• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (...) skrev 2011-02-10 16:48:17 följande:
    Har det kommit någon bebis än?
    Nej inte än. Imorgon är det en BF + 1 vecka. Fick ett "återfall" nu när jag sett ett par kompisar som lagt ut sina nyfödda döttrar på Fejjan och började tänka återigen att jag absolut inte vill ha nån pojke. Typ: hellre inget barn alls än en pojke. Så himla hemskt av mig. ett totalt lågvattenmärke.. Jag som precis accepterat att det säkert blir en pojke.....Hoppas fortfarande på förlossningshormonerna som ska få mig att älska min nyfödda son lika mycket som en ev. flicka.
  • Anonym (2)

Vetdu, TS, jag tror verkligen att det kommer bli så. Och om det inte blir så så du ju för det första medveten om problemet och kan därför söka hjälp snabbt (0ch skulle det bli så att det blir en förlossningsdepression så kan jag lova att det hade blivit det om det var en dotter också, bara att du skulle skylla på att det hade med könet att göra) och för det andra så är det inget onormalt om kärleken växer fram över tid och inte golvar en totalt. Så var det för mig med mitt första barn, som ju var en dotter.

• Anonym (...)
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-02-10 20:16:37 följande:
    Nej inte än. Imorgon är det en BF + 1 vecka. Fick ett "återfall" nu när jag sett ett par kompisar som lagt ut sina nyfödda döttrar på Fejjan och började tänka återigen att jag absolut inte vill ha nån pojke. Typ: hellre inget barn alls än en pojke. Så himla hemskt av mig. ett totalt lågvattenmärke.. Jag som precis accepterat att det säkert blir en pojke.....Hoppas fortfarande på förlossningshormonerna som ska få mig att älska min nyfödda son lika mycket som en ev. flicka.
    Tänk inte så mycket! Du kommer att älska ditt barn oavsett kön. Om det inte skulle kännas bra när barnet väl kommer, ring psykolog på mbhv och få en tid så fort som möjligt. Du grejar det!
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (...) skrev 2011-02-11 10:41:05 följande:
    Tänk inte så mycket! Du kommer att älska ditt barn oavsett kön. Om det inte skulle kännas bra när barnet väl kommer, ring psykolog på mbhv och få en tid så fort som möjligt. Du grejar det!
    Tack för peppningen. Det känns lite bättre:)
  • Anonym
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-02-12 10:49:53 följande:
    Tack för peppningen. Det känns lite bättre:)
    Hur har det gått?
    Har det kommit någon bebis ännu?
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym skrev 2011-02-17 09:45:22 följande:
    Hur har det gått?
    Har det kommit någon bebis ännu?
    Nä, otroligt nog. Nu är jag på BF +13. Däremot hittade jag en artikel igår i SVD som  beskrev hur det var vanligare med förlossningsdepressioner för kvinnor som fått pojkar än annars. Motsvarande gällde för kvinnor som fått flickor i länder där dessa har låg status som Indien och Kina. Som tur är hade depressionerna ofta lagt sig inom ett halvår och de kände sig ungefär lika nöjda som övriga nyblivna mammor.
  • Anonym (...)
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-02-17 10:19:33 följande:
    Nä, otroligt nog. Nu är jag på BF +13. Däremot hittade jag en artikel igår i SVD som  beskrev hur det var vanligare med förlossningsdepressioner för kvinnor som fått pojkar än annars. Motsvarande gällde för kvinnor som fått flickor i länder där dessa har låg status som Indien och Kina. Som tur är hade depressionerna ofta lagt sig inom ett halvår och de kände sig ungefär lika nöjda som övriga nyblivna mammor.
    Blir det igångsättning om några dagar då om h*n inte beslutar sig för att komma ut självmant?

Den där studien är ju väldigt ny och mer forskning behöver ju göras innan man vet vad det  beror på. Man hade väl någon teori om hormonnivåer? Kan kanske också bero på att fler önskar tjejer och får pojkar än tvärtom..vad vet jag.
  • Renni

Lycka till TS... Jag tror att allting kommer gå galant & att du kommer fina kärleken till er lilla gosse..

• Anonym (2söner)
    När du säger så hoppas jag att du får en son så du får chansen att utmana dina fördomar! Får du en son kommer du älska honom och inse hur fel du har nu! :)
  • Anonym (dotterlängtan)

du vet alltså ännu inte vad det blir sas???
    oj oj! det hade jag aldrig kunnat gå igenom, att inte veta.....

håller en stor fet tumme för dig!

Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?