• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Anonym

Jag önskade mig en flicka med mitt första barn. Det blev en pojke och när han var född så hade jag glömt direkt att jag önskat en tjej jag bara älskade honom från första stund. Anknytningen var inga porblem alls den kom direkt.

Men med mitt andra barn så önskade jag också en tjej eftersom jag då redan hade en pojk så jag skulle få en av varje. Det blev en tjej. Men inte var jag lycklig för det jag drabbades av förlossningsdepp och anknytningen dröjde mycket länge innan jag blev lika "kär" i min tjej. Också för att det var andra barnet tänker jag så tycker man det första är så fantastiskt att man har svårt att se att det ska finnas plats i hjärtat för en till.

Så det där med anknytningen måste jag verkligen säga har inget att göra med eventuella besvikelser över könet, utan av andra orsaker som tex förlossningsdepp och sådant och det kan man få även om man fick just det könet man önskade sig.

Men till sist brukar det ändå normalt sett vara så att man äslakr och önskar sig just det barnet man får.

• Anonym (2)
    Drömmer skrev 2011-01-24 19:48:07 följande:
    nähä.. ja det trodde ja man kunde få välja...
    tycker jag man borde få!

aja.. hur som helst. Skaffa inga barn om du inte vet att du kan älska det du får villkorslöst!
    Oönskade barn känner va det redan som nyfödda och när man inte får kärlek som barn är risken stor att barnet växer upp och blir av den onda sorten... varför ska man ta risken att utsätta någon för det när man vet om hur självisk och egoistik person man är? USCH! hemska mammor!!!
    Så du tycker alltså att man SKA få välja kön när man adopterar men att önska sig kön på biologiskt barn är man hemsk om man gör. Det är ju en väldigt intressant åsikt. Minst sagt.
    Sthlmsparlan skrev 2011-01-24 19:54:48 följande:
    Men SKAFFA INTE BARN ALLS DÅ! Stackars unge, ni förtjänar inte ens föräldraskapet. Urk.
    Haha, jodu det tänker jag och vet du vad. Efter det här barnet tänker jag skaffa ett till. Och inte kan du göra något åt det.
  • Topcom
    Anonym (2) skrev 2011-01-24 20:05:05 följande:
    Så du tycker alltså att man SKA få välja kön när man adopterar men att önska sig kön på biologiskt barn är man hemsk om man gör. Det är ju en väldigt intressant åsikt. Minst sagt.
    Sthlmsparlan skrev 2011-01-24 19:54:48 följande:
    Men SKAFFA INTE BARN ALLS DÅ! Stackars unge, ni förtjänar inte ens föräldraskapet. Urk.
    Haha, jodu det tänker jag och vet du vad. Efter det här barnet tänker jag skaffa ett till. Och inte kan du göra något åt det.
    Nej, tyvärr kan jag ju inte det, men om din kommande unge inte blir älskat för att det är en kille, hoppas jag verkligen att soc tar ifrån dig ungen. Inte mer än rätt.

Vad tänker du göra om du får veta att du bär på en pojke?  
  • AnnaPuddel
    Sthlmsparlan skrev 2011-01-24 20:08:42 följande:
    Nej, tyvärr kan jag ju inte det, men om din kommande unge inte blir älskat för att det är en kille, hoppas jag verkligen att soc tar ifrån dig ungen. Inte mer än rätt.

Jag skulle säga. wooooooh. och om det bli en tjej skulle ja säga wiiiiiiiih.. Sen skulle jag åka och handla blått eller rosa.

DVS. jag fattar inte vemfan som bryr sig om kön.
  • Anonym (mal)

Jag önskade mig innerligt en flicka när jag ver gravid första gången. När jag såg sonen snopp på UL i v 34 blev jag riktigt besviken. Var orolig för hur jag skulle känna, för anknytning och hela köret. Men han föddes och var den mest bedårande lille bebis jag någonsin sett!

När jag senare fick en dotter så blev jag överlycklig! Men faktum är att jag har en mycket bättre relation till min son än min dotter! Och ja, jag älskar båda mina barn lika mycket, men på helt olika sätt. Min son är lugn, tycker om att göra samma saker som jag, pyssla och vara ute. Min dotter är helt sjövild! Mer vild än tam... och precis som sin far! <3

• Drömmer

såna här trådar får mig att bli rasande! det är helt sjukt hur man kan känna att det barn man ska föda, sitt eget kött och blod, kan vara SÅ fel.
    Hur är det möjligt? Vad är det med Er människor, handlar det om egoism? Självförtroende? Självkänsla? eller bara saknas det något hos er som vi andra lyckats få?

På ett sätt är det synd om er som inte kan uppskatta ett liv som Ni själva Gör till världen. Ett liv som du och den du älskar mest gjort tillsammans... finns det något vackrare? Att få känna erat lilla liv i magen gro och blir en liten individ.
    Ett sådant mirakel!!

MEN! Så är det något som dinglar mellen benen... och där förstördes miraklet ni skapat. där tappades alla moderskänslor pladask, kärleken ni känt då ni burit barnet skjuts undan då ni ser att det inte stämmer.. Det är... nämen gud!! Det är ju en POJK! Hur ska du kunna leva med detta? Ska du kunna älska den där? Han... du är ju kvinna.. å där ligger det en HAN!

Jag hoppas att ni vaknar upp en dag och inser eran ytliga sida och finner de verkliga moderskänslorna.. det vi alla kvinnor bär på, även om det är långt långt inne för vissa.. För då ni hittar dom, inser ni att även om det "bara" är skadad liten skata ni hittar på vägen.. så väcks den beskyddande kvinnan upp i er.. och ni försöker så gott ni kan att hjälpa det stackars lilla livet så den kan flyga fritt en dag igen! moderskänslor är något av det vackraste som finns, för i den känslan.. finns det BARA kärlek! Och det räcker till till precis allt och alla om man vill!

• Anonym (stor längtan)

Du kan skicka barnet till mig jag har inte lyckats bli gravid på egen hand!!jag gör allt för att ditt barn jag lovar!!

• Anonym (2)
    Sthlmsparlan skrev 2011-01-24 20:08:42 följande:

Klart jag kommer älska honom precis lika mycket som om det var en tjej. Men jag önskar ändå att det är en tjej, ser inget fel i det. Och vaddå "göra" tror du att jag är galen?
  • Solan

Åh, vad tråkigt att så många är så elaka mot TS.

Jag har också svårt att förstår varför hon känner som hon gör men det beror på att jag och hon inte är samma person. Man måste försöka respektera andra människors känslor.

Jag är säker på att TS kommer att älska det barn hon får, oavsett vilket kön barnet har. TS säger inte att hon kommer att hata sitt barn om det blir en pojke, hon skriver att hon är rädd att hon inte kan anknyta. Det är normalt att känna och tänka en massa olika saker. Särskilt som gravid med massor av hormoner i kroppen. Jag antar att hon skriver det här därför att hon vill bli lugnad, inte påhoppad.

Till TS

Det ordnar sig ska du se! Solig 

• AnnaPuddel
    Anonym (2) skrev 2011-01-24 20:13:30 följande:
    Klart jag kommer älska honom precis lika mycket som om det var en tjej. Men jag önskar ändå att det är en tjej, ser inget fel i det. Och vaddå "göra" tror du att jag är galen?
    Ja man kan vela ha en tjej. men det är bara en liten vilja som är betydelselös. folk som blir besvikna när det är en kille är bara konstiga.
Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?