• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Muris81
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-26 15:28:22 följande:
    Jo det gör det verkligen. Det är en stor tröst faktiskt.
    Va skönt!
  • Lottaphotta

Hej "Flickmamma".

För mig ordnade det sig. Kände som du och var inte heller glad över att vänta en son. Var också orolig att jag inte skulle knyta an till honom.

Har sedan jag själv var mkt liten sparat saker och kläder till min kommande dotter som jag också redan hade döpt.
    Så när ultraljudet visade en pojke blev besvikelsen stor.
    Var arg på barnet i magen och irriterad över alla gravidbesvär.
    Gick och pratade med BUP under graviditeten. Vet ej om det hjälpte.
    Jag var arg under förlossningen (mkt långdragen och jobbig förlossning) och arg på min son när han fötts som orsakat mig så mkt smärta under förlossningen och ville inte titta på honom i 5 minuter efter de hade lagt honom på min mage.
    Sedan blev jag nyfiken hur han såg ut och tittade på honom för första ggn. 
    Tyckte att han var mkt vacker. 
    Sedan dröjde det inte länge förrän mitt hjärta fylldes av kärlek för detta försvarslösa barn som faktiskt var en del av mig och som behövde mig. Kärleken jag kände överraskade mig och jag kunde inte sova de första nätterna för rädslan att han skulle sluta andas. Bara låg och tittade på honom och höll honom i handen.
    Nu är min son 2.5 år och jag är älskar honom mer än ngt annat och är jätteglad att jag har just honom! Vill inte byta bort honom mot ngn annan.

Kan givetvis inte lova dig "Flickmamma" att det kommer att sluta lika bra för dig men jag tror nog att du också kommer att älska din son när han väl är född. 
    Många som inte varit med om samma sak är ofta fördömmande och tycker att en kvinna och blivande mamma borde älska sitt kommande barn lika mkt oavsett kön (verkar vara mer okey om killar önskar sig en son än om en kvinna önskar sig en dotter). Men jag har läst här att många har varit stöttande och kommit med goda och kloka råd. Jag tänkte aldrig på att använda Nätet och leta efter andra med samma erfarenhet. Du är den 1a som jag har "mött" som kännt samma sak som mig. Missförstå mig inte men det känns faktiskt lite skönt att veta att jag inte är den enda som gått igenom detta och "varit ett känslokallt monster".
    Jag möttes av mkt kritik om jag pratade om mina känlsor.
    Vill du prata vidare med mig så går det jättebra.
    Lycka till!

• Anonym (flickmamma)
    Lottaphotta skrev 2011-01-27 10:56:04 följande:
    Hej "Flickmamma".

För mig ordnade det sig. Kände som du och var inte heller glad över att vänta en son. Var också orolig att jag inte skulle knyta an till honom.

Har sedan jag själv var mkt liten sparat saker och kläder till min kommande dotter som jag också redan hade döpt.
    Så när ultraljudet visade en pojke blev besvikelsen stor.
    Var arg på barnet i magen och irriterad över alla gravidbesvär.
    Gick och pratade med BUP under graviditeten. Vet ej om det hjälpte.
    Jag var arg under förlossningen (mkt långdragen och jobbig förlossning) och arg på min son när han fötts som orsakat mig så mkt smärta under förlossningen och ville inte titta på honom i 5 minuter efter de hade lagt honom på min mage.
    Sedan blev jag nyfiken hur han såg ut och tittade på honom för första ggn. 
    Tyckte att han var mkt vacker. 
    Sedan dröjde det inte länge förrän mitt hjärta fylldes av kärlek för detta försvarslösa barn som faktiskt var en del av mig och som behövde mig. Kärleken jag kände överraskade mig och jag kunde inte sova de första nätterna för rädslan att han skulle sluta andas. Bara låg och tittade på honom och höll honom i handen.
    Nu är min son 2.5 år och jag är älskar honom mer än ngt annat och är jätteglad att jag har just honom! Vill inte byta bort honom mot ngn annan.

