Inlägg från: Anonym (flickmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (jobbigt) skrev 2011-01-04 19:38:16 följande:
    jag ser inte riktigt problemet, du har ju faktiskt redan en tjej och var glad för det.

Vid min första graviditet ville jag ha en tjej, tog inte reda på könet innan och fick en chock när det kom en pojk, jag hade hoppats SÅ mycket på att det skulle vara en tjej, jag har tagit hand om min son och älskar honom, men jag önskar fortfarande 5 år senare att han skulle varit en tjej.

Sen blev jag gravid igen, denna gång shoppade jag flickkläder för jag ville inte ha något annat än en tjej, tog reda på könet i v 18 och det var en pojk det med :( Nu var jag mer förberedd men istället gick jag och sörjde resten av graviditeten över en pojk till, jag vill verkligen inte ha 2 pojkar och här sitter jag med två stycken, förvisso helt friska underbara snälla barn, men hade jag fått välja så skulle de ha varit flickor.

Så var glad över att du åtminstone har en flicka om du nu får en pojk, det kunde ha varit värre...

Sen så tycker säkert folk att jag är jätte hemsk som har mina tankar, mina barn vet dock inte om dem och kommer aldrig att få veta, jag får bita ihop och leva med det och kommer inte skaffa ett tredje barn eftersom risken finns att det blir en pojk till.
    Så skönt att höra nån mer som känner så här. Jag är framför allt rädd för att jag faktiskt inte kommer att känna nån sann glädje om det blir en pojke, att jag kommer att få nån förlossningsdepression eller problem med anknytningen etc. Det enda jag kan sätta mina förhoppningar till är de hormoner och frigörs vid förlossningen som gör att man knyter an automatiskt. Annars är det kört. Usch.

Men du har rätt i att jag ska vara glad för att jag åtminstone har En flicka, det är jag evigt tacksam för.
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (??) skrev 2011-01-04 12:58:46 följande:
    Vet att det här inte hjälper men om man vet sen innan att man inte vill ha ett barn av ett visst kön och inte vet hur man ska hantera det, varför då sätta igång att skaffa ett eller ett till barn? Alla vuxna vet väl att man inte kan bestämma kön och att det kan komma vilket av dom.

Förövrigt är varken pojkar tråkiga eller jobbiga, det borde väl du veta eftersom att jag gissar på att du inte tycker din man är jobbig och tråkig??
    Jajaja, jag VET allt det där: att jag inte borde skaffa barn om jag inte vill ta risken med fel kön, att jag är otacksam och hemskt och borde avrättas för det jag känner. Jag vet att de flesta på FL tycker så men jag var ändå tvungen att göra ett inlägg för att höra om det kanske ändå fanns nån mer som gått igenom detta och hur det funkade efteråt.
  • Anonym (flickmamma)

Jag kände som TS när jag väntade mitt andra barn. Jag hade en flicka och var rädd för att jag inte skulle kunna knyta an till en pojke om det blev det, så jag förstår hur du känner.
    Det blev en flicka till, så jag vet inte hur det hade blivit om ddet blev en pojke, men förmodligen hade det gått precis lika bra.

Däremot fick jag en annan tanke när jag var mataffären och handlade innan jul. Jag såg en kvinna med en lång ung pojke med sig i affären och kom att tänka på hur stolt man skulle ha varit som mamma att gå och handla med en stilig ung man som är ens son!

Försök att tänka ut en massa positiva saker om du skulle få en pojke. Skriv en lista och gå gärna och prata med någon professionell om dina tankar för att må bättre. Du är inte ensam om dina tankar.

• Anonym (flickmamma)

Många bra inlägg, speciellt de som berättar om hur de ville ha en flicka men fick en pojke och det gick bra ändå. Sånt känns skönt att höra.

Jag vill poängtera att det inte är jag som har två pojkar som jag vill byta ut utan jag har bara en flicka sen tidigare.

Den som skrev innan om dilemmat med att man vill tona ner en "grabbig" pojke och uppmuntra de feminina sidorna med risk för att han blir mobbad etc, där håller jag med. det är kanske eg. DE sakerna som gör att man är rädd för att få en pojke. för att hans intressen, om de blir typiskt grabbiga med hockey, slåss med pinnar, leka högljutt med bilar och star wars-gubbar som slåss och ha allting i marin-blått (som är en trist färg) är så himla olika ens egna intressen och önskningar. men naturligtvis har ni rätt i att det är föräldrarna som formar barnet till stor del. min man hatar sport och var väldigt lugn o snäll o drömmande o kreativ som barn och fick dockor, dockvagn och andra "mjuka" saker av sin mamma. och han är ju trevlig idag och blev aldrig mobbad heller. trots att han hade flest tjejkompisar som liten. fast verkligheten kan ha förändrats, det är inte 1970-tal längre, klimatet är kanske hårdare och inte så accepterande mot mjuka pojkar längre. jag vet inte alls, jag bara spekulerar.

