Inlägg från: Anonym (flickmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Modgun skrev 2011-01-25 12:50:11 följande:
    Vad gör du ts om din dotter i framtiden visar sig att vara transgender? Slutar du älska henne då?
    Det hade inte varit några problem alls. Jag har t o m tänk som så att om jag får en pojke så hoppas jag nästan på att han hade blivit en sån där stereotypisk gay som har suuuperbra kontakt med sin mamma och är allmänt känslosam och gullig. Jag inser återigen att jag har hemska fördomar. Det kan ju lika bra bli en hårdnackad läderbög som bryter kontakten med sin mamma helt.

Det handlar till syvende och sist om att man vill ha en nära och innerlig, kärleksfull relation till sitt barn, även när de är vuxna. Inte att de bara ska försvinna till sitt eget liv och knappt ha nån kontakt med en. Och då tror jag naturligtvis att det kommer att bli si eller så eftersom jag som tjej har nära relation till min mamma men andra killar runt omkring mig inte har det, utan tvingas till det av sina mammor som ringer och försöker höra hur det är.

Killar bryter kanske mer med sina mammor än vad tjejer gör. Det är det som inte känns så kul i framtiden med en pojke.

Återigen: jag VET att jag har fördomar och bara drar slutsatser av det jag ser runt omkring mig, gör generaliseringar. Men hur ska man annars kunna bilda sig en verklighetsuppfattning? Man måste ju utgå från NÅT.
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (änglamamma) skrev 2011-01-25 12:52:13 följande:
    Första gången jag var gravid fick jag en pojk (då var jag helt säker på att det var en flicka,trodde jag!) Blev lite besviken faktiskt att det var det för jag ville ha en flicka..) Jag fick nog en lite förlossnings depprition, men berätta inte det till någon.. Jag tog ju hand om mitt barn o så, efter ca en månad kunde jag känna kärlek till mitt barn..
     Efter blev jag gravid för andra gången, jag hoppades så att det var en flicka, men det visade sig också då vara en pojk  (jag gjorde ett könsultraljud). Blev så besviken! Ville ju så gärna att det skulle vara en flicka. Idag har jag sådana skuldkänslor föratt jag kände så , för ca 6 veckor innan Bf, dog han i magen (plötsligt spädbarnsdöd).. Jag blev åter gravid igen en tid efter, då det visade sig att det var en flicka..
    Men jag blev inte så glad som jag trodde jag skulle bli. Jag ville så gärna ha min pojk som gick bort, detta var mitt "straff", jag Älskar mina barn men Gud vilka skulkänslor jag har att jag äns tänkte tanken att jag hellst av allt ville ha en flicka. Detta kommer jag få leva med i hela mitt liv!
    Usch vad hemskt. Jag beklagar sorgen.
  • Anonym (flickmamma)
    MammaG skrev 2011-01-25 13:38:36 följande:
    Men jag blir alltså ledsen när jag läser en massa förmodanden om hur det är att ha en son. Såger inte att de inte finns, men jag har i allafall aldrig sett motsvarande antaganden om att få en dotter
    Jag förstår detta. Du måste känna dig kränkt och arg när du läser dessa önskar-mig-bara-en-flicka-trådar när du själv har en pojke som är helt underbar. Det är inte meningen att såra nån med detta. Förlåt. Jag hoppas ju också på att om jag får en pojke att jag älskar honom och han blir världen gulligaste, kärleksfullaste lille pojk och att jag inte får nån jobbig förlossningsdepression kopplat till anknytning eller nåt. Jag VILL ju älska nästa barn också och hoppas på det bästa hormonerna har att ge. Kan också ha med att det är barn nr 2 att göra och det känns omöjligt att man kan älska ett barn till överhuvudtaget. Jag vet inte, jag är kanske bara förvirrad.
  • Anonym (flickmamma)
    Modgun skrev 2011-01-26 12:45:52 följande:
    Inte ska du skämmas för att du hoppas på en flicka. MEN de som SKA skämmas är de som inte vill ha det ena eller andra könet.
    Faktum är att ÄR man osäker på om man kanske inte kommer att älska barnet pga fel kön, så skaffar man inte barn.
    Då ser man till att ta itu med de psykiska problemet man har INNAN man blir gravid.
    Jag vet att det jag känner är "fel", att jag borde vara glad oavsett, och det kommer jag kanske att bli när knytet läggs på magen förhoppningsvis. Men jag tror egentligen inte det har med psykiska problem om man önskar det ena eller andra könet för isåfall är det extremt många som går omkring med psykiska problem och allvarliga diagnoser, runt om i världen. För visst förekommer det överallt att man gärna skulle vilja ha ett barn av det eller det könet. Inget onormalt har man ju fattat. Och de allra flesta knyter ju an bra med sitt barn oavsett vad det blir och älskar det över allt annat. Det har vi ju fått se i denna tråd inte minst.
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (flick/pojk mamma) skrev 2011-01-26 14:34:13 följande:

vad är det som gör att du önskar dig just en flicka så mycket? Varför har du fått för dig att det bara är pojkar som kan vara jobbiga och tråkiga? Det har ju ingenting med könet att göra hur man är som människa? Du kanske har många dåliga erfarenheter av just småkillar?

Ja, jag har sett en hel del pojkar i omgivningen som är ganska jobbiga och stereotypiska och BARA ska leka med pinnar och fäktas, brottas, leka med bilar och små gubbar som slåss. Jag antar att det är deras föräldrars "fel" att de blivit så här pga uppfostran eller så kommer det utifrån, från dagis och samhället i övrigt. Men som många i tråden har skrivit så har inte just deras pojkar blivit sådana utan är små gulliga kärleksfulla varelser som kan leka med annat än just bilar och pinnar.
  • Anonym (flickmamma)
    Muris81 skrev 2011-01-26 14:54:31 följande:
    TS, känns det lite bättre nu när du fått läsa om alla oss som har fina pojkar? Hoppas det!
    Jo det gör det verkligen. Det är en stor tröst faktiskt.
  • Anonym (flickmamma)
    Lottaphotta skrev 2011-01-27 10:56:04 följande:
    Hej "Flickmamma".

För mig ordnade det sig. Kände som du och var inte heller glad över att vänta en son. Var också orolig att jag inte skulle knyta an till honom.

Har sedan jag själv var mkt liten sparat saker och kläder till min kommande dotter som jag också redan hade döpt.
    Så när ultraljudet visade en pojke blev besvikelsen stor.
    Var arg på barnet i magen och irriterad över alla gravidbesvär.
    Gick och pratade med BUP under graviditeten. Vet ej om det hjälpte.
    Jag var arg under förlossningen (mkt långdragen och jobbig förlossning) och arg på min son när han fötts som orsakat mig så mkt smärta under förlossningen och ville inte titta på honom i 5 minuter efter de hade lagt honom på min mage.
    Sedan blev jag nyfiken hur han såg ut och tittade på honom för första ggn. 
    Tyckte att han var mkt vacker. 
    Sedan dröjde det inte länge förrän mitt hjärta fylldes av kärlek för detta försvarslösa barn som faktiskt var en del av mig och som behövde mig. Kärleken jag kände överraskade mig och jag kunde inte sova de första nätterna för rädslan att han skulle sluta andas. Bara låg och tittade på honom och höll honom i handen.
    Nu är min son 2.5 år och jag är älskar honom mer än ngt annat och är jätteglad att jag har just honom! Vill inte byta bort honom mot ngn annan.