Kan givetvis inte lova dig "Flickmamma" att det kommer att sluta lika bra för dig men jag tror nog att du också kommer att älska din son när han väl är född. 
    Många som inte varit med om samma sak är ofta fördömmande och tycker att en kvinna och blivande mamma borde älska sitt kommande barn lika mkt oavsett kön (verkar vara mer okey om killar önskar sig en son än om en kvinna önskar sig en dotter). Men jag har läst här att många har varit stöttande och kommit med goda och kloka råd. Jag tänkte aldrig på att använda Nätet och leta efter andra med samma erfarenhet. Du är den 1a som jag har "mött" som kännt samma sak som mig. Missförstå mig inte men det känns faktiskt lite skönt att veta att jag inte är den enda som gått igenom detta och "varit ett känslokallt monster".
    Jag möttes av mkt kritik om jag pratade om mina känlsor.
    Vill du prata vidare med mig så går det jättebra.
    Lycka till!
    Hej! Vad skönt att höra din historia, den verkar ganska lik min. Där ser man hur det kan lösa sig iallafall i slutändan:)
  • Anonym (snart 2 söner)

Vill bara säga att pojkar behöver inte vara bråkigare, har en kompis som har en riktig liten rackarunge (tjej) på 2 år som rivs och bits en hel del

• Anonym (2)
    Modgun skrev 2011-01-26 14:24:49 följande:
    Och JAG vidhåller att jag inte saknar empati.

Ok, men hur blir det om det visar sig att hon inte skulle älska pojken då? eller kan knyta an till honom? Ska barnet då få kastas in i omplaceringskarusellen pga att han mamma hellre ville ha en flicka.

Tycker du DET scenariot är bättre än att skita i att skaffa barn? OM man känner att man inte kan knyta an eller älska det pga av fel kön.
    Fast du fattar ju fortfarande inte vad jag menar. TS ÄR ju redan gravid så hur kan det på något vis hjälpa henne att folk gastar att hon inte borde skaffa barn om hon känner så? Det är liksom redan för sent för det. Hon är gravid nu och eventuellt är det en pojke. Det absolut troligaste är att TS kommer älska sitt barn oavsett kön men OM hon nu INTE gör det så har du på inget som helst vis hjälpt henne med det.

Och tror du på allvar att alla bebisar som föds av mammor som får en fölossningsdepression blir omplacerade??
  • Anonym

Har en dotter och en son, det är precis lika underbart! Jag var ocksa osäker pa min roll som "pojkmamma" men det berodde ju pa att jag bara var man vid att ha en dotter. När sonen kom kändes det som det mest naturliga i världen.

• Anonym (Snälla ni!)

Kära Ni,

Var glada för att Ni KAN få barn! Att de föds friska och välskapta!  Det är en gåva, ett mirakel och ett jäkla underverk varje gång det sker!!!!! INGET man kan ta för givet, INGET man kan förvänta sig! Barn är inget man "skaffar". Det är något man, om man har tur, något man "får". Om det sen blir en liten flicka eller liten gosse spelar väl ändå ingen roll i slutändan?? Visst har jag förståelse för en viss önskan om kön, men att sedan (som vissa av er) ångra och vara besviken i flera år över att det blev ett visst kön är enligt mig skrämmande! Ärligt! 

Efter många många långa års kämpande och många förluster, gör det ont i mitt hjärta när jag inser att det finns mäniskor där ute som inte "vill ha" ett visst kön på sin väntande bebis!!? Som sagt innan, önskan är en sak men verkligheten och viljan en helt annan!! Svårt och förstå, herregud, om ni bara visste vad det skär i hjärtat att läsa. Var glada för den lilla varelsen som ni lyckats skapa, som er kropp burit, som ni fött och som ni satt till världen! Njut av den lilla människan som den är, oavsett kön! När jag äntligen lyckades bli gravid var könet det sista jag tänkte på! Det är en ynnest att få bära ett barn, inte alla förunnat!!!