jag tror att den här önskan om att få flickor är att man projicerar bilden av sig själv på denna varelse. det är alltså en liten mini-jag som kan bli allt det jag själv inte blev. man får en andra chans med sig själv genom att få en flicka kanske. med en pojke så känns det ju inte som om det är en avbild av en själv. själviskt detta naturligtvis.

men hur funkar det i arabvärlden och indien tex där det BARA ska födas pojkar hela tiden? även kvinnorna verkar föredra pojkar pga de prisas och beröms då och får högre status ju fler sönder de föder. men även dessa kvinnor känner kanske innerst inne, trots kulturen, att de helst skulle vilja ha flickor. och hur känner sig de kvinnorna i indien som genomgår abort enbart pga könet (flicka)? har de blivit tvingade av mannen eller vill de själva inte heller ha en enda flicka? här i västvärlden verkar flickor ha nästan högre värde än en pojke. kanske just pga det som nån skrev att flickor kan ta för sig av båda världarna, pojkar bara av pojkvärlden.

mycket babbel från min sida nu. hoppas ni inte tröttnade.

• Anonym (flickmamma)

Jag har även tänkt på en annan sak: för min dotters skull - blir man inte tajtare med en lillasyster än en lillebror liksom? Jag skulle så gärna vilja att hon hade ett syskon att alltid luta sig mot, som nära vän i livet. har man nåt gemensamt med en bror de första 30 åren av sitt liv?

• Anonym (flickmamma)
    Anonym (pojke) skrev 2011-01-05 18:04:33 följande:
    Är det inte någon här som känt att det vore roligt att få en liten variant av sin kille/sambo/man? Alltså en son som påminner om sin älskade?

Jag känner iaf så. Vill ha en pojke med sin pappas snälla ögon, fina blonda hår, härliga sätt osv. Självklart kan en son bli mer lik mamman på sådana saker än pappan, det vet man ju aldrig. Men jag känner ändå spontant att jag vill föda en "mini-T". En pojke som kommer växa upp och bli lika stor, stark och härlig som sin pappa. Hjärta

Sedan vill jag nog lika mycket, eller nästan ännu hellre, ha ett dotter som jag kan göra tjej-saker med. Men hon kanske blir värsta pojkflickan, det vet man ju inte heller! {#emotions_dlg.flower}
    Det har du rätt i. har inte tänk på det på det sättet. men det gör det ju helt klart lättare och roligare.
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (storasyster) skrev 2011-01-05 19:50:00 följande:
    Jag är äldst och har en lillebror och en lillasyster. Har mycket bättre kontakt med min bror och trots att vi slogs som vildar hela tiden så är han min allra bästa vän. Har bra kontakt med syrran också men jag delar hemligheter med min bror och litar mer på honom... Så visst kommer man nära både bror och syster... Beror på hur föräldrarna förhåller sig till barnen tror jag.
    Det låter ju bra. jag har själv inga syskon alls så jag vet inte hur det är men det BORDE ju vara personligheten och inte könet som gör om man bondar eller inte.
  • Anonym (flickmamma)

Jag tror som nån skrev att det är mina egna fördomar mot män som spökar. Enligt mig är männen, eller mansvärlden, väldigt "grabbig" och tråkig, känslokall, våldsam med krigslekar, fascination kring lagsport som hockey och fotboll som jag tycker är ganska trist också, högljudda och stimmiga lekar. Men barnen präglas ju av en själv, fast många säger att plötsligt - helt utan uppmuntran eller nåt, t o m tvärtom, så började deras söner bli intresserade av bilar och teknik och vara lite våldsamma och stökiga. Även folk som själva är miljöpartister som hatar bilar och inte har nån själv typ, har fått pojkar som älskar bilar och högljudda lekar med dessa. Konstigt.

Även om barnen präglas av föräldrarna och en pojke blir mjuk och känslosam så finns det ju en värld därute som påverkar dem senare i form av grupptryck etc. En värld som säger att män ska vara grabbiga och tuffa. Trista ideal enligt mig, kanske därför jag är så rädd att få en pojke, jag gillar inte den stereotypiska mansvärlden och deras ideal.

Men som många skriver så är alla barn individer och min är ju som sagt absolut ingen grabbig, hård typisk hockey-kille utan en snäll, känslosam och rolig typ

• Anonym (flickmamma)

Äsch, nu missuppfattade alla mig som en rosa, barbie-mamma. Jag är inte sån alls, jag  menar bara att det verkar vara lättare för flickor att ta för sig av båda världarna - träna karate, vara pojkflicka och spela sporter, än det är för pojkar. det anses ju bara tufft och coolt om en flicka är lite pojkig och tuff men det verkar fortfarfande vara hårdare regler för hur en man "får" vara i samhället.

jag menar inte att en flicka ska leka med korkade barbiedockor och ha rosa hela tiden. sån var jag inte alls själv. jag menar bara "allmänna" lekar som rita, pyssla, läsa och pilla lite. inte slåss med pinnar och hålla på som jag upplever att många pojkar gör. men återigen, de är väl präglade av sina föräldrar och andra ideal runtomkring som säger att det är häftigt med en pojke som är bråkig.

Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?