• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Anonym
    MammaG skrev 2011-01-26 13:32:03 följande:
    En del här beskriver ögonblicket när de fick veta att de skulle få en pojke på samma sätt som andra beskriver upptäkten av att de väntar ett gravt handikappat barn. Jag tycker det är helt sjukt

(och jo, jag har precis samma rätt som ts att känna vad jag känner)
    Kan du inte starta en egen tråd om detta och inte skriva vad du känner i en tråd när någon känner sig ledsen och nere över sina känslor?
  • Anonym (flickmamma)
    Modgun skrev 2011-01-26 12:45:52 följande:
    Inte ska du skämmas för att du hoppas på en flicka. MEN de som SKA skämmas är de som inte vill ha det ena eller andra könet.
    Faktum är att ÄR man osäker på om man kanske inte kommer att älska barnet pga fel kön, så skaffar man inte barn.
    Då ser man till att ta itu med de psykiska problemet man har INNAN man blir gravid.
    Jag vet att det jag känner är "fel", att jag borde vara glad oavsett, och det kommer jag kanske att bli när knytet läggs på magen förhoppningsvis. Men jag tror egentligen inte det har med psykiska problem om man önskar det ena eller andra könet för isåfall är det extremt många som går omkring med psykiska problem och allvarliga diagnoser, runt om i världen. För visst förekommer det överallt att man gärna skulle vilja ha ett barn av det eller det könet. Inget onormalt har man ju fattat. Och de allra flesta knyter ju an bra med sitt barn oavsett vad det blir och älskar det över allt annat. Det har vi ju fått se i denna tråd inte minst.
  • Modgun
    Anonym (2) skrev 2011-01-26 13:35:13 följande:
    Du tycker itne att man skaffar barn för att DU inte kan förstår att TS känslor är rktiga och dem rår hon inte för. DU tycker itne att TS förätjänar empati och då undrar jag vad du då gör i en tråd som denna, för att säga till TS att hon inte borde skaffa barn, när hon dessutom redan är gravid? TS söker stöd och undrar hur andra i hennes situation haft det och DU kommer med pekpinnar som garanterat inte hjälper TS ett skit.

Jag vidhåller att dom utan empati inte borde skaffa barn. Och kanske hålla sig til trådar där de hör hemma.
    Och JAG vidhåller att jag inte saknar empati.

Ok, men hur blir det om det visar sig att hon inte skulle älska pojken då? eller kan knyta an till honom? Ska barnet då få kastas in i omplaceringskarusellen pga att han mamma hellre ville ha en flicka.

Tycker du DET scenariot är bättre än att skita i att skaffa barn? OM man känner att man inte kan knyta an eller älska det pga av fel kön.
  • Anonym (flick/pojk mamma)

vad är det som gör att du önskar dig just en flicka så mycket? Varför har du fått för dig att det bara är pojkar som kan vara jobbiga och tråkiga? Det har ju ingenting med könet att göra hur man är som människa? Du kanske har många dåliga erfarenheter av just småkillar?

• Anonym (flickmamma)
    Anonym (flick/pojk mamma) skrev 2011-01-26 14:34:13 följande:

vad är det som gör att du önskar dig just en flicka så mycket? Varför har du fått för dig att det bara är pojkar som kan vara jobbiga och tråkiga? Det har ju ingenting med könet att göra hur man är som människa? Du kanske har många dåliga erfarenheter av just småkillar?

Ja, jag har sett en hel del pojkar i omgivningen som är ganska jobbiga och stereotypiska och BARA ska leka med pinnar och fäktas, brottas, leka med bilar och små gubbar som slåss. Jag antar att det är deras föräldrars "fel" att de blivit så här pga uppfostran eller så kommer det utifrån, från dagis och samhället i övrigt. Men som många i tråden har skrivit så har inte just deras pojkar blivit sådana utan är små gulliga kärleksfulla varelser som kan leka med annat än just bilar och pinnar.
  • Muris81

TS, känns det lite bättre nu när du fått läsa om alla oss som har fina pojkar? Hoppas det!

• Anonym (flick/pojk mamma)

Min grabb är isf mer åt det tjejiga ¨hållet och dottern åt det "grabbiga",

Killen är lugn och harmonisk leker gärna med fordon, briotågbana, läser böcker, pysslar, målar, sjunger, dansar. Väldigt lugn men kan såklart oxå busa.
    Min vilding till dotter brottas, hoppar kan inte sitta still mer än 1 minut typ. leker nästan aldrig med dockor.  men både två är lika underbara för det och har så mycket kärlek i sig! :)

Kommer bli jättebra vad det än är du har i din mage ska du se :) Om du mår dåligt över att ev få en grabb så kanske du ska gå och prata med någon. Lycka till!

• after eight

Nu har jag ju aldrig varit TS sits och känt att jag inte vill ha en pojke, men jag tycker att TS borde försöka fokusera på det positiva med att få uppleva barn med olika kön.

Jag har ett av varje och när jag väntade min lillkille undrade jag hur jag skulle vara som pojkmamma. Jag hade svårt att föreställa mig som mamma pojkmamma, mest för att jag hade en tjej redan. Däremot var jag inte negativt inställd. Men jag är SÅ glad att jag fick en liten kille också, på många sätt är de lika, men på många sätt olika. Och jag tror främst att deras olikheter beror på skilda personligheter, inte kön. Han är ett solsken, han är kramig till tusen och mammas lille kille. Samtidigt är han lite tuffare än sin storasyster och jag beundrar hans förmåga att kasta sig in i nya, oprövade saker.

Vi är stränga med att uppfostra sonen till att inte slåss, men det var vi med dottern också. Än så länge har jag inte sett att han är mer våldsam än dottern var i samma ålder. Ibland kan han ge sin storasyster en smäll, men det är ju för att han blir frustrerad och inte kan hantera sina känslor. Men dottern var på samma sätt när hon var tre.

När du TS får din lille son på magen tror jag att alla dessa tankar är som bortblåsta, om du inte hade problem med anknytningen till dottern kommer du inte att få det med en son heller. Möjligtvis kommer du att känna ett sting av dåligt samvete för att du kände som du gjorde. 

Mamma till Isabel 050105 och Vincent 071211
  • HannaVirrpanna
    Anonym (...) skrev 2011-01-26 09:39:12 följande:
    Hm...inte så säker. Det första min kompis frågade sin sambo var "vad blev det, vad blev det?" innan hon fått upp barnet på bröstet.
    Jasså? Jag hade iaf inte en tanke på kön när min pojke kom upp på bröstet. Såg bara hur fin han var :)
  • Anonym (flickmamma)
    Muris81 skrev 2011-01-26 14:54:31 följande:
    TS, känns det lite bättre nu när du fått läsa om alla oss som har fina pojkar? Hoppas det!
    Jo det gör det verkligen. Det är en stor tröst faktiskt.
Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?