• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Jumbopolly

Jag var först gravid och fick missfall väldigt sent.. Då födde jag fram en flicka som dog bara enliten stund senare... Nästa graviditet såönskade jag mig helt plötsligt en flicka... Jag var helt säker påatt det skulle bli en flicka men ut kom det en pojke..
    Första dagarna fick jag någon slags förlossnigsdeprission då pojken var "jätteful" enligt min mening. <Detta gick över rätt snart. Nu är han snart 5 månader och värdlens underbaraste barn... Ångrar honom inte för en sekund. Han är så gudomligt söt å bäst på att skratta... Älskar min lille son precis som han är.

Han är lättare i vissa avseneden än sin kusin som är en flicka och i andra så är hon lättare...
    Men i de avseenden HON är lättare så beror det på att hon är fullt frisk det ä inte han riktigt...
    I de avseenden då min son är lättare så beror det på som någon tidigare skrivit.. UPPFOSTRAN!!!!! Dock inte uppfostran från föräldrarna utan från farmor och farfar som skämmer bort flickan till max så hon blir besvärliga i vissa avseenden..

• Jumbopolly
    Drömmer skrev 2011-01-25 05:46:05 följande:
    alltså.. jag vill har BÅDE pojke och flicka! jag vill ha många barn 3-4 st!!!
    Enda jag sagt är att jag gärna vill att det ska bli storebror! För Storebror kan se efter sin lillasyster på ett sätt som kanske inte storasyster kan...
    jag önksar mina barn den tajta syskonkärleken jag haft.. och jag hade en storebror.

Men jag säger inte att 2 systrar eller en stora syster till lillebror är sämre.. jag har bara varit med om den ena delen.. så då känns det som ett tryggt kort. Men klart kan det bli tvärtom. Så det är inte så att jag blir beviken eller något liknande överhuvudtaget om det inte blir så som jag hade det. (jag har inte tänkt så mycket på adoptions-regler, så för mig var det inget konstigt om man fick välja kön... sett filmer då vuxna går och väljer barn.. så jag har inte tänkt mer på det.Så som sagt så känner jag  inte det hade varit konstigt om man fick välja, men får man inte så får man inte..)

Jag får gärna en flicka först, för mitt flicknamn är så fint så jag vill inte att det ska gå till spillo heller.. Alltså förstår ni vad jag menar.. det är ingen begäran att få en pojke först.. det är bara en liten tanke..
    men såklart så vill jag VERKLIGEN ha både en flicka och en pojke.. men av 3-4 barn så hoppas jag att jag lyckas få av båda sorter!!

Sluta misstolka mig. Jag är emot dem som föder fram ett oönskat barn. Hur kan man oönska sitt eget barn??
    jag både ÄR storasyster och har en storasyster.. Har även storebröder...
    Faktum är att min storasyster är den som hjälpt mig MEST genom åren...
    Mina storebröder har vart bra att ha när bilen pajjar typ eller när jag måste bygga nåt annars är storasyster den som ALLTID ALLTID ställt upp i ur och skur. Och jag har råkat ut för en hel del.. Så njae storasystrar är rätt bra... Tror min lillebror tycker likadant.. Han har nog haft mest nytta av mig jämfört med sina storebröder... som sagt förutom när det gäller saker som att bygga mm..
  • Anonym (flickmamma)

Så många som är arga på mig i trden. Jag visste ju detta, det brukar bli så men jag vill bara förtydliga att jag är så pass realistisk att jag antar att hormonerna tar över efter förlossningen och gör så man anknyter till barnet oavsett kön. Det är det jag hoppas på iallafall.

Jag vet faktiskt inte varför jag hellre vill ha en flicka. Det beror kanske på att det känns lättare att identifera sig med den, att man kanske kommer den närmare, kanske att den liknar en mer som en mini-.jag. Själviskt säkert, ja men så kanske det är.

Eller så är det för att jag så ofta hört äldre mammor säga, och sett i verkligheten, att pojkar föder man för att de ska försvinna sen. De har som vuxna inte alls lika tät kontakt med sina mammor som döttrar har, detta är ju ingen nyhet direkt. Det säger t o m min egen svärmor som bara har 3 pojkar, att tyvärr är man inte så nära dem som i en mor-dotter-relation, även om de naturligtvis svarar när hon ringer, hälsar på ibland osv. Men man habr inte samma närhet, inflytande och insyn i sonens liv som i dotterns kanske. På gott och ont naturligtvis. Man vill ju inte vara nån kontrollfreak som skrämmer bort sin dotter, misstolka mig inte. Speciellt kvinnor från andra länder, speciellt östeuropa, ryssland, där jag har träffat en del, säger detta att söner de bara förlorar man sen när de är vuxna men dottern finns alltid kvar nära mamman. Är det så i Sverige också tro? Det kanske kommer att förändras isåfall.....

Det tredje orsaken till att jag kanske hellre vill ha en flicka kan vara att det överhuvudtaget känns helt absurt att det kommer ett barn till. den första är ju min lilla sol som jag älskar så mycket och hon och jag är så tajta och hon är supermammig just nu och ska kramas och gulla hela tiden. Då känns det jättekonstigt att det kommer en till som kanske dessutom är av en helt annan "sort". Hur ska jag kunna jämföra denne med den första, hur ska jag kunna älska denna också? Fast även under första graviditeten ville jag helst ha en flicka, trots att jag inte hade barn sen tidigare.

Jag kan som sagt inte förklara min önskan: jag är ingen rosa, rysch-pysch mamma som vill att flickan ska vara typiskt flickstereotypisk och gilla prinsessor osv. Jag uppfostrar henne könsneutralt. Det kan vara för att de i min omgivning som jag känner som har pojkar, deras pojkar är så himla jobbiga och stirriga och hysteriska. Jag vill inte ha en sän själv!

