• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Anonym (2)
    Anonym (Snälla ni!) skrev 2011-02-24 10:18:19 följande:
    TACK!!!!! Bra skrivet!
    Javisst, för det är ju heeelt ok att skriva att man önskar sig en kille. Att killar är bäst och att tjejer att pipiga och gnälliga. Men önskar man sig en tjej, då blir man lynchad. Det är FL-logik på hög nivå i den här tråden!
  • Anonym (pipig pojk)
    Anonym skrev 2011-02-23 22:07:45 följande:
    Jag hoppas nästan på en pojke igen, jag tycker tjejer är mest pipiga o gnälliga... jag har många tjejer runtom mig i familjen o ibland vill man bara kräkas på dom (skämtosido) Men om jag får en tjej kommer hon bli en sån lite tuff tjej utan rosa tofsar o glitter...iaf tills hon själv kan bestämma Men jag tippar på en kille till, känns som det... :) Men huvudsaken är att bebis kommer ut hel o välmående!!!!
    Min första är pojk och andra flicka. Pojken är bra mycket pipigare och gnälligare än flickan. Så det där var nog det dummaste jag har hört.
  • Anonym
    Anonym (2) skrev 2011-02-24 10:56:59 följande:
    Nu pratar jag inte om någon majoritet av trådar. jag pratar om den här tråden. Som är full av "pojkar är bäst och flickor är gnälliga. Du är hemsk TS jag vill bara bara ha pojkar". Vad har mina inlägg med det att göra? Jag har i hela tråden skrivit att jag önskade mig en tjej som andra barn också. Klart jag blev glad när det visade sig att det var en tjej till. Men just det, i den här tråden är det ju bara pojkar man får önska sig, att önska sig en tjej är förskräckligt
    Har vi läst samma tråd? De flesta inläggen stöder ts, inte fördömer. Ja visst är några inlägg som du skriver, men den större delen är det inte. Men det värsta inlägget är från kvinnan (vägrar skiva mamman) som förmodlingen skulle byta bort sina söner om hon kunde och vill inte skaffa ett tredje barn av rädsla för en till gosse. Det var riktigt vidrigt. 

Självklart kan jag förstå om man lite i hemlighet önskar sig ett visst kön. Men att verkligen inte vilja ha det ena eller det andra får mig förbannad. Då borde man faktiskt fundera en eller sju gånger till om man verkligen ska ha barn.

Eller det här inlägget:  "Men du har rätt i att jag ska vara glad för att jag åtminstone har En flicka, det är jag evigt tacksam för." 

Vad roligt för sonen när han förstår att hans mamma är evigt tacksam för att i alla fall hans syster blev en flicka.  
  • Anonym (2)

Jo, jag menar att tråden är full av "pojkar är bäst"-inlägg som inte kritiseras alls. Inte att det inte finns andra inlägg också.

Och ja, dom inläggen är riktigt vidriga men det är knappast så att alla som önskar sig ett visst kön är så. Långt ifrån. Självklart är det viktigaste att det kommer ut ett friskt och levande barn och självklart skulle jag älska mitt barn lika mycket om det var en pojke. Men jag önskade mig en tjej ändå och tillskillnad från många andra som bara vill ha pojkar har jag aldrig skrivit något negativt om pojkar som grupp. Dom vill inte ha en tjej för dom är jobbiga. För mig är det en tjej jag önskar mig men det har ingenting med att jag tycker illa om pojkar att göra. Men av någon anledning är det ändå värre.

• Anonym

Man kan hålla på i en evighet om hurvida pojkar eller flickor är bäst! Det jag menade i inlägg 339 va att jag har 6 st flickor mellan 9-18 år, min grabb är ensam kille bland alla kusiner och sina systrar. Därav vore det kul med en kille så han kanske inte känner sig "ensam" OM det nu blir en tjej till i familjen så kommer jag älska den lilla tösen precis lika mycket som om det hade blivit en pojke! Så för mig spelar det absolutINGEN roll vad det blir, SÅ LÄNGE BARNET MÅR BRA ÄR JAG NÖJD!!!
    Sen är jag oxå fullt medveten om att pojkar kan vara pipiga oxå...dom är ju blivande män  

