• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Jakobs mamma

Sådana här tankar är ju inte baserade på förnuft utan på känslor. Det går ju inte att resonera bort. Tror det bästa man kan göra är att tillåta sig att känna det man känner. Man kanske behöver sörja helt enkelt att man inte fick den dotter man hade önskat så högt. Så går de känslorna förhoppningsvis över och man orkar se verkligheten som den blev. Och börja älska den pojke man fick. Jag har en son och en dotter. Första barnet var en pojke och jag var överlycklig för det, kändes spännande och utmanande eftersom jag är uppvuxen med flera systrar och inte har så mycket erfarenhet av småpojkar. Han är hur underbar som helst och vill gärna gosa och kramas med mamma. Självklart kan man få det minst lika mysigt med en son. Jag tror att man själv skapar  kvaliteten på ens  relationer i stor utsträckning.

• ModestyB

Vi har en dotter sedan tidigare. Hon är stark, självständig, bestämd och alldeles, alldeles underbar. När vi blev gravida med ett syskon så trodde jag per automatik att det skulle vara en tjej. Det var vad jag ville ha och hade jag fått välja hade jag nog bara skaffat en likadan som den vi redan hade=)

Jag kände mig främmande inför att min kropp kunde bära en pojke. Jag har inte så många män omkring mig och i min närmsta familj, jag kan inte relatera till män på samma sätt som till kvinnor och jag "kan" inte pojkar alls. Allt det här blir ju extra galet med tanke på att vi försöker uppfostra vårt barn genusmedvetet och att vi tror på en jämställd relation osv... Jag har också en föreställning om att pojkar blir ännu mer infostrade i sitt kön och sina könsrollen än flickor och jag tänker mig att det är svårare att uppfostra en pojke till en fri och icke-könsnormativ man än vad det skulle vara att uppfostra en flicka.

Jaja, hur som, jag hade många tankar och jag var rädd att det skulle vara en pojke, eftersom jag inte visste hur jag skulle hantera mina känslor-vansinne, jag vet, men så kände jag.

På RUL frågade min man vilket kön det var. Han var trött på att lyssna på mitt galna prat och han visste nog bättre än jag att jag behövde förbereda mig och vakna upp i verkligheten, oavsett vilket kön barnet hade. RUL visade att det var en pojke och första dagarna var...konstiga. Jag var inte besviken, utan glad över att jag skulle få "en av varje", även om det egentligen inte var viktigt för mig. OCh jag insåg att alla pojkar kommer från sina mödrars kroppar, hur självklart det än må låta så var det konstigt för mig att jag kunde bära en pojke inom mig. Sedan kom gjädjen och tacksamheten. Jag skulle få möjlighet att lära mig mer och växa mer som människa. Nu är jag glad och lycklig över vår pojke, men det var inte självklart för mig från början.

Lite rädsla sitter kvar-finns det sådan oändlig kärlek som jag upplever inför min dotter till ett barn till? Räcker jag till? Men jag inser att kärleken finns i obegränsad mängd och att jag kommer att växa med uppgiften.

• MammaG
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-25 12:17:36 följande:
    Det är ju det jag säger. Jag är iallafall så ödmjuk att jag erkänner att allt detta bygger på fantasier och hur jag TROR att verkligheten ser ut. Jag har ingen aning om hur det är eller kommer att bli. Jag kan bara hoppas på det bästa.

Om du aldrig varit i Indien så TROR du väl också en massa grejer om hur det är därborta, du vet ju inte förrän du varit där. Det är som med mig med att få en pojke. Jag erkänner, jag vet ingenting och har ingen fakta alls om nåt. Jag bara känner, spekulerar och flummar runt än så länge.

Men många här på FL verkar VETA väldigt mycket och har svårt att acceptera att andra kan ha andra känslor än de själva. Inte du kanske men  många i tråden har ju väldigt aggressiv och fördömande ton, som om de är Guds bästa människa.
    Det är kanske lättare att ta reda på hur det är att ha söner och pojk/flick-syskon här än att på distans ta reda på hur det är i Indien.
    Sedan kan jag villigt erkänna att jag som mamma till en pojke känner mig kränkt å min pojkes vägnar när du och andra (för din är knappast den första tråden på samma tema) målar upp bilder av pojkar som tråkiga, bråkiga och oförmögna att ha en närmare relation till sina mammor. Min son och jag är jättenära varandra. Sedan vet jag inte hur det är om tjugo år, men det vet faktiskt inte någon som har döttrar heller; min mamma och min äldsta syster hade en femårs-period när de inte talade med varandra öht.

Men jag blir alltså ledsen när jag läser en massa förmodanden om hur det är att ha en son. Såger inte att de inte finns, men jag har i allafall aldrig sett motsvarande antaganden om att få en dotter
  • Muris81
    MammaG skrev 2011-01-25 13:38:36 följande:
    Det är kanske lättare att ta reda på hur det är att ha söner och pojk/flick-syskon här än att på distans ta reda på hur det är i Indien.
    Sedan kan jag villigt erkänna att jag som mamma till en pojke känner mig kränkt å min pojkes vägnar när du och andra (för din är knappast den första tråden på samma tema) målar upp bilder av pojkar som tråkiga, bråkiga och oförmögna att ha en närmare relation till sina mammor. Min son och jag är jättenära varandra. Sedan vet jag inte hur det är om tjugo år, men det vet faktiskt inte någon som har döttrar heller; min mamma och min äldsta syster hade en femårs-period när de inte talade med varandra öht.

