Anonym (2) skrev 2011-02-26 09:36:55 följande:
Så för att det finns folk som inte kan få barn får inte jag önska kön på mitt barn utan jag ska varaa tacksam över att jag kan få barn? Då tycker jag dom som är barnlösa inte får vara otacksamma över att de inte kan få barn. Istället ska de vara tacksamma över att de har hittat en partner som dom älskar som älskar dom tillbaka. Det finns faktiskt dom som är singlar och olyckliga över det. "ät upp maten tänk på barnen i afrika"-argument är så jävla löjliga. Det finns alltid någon som har det värre och man kan inte i allt man gör och känner ta hänsyn till alla som har det.
Anonym (Snälla ni!) skrev 2011-02-25 22:06:56 följande:
Som sagt, som jag skrivit tidigare i den här tråden; det handlar inte om det blir en flicka eller pojke. Jag förspråkar inget mer än det andra. Huvudsaken är just vad jag valt att citera "Men huvudsaken är att bebis kommer ut hel o välmående!!!!" Ett barn är en gåva, oavsett kön!!
Men det är ju så självklart att det är det viktigaste. Oavsett om man önskar sig ett visst kön eller inte. Så jag fattar inte vad det har med diskussionen att göra öht.
Jag tycker till skillnad från dig att "ät upp maten tänk på barnen i afrika" -argumenten är använda felaktigt och de har blivit en klyscha. Meningen är ju att de argumenten ska ge oss perspektiv på vad vi faktiskt har.
Sen tycker jag att man ska vara tacksam att man får den stora äran att kunna bli biologisk mor till sitt barn, att kunna bära det lilla livet under sitt hjärta i nio månader, är ett privilegium som inte är alla förunnat. Alltså gillar jag inte din jämförelse med barnlösa i det här sammanhanget.
Att inte kunna få egna barn är en stor sorg- att inte få "rätt" kön är enligt mig en petitess.
Visst kan man tänka på (enligt mig) petitesser som att ett visst kön är viktigt att få, men för mig har det mer handlat om omgivningens press att "klart man ska VILJA ha en flicka när man är tjej" och liknande. Det är något som iallafall stör mig ganska mycket.
Jag är killmamma och visst har jag tänkt tanken emellanåt att det kanske är kul med flickor om man är flicka själv, men för mig var det inte viktigt.
Jag tror snarare att det är meningen att man ska ha just de barnen man får, oavsett om det handlar om tre tjejer, fyra pojkar eller "turen" (enligt samhället o omgivningen) att få en av varje.
Jag tror faktiskt att man ofta glömmer just den aspekten, att vi faktiskt är påverkade av samhällets "en av varje sort ska det vara" -stämpel.
Öppna ögonen o kolla in många reklamer, eller för den saken skull räcker det att slå på barnkanalen, där har vi ju "Charlie och Lola", "Storasyster och lillebror" osv.. Tror ni det är en slump att det råkar vara en av varje där eller är det för att de ska spegla bilden av den (av samhället) perfekta familjesammansättningen?
Men, för att rikta mig till dig TS så får jag gratulera till att du fick det kön du ville även om det kanske inte hade spelat så stor roll i slutänden. Det enda jag stör mig på är inte att du önskade ett visst kön, utan att du uttryckte att det var "tur" att du fick en tjej eftersom det var vad du ville ha.
Jag är glad att man ibland får precis det man vill ha och ibland inte det man vill ha eller förväntade sig, eftersom det får en att vidga sina perspektiv litegranna och man inser att det inte alltid handlar om att få just precis det man önskade sig, men att livet blev underbart ändå.
Hoppas ni förstår vad jag menar...nånstans tror jag mig ha en poäng iallafall
Lite svammel och filosofiska tankar från mig såhär på lördagkvällen