Till sist: jag har gjort FVP så jag hade kunnat kolla könet redan för 5 månader sen men jag ville inte pga att jag inte ville ta ut känslorna i förskott, ev bli deprimerad eller besviken utan jag får ta det som det kommer. Blir det en pojk så litar jag på moderskänslorna vid förlossningen. Min BF är 4 feb så det är snart. Vi får se vad som händer.

• Anonym

TS - har du funderat på att prata med någon? Du får ursäkta, men jag tycker du är helfånig. Tänk om dina föräldrar hade velat ha en pojke istället för dig?!?

• Anonym
    Sthlmsparlan skrev 2011-01-24 23:34:22 följande:
    Jag kan bara gissa att ni som tror att flickor måste vara extremt flickiga/mammiga och pojkar måste vara extremt bråkiga och bara ty sig till pappan har stannat i evolutionsutvecklingen. En pojke blir bråkig om han får den uppfostran. Nu när jag funderar.. Om ni anser att en pojke är bråkig och tråkig, är då flickan snäll och rolig? Det här är lite sjukt, jag har faktiskt många gånger träffat mammor som har tyckt att pojkar är bra mycket lättare att handskas med än flickor.

Vad är det ni vill få ut av ert "Jag vill bara ha flicka och åter flicka"-tjat?? Som jag sa innan, skaffa inte barn om inte BARNET är önskat. Oavsett kön.

Jag brukar inte vara någon moralkärring när det gäller kläder och annat tjaffs, det bryr jag mig inte om, men att SJÄLVA KÖNET ska SPELA EN SÅ STOR ROLL?! JUST DET BARNET INTE KAN PÅVERKA??! DET VAR JU FÖR FAN NI SOM VALDE ATT KNULLA, BARNET BLEV TILL PÅ GRUND AV ER?! skydda er om ni är osäkra/rädda för att knulla fram fel kön. Ni "vuxna människor" som ska agera förebilder för oss yngre bör skämmas. 
    Kan inte annat än att hålla med. Det beror helt och hållet på vilken uppfostran man får. En del pojkar blir mammas pojke och en del flickor pappas flicka, har någon missat det eller?
  • Anonym (Lycklig mamma)
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-25 11:23:00 följande:
    Jag vet faktiskt inte varför jag hellre vill ha en flicka. Det beror kanske på att det känns lättare att identifera sig med den, att man kanske kommer den närmare, kanske att den liknar en mer som en mini-.jag. Själviskt säkert, ja men så kanske det är.
    Fast då kan jag säga att i vår familj är sonen en kopia av mig i sättet och min stora dotter är lik sin pappa. Jag o sonen är envisa som synden och vill båda ha vår vilja igenom, medan min sambo och äldsta dottern är lugnet själva o som alltid är glada o positiva. Det sonen har ärvt av pappan är dock sin vinnarskalle. Men det är det enda. Så egenskaperna sitter inte i könet, det sitter i arvsanlaget!!!
  • Anonym (Lycklig mamma)

OCH jag har kramat o pussat alla mina tre barn precis lika många minuter under deras uppväxt. De har haft samma behov av närhet från sin mamma o pappa oavsett vilket kön de har mellan benen. Jag har inte satt skillnad i att gulla o gosa med mina barn. Dessutom är sonen den som använt snuttefilt o tyckt om när jag har läst för honom. Min dotter har mer varit den som suttit på golvet o pusslat för sig själv när hon var mindre. Hon ville mest bara vara i samma rum som oss, medan sonen mer ville sitta i knät o gosa när han var liten...

• MammaG
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-04 12:38:04 följande:
    Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med.
    Att pojkar bara skulle vara jobbiga och tråkiga är så långt från sanningen som det är möjligt att  komma. Varför i hela friden skulle en pojke vara tråkigare än en flicka??????

Vet när jag ser mig omking bland bekanta att den finns en mängd exempel på tjejer som är extremt mycket bråkigare än min son (som iofs är väldigt lugn)
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym skrev 2011-01-25 11:27:07 följande:
    TS - har du funderat på att prata med någon? Du får ursäkta, men jag tycker du är helfånig. Tänk om dina föräldrar hade velat ha en pojke istället för dig?!?
    Jo, jag funderade på att prata med nån innan men det blev aldrig av. Vad ska en kurator säga liksom? Nu är det snart BF och det kommer säkert att gå bra. Jag intalar mig hela tiden att det ÄR en pojke och utgår från det, så känns det inte så konstigt om det blir så.

Min mamma ville faktiskt ha en pojke som första barn för hon sa att på den tiden ville man det (?). Låter konstigt, men kanske typ att man skulle ha en storebror och en lillasyster, vet inte. Men min mamma är ganska tramsig också ärligt talat. Men hon fick bara mig, jag har inga syskon och kan alltså INTE jämföra med nåt, varken att ha en bror eller en syster. Så det är i mina fantasier man kommer närmare en syster än en bror.

Det mesta jag har skrivit om och känner är ju ett resultat av mina fantasier och vad jag TROR, inte verkligheten alls. Den kommer jag att få smaka på sen när den eventuella pojken föds.
  • MammaG
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-05 18:17:34 följande:
    . har man nåt gemensamt med en bror de första 30 åren av sitt liv?
    Hur stor skillnad tror du att det är mellan tjejer och killar egentligen??? Mina allra bästa vänner har alltid varit män, och det har alltså varit sådana jag INTE har haft ett förhållande med. Vi har bara varit vänner. Kan man ha massvis gemensamt med en man man inte är släkt med så lär man ha det med en bror. Tror du att män och kvinnor inta kan ha gemensamma intressen?

Dessutom verkar du ha en väldigt blåögd bild av detta med att ha systrar
Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?