Kan givetvis inte lova dig "Flickmamma" att det kommer att sluta lika bra för dig men jag tror nog att du också kommer att älska din son när han väl är född. 
    Många som inte varit med om samma sak är ofta fördömmande och tycker att en kvinna och blivande mamma borde älska sitt kommande barn lika mkt oavsett kön (verkar vara mer okey om killar önskar sig en son än om en kvinna önskar sig en dotter). Men jag har läst här att många har varit stöttande och kommit med goda och kloka råd. Jag tänkte aldrig på att använda Nätet och leta efter andra med samma erfarenhet. Du är den 1a som jag har "mött" som kännt samma sak som mig. Missförstå mig inte men det känns faktiskt lite skönt att veta att jag inte är den enda som gått igenom detta och "varit ett känslokallt monster".
    Jag möttes av mkt kritik om jag pratade om mina känlsor.
    Vill du prata vidare med mig så går det jättebra.
    Lycka till!
    Hej! Vad skönt att höra din historia, den verkar ganska lik min. Där ser man hur det kan lösa sig iallafall i slutändan:)
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (2) skrev 2011-02-03 20:45:44 följande:
    Men TS kanske inte visste det innan?

Hur går det för dig TS.
    Jag har BF i dagarna men inget har hänt än. Jag har allt mer börjat acceptera att det kan bli en pojke och försöker se det positiva med det. har bara handlat neutrala eller pojk-kläder och tänker mig in i hur det kommer att bli.
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (...) skrev 2011-02-10 16:48:17 följande:
    Har det kommit någon bebis än?
    Nej inte än. Imorgon är det en BF + 1 vecka. Fick ett "återfall" nu när jag sett ett par kompisar som lagt ut sina nyfödda döttrar på Fejjan och började tänka återigen att jag absolut inte vill ha nån pojke. Typ: hellre inget barn alls än en pojke. Så himla hemskt av mig. ett totalt lågvattenmärke.. Jag som precis accepterat att det säkert blir en pojke.....Hoppas fortfarande på förlossningshormonerna som ska få mig att älska min nyfödda son lika mycket som en ev. flicka.
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym (...) skrev 2011-02-11 10:41:05 följande:
    Tänk inte så mycket! Du kommer att älska ditt barn oavsett kön. Om det inte skulle kännas bra när barnet väl kommer, ring psykolog på mbhv och få en tid så fort som möjligt. Du grejar det!
    Tack för peppningen. Det känns lite bättre:)
  • Anonym (flickmamma)
    Anonym skrev 2011-02-17 09:45:22 följande:
    Hur har det gått?
    Har det kommit någon bebis ännu?
    Nä, otroligt nog. Nu är jag på BF +13. Däremot hittade jag en artikel igår i SVD som  beskrev hur det var vanligare med förlossningsdepressioner för kvinnor som fått pojkar än annars. Motsvarande gällde för kvinnor som fått flickor i länder där dessa har låg status som Indien och Kina. Som tur är hade depressionerna ofta lagt sig inom ett halvår och de kände sig ungefär lika nöjda som övriga nyblivna mammor.
  • Anonym (flickmamma)

Nu har den lille äntligen tittat ut. Och det blev en.....flicka! Herregud. förlåt alla jag har sårat genom denna tråd, inser att det är helt idiotiskt att tänka/känna så som jag gjorde. men jag är så lättad över att det blev en flicka.

• Anonym (flickmamma)
    Anonym (2) skrev 2011-02-21 15:42:38 följande:
    Stoooort grattis!!!!! Min andra är också en flicka, har vetat det ett tag men ville inte gnugga in det i ansiktet på dig så¨jag höll tyst, men nuså
    Grattis själv får man väl säga då Vilken tur vi haft.
  • Anonym (flickmamma)
    Siberg skrev 2011-03-02 18:09:54 följande:
    Hon ber om råd från likatänkande, så vad är vi att döma ut henne för det?
    Trådstartaren är ju inte dum i huvudet utan inser just att man inte kan välja könet.
    Därav frågan. Känner man som hon gör att hon verkligen hoppas på att barnet är en flicka är det ju en tillräckligt jobbig känsla att vara rädd för sig själv att man inte ska kunna knyta an till barnet om det föds en pojke.
    Ta hennes oro på allvar och svara på hennes fråga istället för att fram o tillbaks älta frågan om det är rätt att "önska sig" ett visst kön. Visst det är en tabu belagd fråga, men cred åt henne att hon vågar fråga det "fruktansvärda"!

Jag har själv inte varit i samma sits, men vad jag tror är att man i slutänden älskar sitt barn oavsett kön.
    Tack.
Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?