adoptera från Kina så får man förmodligen garanterat en flicka!!
    Förmodligen garanterat? Verkligen?
    Men nej, så är det inte. Man får det barn man får när man adopterar.
    happy until proven otherwise
  • Anonym (Fråga)

Jag har en fråga till er som inte önskar en pojke.

Jag vill verkligen inte skuldbelägga någon och jag förstår att man kan ha olika starka önskemål om att få endera könet. Det verkar som om det är vanligare att mammor vill få flickor, även om jag kanske tillhör en minoritet som hellre ville ha en pojke och blev besviken när det verkade vara en flicka på ultraljudet. Jag blev så lycklig när jag precis fött ut honom och hörde barnmorskan säga att det var en pojke

Men hur som helst. Ni som inte önskar få en pojke - hur är er relation till er respektive? Älskar ni er partner? Ser upp till honom, tycker att han har bra egenskaper och kvalitéer och så vidare? För jag brukar tänka att jag älskar min man så mycket och tycker själv att han är ett riktigt kap och att jag är så lyckligt lottad att jag har honom för att han är så bra. Det är mycket därför som jag tycker att det är så härligt att ha fått en son, för jag önskar att han kommer att bli en lika bra man som hans pappa en dag. Då skulle jag vara en stolt mor. Så, hur kan man INTE önska ett barn som en dag kan bli lik ens partner, om man nu har ett bra förhållande?

Är ni med på hur jag tänker?

Samtidigt längtar jag efter den dagen jag får en svärdotter. Min son kommer säkert att välja en jättefin flicka och jag ser redan fram emot att få lära känna min framtida svärdotter. Så det kommer ju en fin flicka in i bilden förr eller senare ändå

Är så glad och lycklig över min fina pojk och jag önskar att även nästa barn blir en pojke. Har inget emot att få en flicka också men jag har inte någonting emot att få flera pojkar. Min kille är världens goaste!

• Anonym (2)
    stjärnmamman skrev 2011-01-22 12:39:25 följande:
    Jag behöver inte läsa något utan att konstatera det är idiotiskt!!
    Var glad att  det kommer ett friskt barn istället eller överhuvudtaget att det kommer ett barn alls..
    Varför tror du inte vi är glada över att kunna få barn eller att det viktigaste för oss också är att barnet är friskt? Det ena utesluer ju liksom inte det andra. Jag är jätteglad över att jag kan få barn och självklart är det viktigaste att barnet är friskt. Men det innebär inte att jag inte kan önska mig en till flicka.
Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?