Lottaphotta skrev 2011-01-27 10:56:04 följande:
Hej "Flickmamma".
För mig ordnade det sig. Kände som du och var inte heller glad över att vänta en son. Var också orolig att jag inte skulle knyta an till honom.
Har sedan jag själv var mkt liten sparat saker och kläder till min kommande dotter som jag också redan hade döpt.
Så när ultraljudet visade en pojke blev besvikelsen stor.
Var arg på barnet i magen och irriterad över alla gravidbesvär.
Gick och pratade med BUP under graviditeten. Vet ej om det hjälpte.
Jag var arg under förlossningen (mkt långdragen och jobbig förlossning) och arg på min son när han fötts som orsakat mig så mkt smärta under förlossningen och ville inte titta på honom i 5 minuter efter de hade lagt honom på min mage.
Sedan blev jag nyfiken hur han såg ut och tittade på honom för första ggn.
Tyckte att han var mkt vacker.
Sedan dröjde det inte länge förrän mitt hjärta fylldes av kärlek för detta försvarslösa barn som faktiskt var en del av mig och som behövde mig. Kärleken jag kände överraskade mig och jag kunde inte sova de första nätterna för rädslan att han skulle sluta andas. Bara låg och tittade på honom och höll honom i handen.
Nu är min son 2.5 år och jag är älskar honom mer än ngt annat och är jätteglad att jag har just honom! Vill inte byta bort honom mot ngn annan.
Kan givetvis inte lova dig "Flickmamma" att det kommer att sluta lika bra för dig men jag tror nog att du också kommer att älska din son när han väl är född.
Många som inte varit med om samma sak är ofta fördömmande och tycker att en kvinna och blivande mamma borde älska sitt kommande barn lika mkt oavsett kön (verkar vara mer okey om killar önskar sig en son än om en kvinna önskar sig en dotter). Men jag har läst här att många har varit stöttande och kommit med goda och kloka råd. Jag tänkte aldrig på att använda Nätet och leta efter andra med samma erfarenhet. Du är den 1a som jag har "mött" som kännt samma sak som mig. Missförstå mig inte men det känns faktiskt lite skönt att veta att jag inte är den enda som gått igenom detta och "varit ett känslokallt monster".
Jag möttes av mkt kritik om jag pratade om mina känlsor.
Vill du prata vidare med mig så går det jättebra.
Lycka till!
Hej! Vad skönt att höra din historia, den verkar ganska lik min. Där ser man hur det kan lösa sig iallafall i slutändan:)