Gläds isället över vad ni har eller kommer att få, var inte "bittra" över något så banalt.  Ni, som alla vi andra med någorlunda kunskap om barnafödande, vet att det finns en 50-50 chans att det blir en flicka eller pojke. Kan man inte acceptera den "utgången" och de "oddsen" kanske man iinte ska vara med och "spela" överhuvudtaget? Eller hur? Man VET bär man skaffar barn att det kan bli vare sig det ena eller andra! Så som sagt, gläds åt att ni lyckats och att ert barn är frsikt och välmående! Det är ingen självklarhet!!

• oktoberknodd
    Anonym (Snälla ni!) skrev 2011-01-28 23:40:41 följande:
    Kära Ni,

Var glada för att Ni KAN få barn! Att de föds friska och välskapta!  Det är en gåva, ett mirakel och ett jäkla underverk varje gång det sker!!!!! INGET man kan ta för givet, INGET man kan förvänta sig! Barn är inget man "skaffar". Det är något man, om man har tur, något man "får". Om det sen blir en liten flicka eller liten gosse spelar väl ändå ingen roll i slutändan?? Visst har jag förståelse för en viss önskan om kön, men att sedan (som vissa av er) ångra och vara besviken i flera år över att det blev ett visst kön är enligt mig skrämmande! Ärligt! 

Efter många många långa års kämpande och många förluster, gör det ont i mitt hjärta när jag inser att det finns mäniskor där ute som inte "vill ha" ett visst kön på sin väntande bebis!!? Som sagt innan, önskan är en sak men verkligheten och viljan en helt annan!! Svårt och förstå, herregud, om ni bara visste vad det skär i hjärtat att läsa. Var glada för den lilla varelsen som ni lyckats skapa, som er kropp burit, som ni fött och som ni satt till världen! Njut av den lilla människan som den är, oavsett kön! När jag äntligen lyckades bli gravid var könet det sista jag tänkte på! Det är en ynnest att få bära ett barn, inte alla förunnat!!!

Gläds isället över vad ni har eller kommer att få, var inte "bittra" över något så banalt.  Ni, som alla vi andra med någorlunda kunskap om barnafödande, vet att det finns en 50-50 chans att det blir en flicka eller pojke. Kan man inte acceptera den "utgången" och de "oddsen" kanske man iinte ska vara med och "spela" överhuvudtaget? Eller hur? Man VET bär man skaffar barn att det kan bli vare sig det ena eller andra! Så som sagt, gläds åt att ni lyckats och att ert barn är frsikt och välmående! Det är ingen självklarhet!!
    Mycket bra skrivet..!
  • Anonym
    Anonym (Snälla ni!) skrev 2011-01-28 23:40:41 följande:
    Kära Ni,

Så man får inte ha problem eller vara ledsen över något för att det finns andra som har det värre?
  • Modgun
    Anonym (2) skrev 2011-01-28 22:44:03 följande:
    Fast du fattar ju fortfarande inte vad jag menar. TS ÄR ju redan gravid så hur kan det på något vis hjälpa henne att folk gastar att hon inte borde skaffa barn om hon känner så? Det är liksom redan för sent för det. Hon är gravid nu och eventuellt är det en pojke. Det absolut troligaste är att TS kommer älska sitt barn oavsett kön men OM hon nu INTE gör det så har du på inget som helst vis hjälpt henne med det.

Och tror du på allvar att alla bebisar som föds av mammor som får en fölossningsdepression blir omplacerade??
    Var har jag skrivit att jag tror på det?
    Vet att det inte är så, fick själv förlossningsdepression och har fortfarande kvar mina barn.
    Dock missar du poängen.
    VET man sedan INNAN att man är rädd  anknytningen till "fel kön" inte kommer att fungera så kan man ju ta sig en funderare på VARFÖR det är så, och kanske DÅ prata med någon om det.
Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?