• Anonym (Snälla ni!)
    Anonym skrev 2011-02-23 22:07:45 följande:
    Men huvudsaken är att bebis kommer ut hel o välmående!!!!
    Som sagt, som jag skrivit tidigare i den här tråden; det handlar inte om det blir en flicka eller pojke. Jag förspråkar inget mer än det andra.  Huvudsaken är just vad jag valt att citera "Men huvudsaken är att bebis kommer ut hel o välmående!!!!" Ett barn är en gåva, oavsett kön!!
  • Anonym (Snälla ni!)
    Anonym (Snälla ni!) skrev 2011-01-28 23:40:41 följande:
    Kära Ni,

Var glada för att Ni KAN få barn! Att de föds friska och välskapta!  Det är en gåva, ett mirakel och ett jäkla underverk varje gång det sker!!!!! INGET man kan ta för givet, INGET man kan förvänta sig! Barn är inget man "skaffar". Det är något man, om man har tur, något man "får". Om det sen blir en liten flicka eller liten gosse spelar väl ändå ingen roll i slutändan?? Visst har jag förståelse för en viss önskan om kön, men att sedan (som vissa av er) ångra och vara besviken i flera år över att det blev ett visst kön är enligt mig skrämmande! Ärligt! 

Efter många många långa års kämpande och många förluster, gör det ont i mitt hjärta när jag inser att det finns mäniskor där ute som inte "vill ha" ett visst kön på sin väntande bebis!!? Som sagt innan, önskan är en sak men verkligheten och viljan en helt annan!! Svårt och förstå, herregud, om ni bara visste vad det skär i hjärtat att läsa. Var glada för den lilla varelsen som ni lyckats skapa, som er kropp burit, som ni fött och som ni satt till världen! Njut av den lilla människan som den är, oavsett kön! När jag äntligen lyckades bli gravid var könet det sista jag tänkte på! Det är en ynnest att få bära ett barn, inte alla förunnat!!!

Gläds isället över vad ni har eller kommer att få, var inte "bittra" över något så banalt.  Ni, som alla vi andra med någorlunda kunskap om barnafödande, vet att det finns en 50-50 chans att det blir en flicka eller pojke. Kan man inte acceptera den "utgången" och de "oddsen" kanske man iinte ska vara med och "spela" överhuvudtaget? Eller hur? Man VET bär man skaffar barn att det kan bli vare sig det ena eller andra! Så som sagt, gläds åt att ni lyckats och att ert barn är frsikt och välmående! Det är ingen självklarhet!!
    Tycker fortfarande likadant som jag skrev för en månad sen!!  Läs ovan!
  • Anonym (2)
    Anonym (Snälla ni!) skrev 2011-02-25 22:09:19 följande:
    Tycker fortfarande likadant som jag skrev för en månad sen!!  Läs ovan!
    Så för att det finns folk som inte kan få barn får inte jag önska kön på mitt barn utan jag ska varaa tacksam över att jag kan få barn? Då tycker jag dom som är barnlösa inte får vara otacksamma över att de inte kan få barn. Istället ska de vara tacksamma över att de har hittat en partner som dom älskar som älskar dom tillbaka. Det finns faktiskt dom som är singlar och olyckliga över det. "ät upp maten tänk på barnen i afrika"-argument är så jävla löjliga. Det finns alltid någon som har det värre och man kan inte i allt man gör och känner  ta hänsyn till alla som har det.
    Anonym (Snälla ni!) skrev 2011-02-25 22:06:56 följande:
    Som sagt, som jag skrivit tidigare i den här tråden; det handlar inte om det blir en flicka eller pojke. Jag förspråkar inget mer än det andra.  Huvudsaken är just vad jag valt att citera "Men huvudsaken är att bebis kommer ut hel o välmående!!!!" Ett barn är en gåva, oavsett kön!!
    Men det är ju så självklart att det är det viktigaste. Oavsett om man önskar sig ett visst kön eller inte. Så jag fattar inte vad det har med diskussionen att göra öht.
  • Anonym (killmamman)
    Anonym (2) skrev 2011-02-26 09:36:55 följande:
    Så för att det finns folk som inte kan få barn får inte jag önska kön på mitt barn utan jag ska varaa tacksam över att jag kan få barn? Då tycker jag dom som är barnlösa inte får vara otacksamma över att de inte kan få barn. Istället ska de vara tacksamma över att de har hittat en partner som dom älskar som älskar dom tillbaka. Det finns faktiskt dom som är singlar och olyckliga över det. "ät upp maten tänk på barnen i afrika"-argument är så jävla löjliga. Det finns alltid någon som har det värre och man kan inte i allt man gör och känner  ta hänsyn till alla som har det.
    Anonym (Snälla ni!) skrev 2011-02-25 22:06:56 följande:
    Men det är ju så självklart att det är det viktigaste. Oavsett om man önskar sig ett visst kön eller inte. Så jag fattar inte vad det har med diskussionen att göra öht.
    Jag tycker till skillnad från dig att "ät upp maten tänk på barnen i afrika" -argumenten är använda felaktigt och de har blivit en klyscha. Meningen är ju att de argumenten ska ge oss perspektiv på vad vi faktiskt har.

