• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Anonym (känner lika)
    ModestyB skrev 2011-11-05 16:24:53 följande:
    Jag var en av dom som i början av tråden skrev om att jag önskat en flicka och kände mig osäker inför att få en pojke, eftersom jag inte vet hur man lotsar en pojke genom livet osv...

Nu är vår son 7 månader och jag älskar Älskar ÄLSKAR honom så otroligt mycket så det knappt finns på jorden. Jag älskar vår dotter lika villkorslöst. Jag vet nu att jag är en alldeles förträfflig mor oavsett vilket kön mitt barn har och jag vet att jag kommer kunna vara lika diplomatiskt normkritisk i mitt förhållningssätt även med vår son.
    Jag skulle idag aldrig någonsin ens tänka tanken att jag hellre skulle vilja haft en dotter till. Jag fick precis rätt barn-igen. Tack kära gode gud för mina alldeles fantastiska barn!

Jag kan däremot säga att jag njuter av mitt föräldraskap och bebistiden på ett annat sätt nu med andra barnet. Jag bar vår dotter i sjal, samsov och på det viset är det ingen skillnad, men nu gör jag det i större utsträckning, längre och jag tar till vara varje ögonblick på ett annat sätt. Så jädra lycklig så det är inte klokt.
    vad skänt att hör, för jag är också orolig att man inte knyter an som man ska... för barnets skull ockås, man vill ju vara den bästa mamman.... blev glad av ditt inlägg, och jag tror faktiskt att jag kommer känna så med....
  • Anonym (skäms)

jag har idag varit på rul och jag har önskat mig en flicka ända sen långt innan jag blev gravid. vi hade pratat om att vi skulle kolla könet om det gick. och det var en pojke.
    jag grät på väg ut till bilen och nu känner jag mig helt tom. jag vill INTE känna såhär, jag ska läsa lite i tråden och hoppas att jag kommer att känna mig bättre till mods då. känns nåstan som jag skulle behöva hjälp att hantera detta. allt såg bra ut och barnet växte som det skulle så jag borde egentligen bara vara glad. dumt nog hade jag målat upp en bild av flickan och när det inte var en tjej så rasade hela världen.

jag behöver inga påhopp att jag inte borde få ha barn överhuvudtaget för jag är helt medveten om att det är så fel att känna såhär, och orättvist mot lillen i magen. jag vill bara få till min hjärna tills han kommer ut, har iofs runt 20 v på mig så tid finns ju än.   

• Anonym (pojkmamman)

Jag känner verkligen igen mig, fast jag vill inte ha en dotter utan en son! (Har en dotter i magen som väntas komma ut snart...)

Även om jag som TS och #363 mentalt kan tänka att det är fel och man borde vara glad för ett friskt barn osv så är det en känsla som inte går att styra och som jag tycker det är bra att man erkänner.

Här är en annan tråd på detta temat, och de flesta menar att det ordnar sig, man knyter an till det barn man får och bryr sig inte så mycket när det är ute.
    www.familjeliv.se/Forum-4-252/m62471141-1.html

• iframtiden

Jag har alltid velat ha en flicka, är 35 år och har inga barn, däremot många missfall bakom mig. Är nu gravid i v 19 med en pojke. Jag var helt inställd på att det var en tjej och när jag fick veta att det var en kille blev jag litet, litet besviken men sen började jag ställa in mig på en kille istället och nu känns det riktigt bra.

Jag tror att jag hade haft lättare att relatera till en flicka och hade haft lättare att guida hene genom uppväxten, men nu får jag jobba på att relatera till en kille istället och det är säkert nyttigt för mig!

Nu finns istället tankarna på hur han kommer att bli, vilken sorts person och det är spännande!

• ModestyB

Jag igen, som vill skrika till hela världen hur obeskrivligt mycket jag älskar Älskar ÄLSKAR vår son! Jag tror att jag har fått en omvänd förlossningspsykos, jag vägrar kliva ut ur bebisbubblan, det är jag och han, dygnet runt och så vill jag alltid ha det. Jag älskar vår dotter som bara tusan också, men den här lilla pojken ska jag bära i sjal och aldrig ha barnvakt åt, inte innan han börjar skolan iaf. Jag ska skaffa mig en inre fastetsad bild av hans 4-tandsleende att bära med mig resten av livet. Det var så nytt med första barnet. Nu finns jag i nuet varje sekund.Min lilla pojkbebis är mer än jag någonsin vågat drömma om.

