• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Anonym (killmamman)
    Anonym (Snälla ni!) skrev 2011-02-25 22:06:56 följande:
    Som sagt, som jag skrivit tidigare i den här tråden; det handlar inte om det blir en flicka eller pojke. Jag förspråkar inget mer än det andra.  Huvudsaken är just vad jag valt att citera "Men huvudsaken är att bebis kommer ut hel o välmående!!!!" Ett barn är en gåva, oavsett kön!!
  • Anonym (blev bra)
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-04 12:38:04 följande:
    Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.
    Vi var helt inställda på att få en flicka, och min man sa t o m halvt på skämt vid något tillfälle att han inte skulle vilja behålla barnet om det blev en pojke. Min första tanke när barnet precis var fött var "jag hoppas, hoppas det är en flicka". Det var en pojke, men efter bara några minuter (och då var mitt barn iväg med barnläkaren en liten stund) kunde jag inte tänka mig något annat barn. Nu tycker vi båda att han är världens underbaraste, och om vi får ett barn till är pojke och flicka lika välkomna.
  • SötFlöt
    Anonym (pipig pojk) skrev 2011-02-24 10:49:09 följande:
    Min första är pojk och andra flicka. Pojken är bra mycket pipigare och gnälligare än flickan. Så det där var nog det dummaste jag har hört.
    Det var nog det dummaste jag läst med!
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Lillkrabat 110409 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Siberg

Hon ber om råd från likatänkande, så vad är vi att döma ut henne för det?
    Trådstartaren är ju inte dum i huvudet utan inser just att man inte kan välja könet.
    Därav frågan. Känner man som hon gör att hon verkligen hoppas på att barnet är en flicka är det ju en tillräckligt jobbig känsla att vara rädd för sig själv att man inte ska kunna knyta an till barnet om det föds en pojke.
    Ta hennes oro på allvar och svara på hennes fråga istället för att fram o tillbaks älta frågan om det är rätt att "önska sig" ett visst kön. Visst det är en tabu belagd fråga, men cred åt henne att hon vågar fråga det "fruktansvärda"!

Jag har själv inte varit i samma sits, men vad jag tror är att man i slutänden älskar sitt barn oavsett kön.

• Anonym (flickmamma)
    Siberg skrev 2011-03-02 18:09:54 följande:
    Hon ber om råd från likatänkande, så vad är vi att döma ut henne för det?
    Trådstartaren är ju inte dum i huvudet utan inser just att man inte kan välja könet.
    Därav frågan. Känner man som hon gör att hon verkligen hoppas på att barnet är en flicka är det ju en tillräckligt jobbig känsla att vara rädd för sig själv att man inte ska kunna knyta an till barnet om det föds en pojke.
    Ta hennes oro på allvar och svara på hennes fråga istället för att fram o tillbaks älta frågan om det är rätt att "önska sig" ett visst kön. Visst det är en tabu belagd fråga, men cred åt henne att hon vågar fråga det "fruktansvärda"!

Jag har själv inte varit i samma sits, men vad jag tror är att man i slutänden älskar sitt barn oavsett kön.
    Tack.
  • Anonym (förstår!)

Jag förstår ts känslor. Har själv en dotter och väntar nu förmodligen en son. Det är jättesvårt att tänka sig, faktiskt. Jag förstår för det första inte hur jag ska kunna knyta an till ett barn till, oavsett kön. Jag älskar ju min dotter så mycket, hur ska det finnas plats för en till?

Men, så här var det när jag väntade dottern: jag hoppades på en flicka men insåg självklart att det lika gärna kunde bli en son. Så jag tänkte jättemycket på det, förberedde mig mentalt, la mer fokus på pojknamn osv. När dottern föddes blev jag självklart lycklig, men samtidigt insåg jag att nu blev det ingen son. Lite snopet, på ett sätt. Förmodligen kommer jag att känna likadant nu, särskilt eftersom vi inte vill ha fler barn efter nr 2. Om det då blir en flicka kommer jag aldrig att få en son, och det skulle faktiskt vara lite sorgligt.

Det är komplicerat, det är det. Samtidigt som jag vill ha det ena, vill jag inte egentligen helt avstå från det andra heller.

• Uddabus

Önska får man väl göra ??? Men styra det kan man ju inte... Jag är den som önskar mig en flicka efter två pojkar men samtidigt så känns det lite ovant på något vis... Hur tvättar man en flicka o sådär... Ha ha ha man är ju knas...

O ang att knyta an till barnet så gör man det ändå... O man älskar alla sina barn lika mycket fast det kan vara på olika sätt...

Oavsett vad det blir så blir man lycklig ändå... Har man svårt för att knyta an så pratar man med BVC o kurator om det... Det kan ta olika tid bara... Beroende hur man sj mår efter förlossning...

Tänk som så att du o pappan har skapat en ny liten människa o varje barn är unikt...

Sörj inte för ett kön även om man önskar ett visst..

• Anonym (killmamman)

Jag klickade på Visa endast o såg att TS fått sin önskade flicka som "tur" var.

Ja herregud vilken tur att hon inte fick en pojke, tolkar jag det som. Nackdelen blir ju att hon behåller sin trångsynthet när det kommer till kön på barnen. 

• ModestyB

Jag var en av dom som i början av tråden skrev om att jag önskat en flicka och kände mig osäker inför att få en pojke, eftersom jag inte vet hur man lotsar en pojke genom livet osv...

Nu är vår son 7 månader och jag älskar Älskar ÄLSKAR honom så otroligt mycket så det knappt finns på jorden. Jag älskar vår dotter lika villkorslöst. Jag vet nu att jag är en alldeles förträfflig mor oavsett vilket kön mitt barn har och jag vet att jag kommer kunna vara lika diplomatiskt normkritisk i mitt förhållningssätt även med vår son.
    Jag skulle idag aldrig någonsin ens tänka tanken att jag hellre skulle vilja haft en dotter till. Jag fick precis rätt barn-igen. Tack kära gode gud för mina alldeles fantastiska barn!

Jag kan däremot säga att jag njuter av mitt föräldraskap och bebistiden på ett annat sätt nu med andra barnet. Jag bar vår dotter i sjal, samsov och på det viset är det ingen skillnad, men nu gör jag det i större utsträckning, längre och jag tar till vara varje ögonblick på ett annat sätt. Så jädra lycklig så det är inte klokt.

• Anonym (känner lika)

Känner lika, nu när jag fått reda på att jag väntar min 3dje kille, men jag har en flicka också.

Men jag undrar varför det har svängt. för för 100 år sedan ville ingen ha flickor. Är det för att då gifte man bort flickorna ch behöll sina pojkar. Nu är det nästan tvärt om. Flickorna står man ofta närmare som vuxen, medan pojkarna oftare står sin fru närmast och kommer man inte överens med henne, så träffar man varken sonen eller barnbarnen så ofta. Är det det som gör det. I varje fall är det en rädsla jag har......

jag blev jättebesviken på UL faktiskt. Men det börjar kännas bättre nu. men jag känner mig som om jag är ledsen att flickan inte kom, inte att jag inte vill ha pojken. Hade önskat att det var tvillingar, den pojken jag väntar OCH en tjej.....

Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?