Sen tycker jag att man ska vara tacksam att man får den stora äran att kunna bli biologisk mor till sitt barn, att kunna bära det lilla livet under sitt hjärta i nio månader, är ett privilegium som inte är alla förunnat. Alltså gillar jag inte din jämförelse med barnlösa i det här sammanhanget.
    Att inte kunna få egna barn är en stor sorg- att inte få "rätt" kön är enligt mig en petitess.

Visst kan man tänka på (enligt mig) petitesser som att ett visst kön är viktigt att få, men för mig har det mer handlat om omgivningens press att "klart man ska VILJA ha en flicka när man är tjej" och liknande. Det är något som iallafall stör mig ganska mycket.
    Jag är killmamma och visst har jag tänkt tanken emellanåt att det kanske är kul med flickor om man är flicka själv, men för mig var det inte viktigt.

Jag tror snarare att det är meningen att man ska ha just de barnen man får, oavsett om det handlar om tre tjejer, fyra pojkar eller "turen" (enligt samhället o omgivningen) att få en av varje.
    Jag tror faktiskt att man ofta glömmer just den aspekten, att vi faktiskt är påverkade av samhällets "en av varje sort ska det vara" -stämpel.

Öppna ögonen o kolla in många reklamer, eller för den saken skull räcker det att slå på barnkanalen, där har vi ju "Charlie och Lola", "Storasyster och lillebror" osv.. Tror ni det är en slump att det råkar vara en av varje där eller är det för att de ska spegla bilden av den (av samhället) perfekta familjesammansättningen?

Men, för att rikta mig till dig TS så får jag gratulera till att du fick det kön du ville även om det kanske inte hade spelat så stor roll i slutänden. Det enda jag stör mig på är inte att du önskade ett visst kön, utan att du uttryckte att det var "tur" att du fick en tjej eftersom det var vad du ville ha.
    Jag är glad att man ibland får precis det man vill ha och ibland inte det man vill ha eller förväntade sig, eftersom det får en att vidga sina perspektiv litegranna och man inser att det inte alltid handlar om att få just precis det man önskade sig, men att livet blev underbart ändå.

Hoppas ni förstår vad jag menar...nånstans tror jag mig ha en poäng iallafall

Lite svammel och filosofiska tankar från mig såhär på lördagkvällen

• Alexis mamma
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-04 12:38:04 följande:
    Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.
    Jag önskade mig nog innerst inne en flicka första gången - men fick en pojke som jag älskar över allt annat...sen fick jag en flicka och det kändes exakt likadant. Och sen en pojke till - occh den här gången var det svårare att knyta an i nörjan men det hade nog inte spelat nån roll om det varit en tjej heller utan det berodde nog på att man gav så mkt till de andra två och var rädd att inte räcka till. Men det kom sen, lyckokänslan :) Jag älskar alla minabarn lika mkt men på olika sätt, och ärligt talat - mina söner är faktiskt lättare att ha o göra med än min dotter....även om hon ibland spelar rollen som "den lydiga systern" ;)
Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?