• Anonym (h)

fått veta att vi väntar vår andra son nu. 
    är inte alls glad över att vara gravid längre , det gör ont , jag måste gå upp i vikt och min kropp slits sönder inifrån och ut och nu måste jag göra detta en gång till minst. 
    medans alla runtomkring får dotter efter dotter får vi bara söner. 

• Anonym (Bröder)
    Anonym (h) skrev 2015-07-24 00:19:40 följande:

fått veta att vi väntar vår andra son nu. 
    är inte alls glad över att vara gravid längre , det gör ont , jag måste gå upp i vikt och min kropp slits sönder inifrån och ut och nu måste jag göra detta en gång till minst. 
    medans alla runtomkring får dotter efter dotter får vi bara söner. 

Men du kan ju försöka se det som att din första son (som jag antar att du älskar?) nu får en lillebror. En bror att växa upp med, dela intressen med, som ser upp till honom. Tänk på allt roligt de kan ha! Jag var precis på bröllop och brudgummens bror, tillika best-man höll ett så fantastiskt tal. Bröder är så himla fina tillsammans!

Du kommer säkert att älska din son när han väl kommer!
  • Anonym (Intepojke)

Ville bara skriva att jag känner med dig.
    är Oplanerat gravid, plussa igår. 
    vill inte ha en pojke! Känner sån otrolig stress och ångest över att jag kanske ska få en son.

hoppas att det ger med sig med tiden!

har gjort en abort för 6 år sen och kommer aldrig mer att göra en abort så jag har bestämt mig för att behålla barnet. Men vill inte ha en pojke. Kan inte se mig med en son.

det låter hemskt och det KÄNNS hemskt inom mig, tro mig! Tror ni någon vill känna såhär?!
    så många som kommenterat elaka saker.
    det är hemskt att känna såhär. Man vill ju kunna glädjas åt sin graviditet?

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Intepojke) skrev 2023-03-05 22:44:03 följande:

Ville bara skriva att jag känner med dig.
    är Oplanerat gravid, plussa igår. 
    vill inte ha en pojke! Känner sån otrolig stress och ångest över att jag kanske ska få en son.

hoppas att det ger med sig med tiden!

har gjort en abort för 6 år sen och kommer aldrig mer att göra en abort så jag har bestämt mig för att behålla barnet. Men vill inte ha en pojke. Kan inte se mig med en son.

det låter hemskt och det KÄNNS hemskt inom mig, tro mig! Tror ni någon vill känna såhär?!
    så många som kommenterat elaka saker.
    det är hemskt att känna såhär. Man vill ju kunna glädjas åt sin graviditet?

Måste du leta upp en tråd som är 12 år gammal för att kunna säga att du inte vill ha en pojke, vilket det är en ungefär 50% chans för när man blir gravid?

Ångest för att få en son? Du borde nog förbli barnlös. 
    Det låter hemskt och det är hemskt att känna så.

Jag har ett barn, en son, och det har alltid varit fantastiskt, du vet inte vad du missar. 
  • Anonym (Fembarnsmamma)

Jag har fem barn mellan 2-14. Fyra flickor och en pojke. Jag kan förstå känslan av att önska en flicka då jag gjorde det innan jag fick mitt första och andra barn. Jag har haft en nära relation med min mamma och haft svårt att relatera till pojkar/män till viss del. Mycket dålig relation till min bror som fått mig att må dåligt. Jag blev besviken när andra barnet var en pojke men jag älskade honom precis lika mycket. Det var nog mer en oro för framtiden och hur jag skulle räcka till. Med åren är min erfarenhet att kärleken är helt densamma men ibland är det fortfarande lättare att relatera till mina flickor. Så här fyra flickor senare kan jag dock ibland känna att det hade varit kul med en pojke till. Är lite väl mycket glitter och glamour och prinsessor här. Jag har inte varit så mycket sådan själv men flera av mina döttrar är väldigt inne på klassiska tjejgrejer. Min son kan sucka lite ibland. Summa summarum är min erfarenhet att kärleken är precis lika stor. så fort det lilla barnet hamnat i min famn har alla beskyddarinstinkter satt igång och jag har älskat det lilla livet fullständigt ovillkorligt. 

Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?