Men jag blir alltså ledsen när jag läser en massa förmodanden om hur det är att ha en son. Såger inte att de inte finns, men jag har i allafall aldrig sett motsvarande antaganden om att få en dotter
    Jag tycker också att det är tråkigt att det finns så mycket negativa föreställningar om hur pojkar är! 
  • Anonym (kommer gå bra!)

Har inte läst något annat än trådstarten.

När jag väntade första barnet så tog vi reda på könet på rul. Jag hade varit helt inställd på att det skulle vara en tös, men det var en gosse. Jag kände mig så besviken! Det är ju inte en känsla jag var stolt över, men den fanns där.
    Efter ett tag så kändes det inte lika "illa". Och när han föddes, om jag är helt ärlig, så tänkte jag inte ens på att han var en kille, utan han var MITT barn. Mitt älskade lilla barn!
    Och nu efter två år så är han en så gosig, härlig underbar liten pojke. Skulle inte byta bort honom mot en tjej för något i världen. Han är även busig, men det är definitivt hanterbart och inte så illa som jag hade trott. Och så är det ju vi som uppfostrar honom och är hans förebilder, så hur han blir hänger ganska mycket på oss föräldrar tror jag.

• Anonym (flickmamma)
    Muris81 skrev 2011-01-25 12:37:34 följande:
    Varför tycker du det är konstigt och tramsigt att din mamma ville ha en pojke när du själv vill ha en flicka till? Är ju exakt samma sak!
    Det var som ett svar på ett inlägg som tyckte jag var tramsig och borde söka hjälp. Jag håller med om att man inte borde ha dessa känslor och att det är tramsigt att bry sig om vad det är för kön. Därför tycker jag ju att min mamma också var/är tramsig, precis som jag själv är. Önskar man kunde styra känslor, tankar och önskningar som om man vore en robot.
  • Anonym (flickmamma)
    Modgun skrev 2011-01-25 12:50:11 följande:
    Vad gör du ts om din dotter i framtiden visar sig att vara transgender? Slutar du älska henne då?
    Det hade inte varit några problem alls. Jag har t o m tänk som så att om jag får en pojke så hoppas jag nästan på att han hade blivit en sån där stereotypisk gay som har suuuperbra kontakt med sin mamma och är allmänt känslosam och gullig. Jag inser återigen att jag har hemska fördomar. Det kan ju lika bra bli en hårdnackad läderbög som bryter kontakten med sin mamma helt.

Det handlar till syvende och sist om att man vill ha en nära och innerlig, kärleksfull relation till sitt barn, även när de är vuxna. Inte att de bara ska försvinna till sitt eget liv och knappt ha nån kontakt med en. Och då tror jag naturligtvis att det kommer att bli si eller så eftersom jag som tjej har nära relation till min mamma men andra killar runt omkring mig inte har det, utan tvingas till det av sina mammor som ringer och försöker höra hur det är.

Killar bryter kanske mer med sina mammor än vad tjejer gör. Det är det som inte känns så kul i framtiden med en pojke.

Återigen: jag VET att jag har fördomar och bara drar slutsatser av det jag ser runt omkring mig, gör generaliseringar. Men hur ska man annars kunna bilda sig en verklighetsuppfattning? Man måste ju utgå från NÅT.
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (änglamamma) skrev 2011-01-25 12:52:13 följande:
    Första gången jag var gravid fick jag en pojk (då var jag helt säker på att det var en flicka,trodde jag!) Blev lite besviken faktiskt att det var det för jag ville ha en flicka..) Jag fick nog en lite förlossnings depprition, men berätta inte det till någon.. Jag tog ju hand om mitt barn o så, efter ca en månad kunde jag känna kärlek till mitt barn..
     Efter blev jag gravid för andra gången, jag hoppades så att det var en flicka, men det visade sig också då vara en pojk  (jag gjorde ett könsultraljud). Blev så besviken! Ville ju så gärna att det skulle vara en flicka. Idag har jag sådana skuldkänslor föratt jag kände så , för ca 6 veckor innan Bf, dog han i magen (plötsligt spädbarnsdöd).. Jag blev åter gravid igen en tid efter, då det visade sig att det var en flicka..
    Men jag blev inte så glad som jag trodde jag skulle bli. Jag ville så gärna ha min pojk som gick bort, detta var mitt "straff", jag Älskar mina barn men Gud vilka skulkänslor jag har att jag äns tänkte tanken att jag hellst av allt ville ha en flicka. Detta kommer jag få leva med i hela mitt liv!
    Usch vad hemskt. Jag beklagar sorgen.
  • Anonym (flickmamma)
    MammaG skrev 2011-01-25 13:38:36 följande:
    Jag förstår detta. Du måste känna dig kränkt och arg när du läser dessa önskar-mig-bara-en-flicka-trådar när du själv har en pojke som är helt underbar. Det är inte meningen att såra nån med detta. Förlåt. Jag hoppas ju också på att om jag får en pojke att jag älskar honom och han blir världen gulligaste, kärleksfullaste lille pojk och att jag inte får nån jobbig förlossningsdepression kopplat till anknytning eller nåt. Jag VILL ju älska nästa barn också och hoppas på det bästa hormonerna har att ge. Kan också ha med att det är barn nr 2 att göra och det känns omöjligt att man kan älska ett barn till överhuvudtaget. Jag vet inte, jag är kanske bara förvirrad.
  • MammaG
    Varför tror folk att pojkar generellt sätt är busigare än tjejer?
    Det har att göra med vad man tillåts komma undan med och individuell personlighet.
Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?