• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • eeeee

du kan göra precis samma saker med en pojke som med en flicka. pojkarna har ingen "stök-gen" och ingen annan jobbig gen heller. människa som människa. det kommer att gå utmärkt med en pojk om du inte tänker så könsstereotypt :) hoppas det löser sig för dig!

• Rakad Apa
    Anonym skrev 2011-01-13 21:26:23 följande:
    jag blir mörkrädd när jag läser detta.. om man inte kan älska sitt barn bara för det blir en pojke, så ska man inte ha några barn, tänk på dem som inte kan få barn, skulle dö för att kunna få ett ... jag skäms när jag läser detta. pojkar är mer tråkiga ? ehh då kanske de handlar om ens personlighet, jösses !! det kan då finns tjejer som oxå är tråkiga lr ? de barn som jag har träffat som är pojkar är riktigt underbara! likaså flickor ! jag säger det igen man ska inte ha några barn när man ser dte så !
    Blir oxå mörkrädd när man läser vissa inlägg, vissa mammor verkar ju helt störda...
    Man får ju vara glad för det man får, jösses! Börja böla för barnet har fel kön är ju bara absurt.
  • Anonym (Hemlig)

Fan vad trött man blir. Jag älskar mina pojkar mest i världen MEN skulle bli skitglad för en flicka. Har två pojkar och önskar mig nu en tjej. End of story. Har ingen nära relation till min mamma själv och hyser inga illusioner om att jag och min dotter kommer bli bästisar, klä oss i exakt likadana, rosa kläder samt rida på ponnyhästar två gånger i veckan.

Önskar mig en flicka på grund av att det vore väldigt kul att få båda sorterna. Däremot är jag jävligt medveten om att det är en "lyxönskan", jag är väldigt tacksam att jag överhuvudtaget kan få barn och skulle GIVETVIS älska även en tredje son. Här på FL verkar det alltid finnas idioter som lägger sig i varenda diskussion och rackar ned på folks tankar och känslor. En fördel med denna siten är ju att man kan få "skriva av sig" och dela privata åsikter och tankar??

Jag vill gärna ha en flicka. Punkt. Jag har två pojkar sedan tidigare som är BÄST i hela världen. Jag hade inte bytt ut dem mot NÅGOT annat. Inte ens mot hundra tjejer. MEN nu har jag ett tredje barn, och OM jag fick önska och bestämma, vilket jag VET att man inte kan/får, önskar jag mig en tjej. För att det vore kul att ha båda sorterna. Få ha en flicka i familjen. Sedan får hon älska bilar, spela ishockey och snusa. I don't care. Mina grabbar älskar smycken, rosa och annat "tjejigt". Jag skulle inte gråta om jag fick en pojke till MEN jag hade helst velat ha en flicka. Sedan är jag mycket medveten om att vad det än är som kommer ut komme rjag älska honom eller henne till döds.

Suck för er som lägger sig i. Självklart är alla mammor glada för det de får. Och självklart har man lika stor rätt att önska ett speciellt kön lite extra. Big deal.

• Anonym (orolig)
    Anonym (Hemlig) skrev 2011-01-13 22:30:42 följande:
    Fan vad trött man blir. Jag älskar mina pojkar mest i världen MEN skulle bli skitglad för en flicka. Har två pojkar och önskar mig nu en tjej. End of story. Har ingen nära relation till min mamma själv och hyser inga illusioner om att jag och min dotter kommer bli bästisar, klä oss i exakt likadana, rosa kläder samt rida på ponnyhästar två gånger i veckan.

Önskar mig en flicka på grund av att det vore väldigt kul att få båda sorterna. Däremot är jag jävligt medveten om att det är en "lyxönskan", jag är väldigt tacksam att jag överhuvudtaget kan få barn och skulle GIVETVIS älska även en tredje son. Här på FL verkar det alltid finnas idioter som lägger sig i varenda diskussion och rackar ned på folks tankar och känslor. En fördel med denna siten är ju att man kan få "skriva av sig" och dela privata åsikter och tankar??

Jag vill gärna ha en flicka. Punkt. Jag har två pojkar sedan tidigare som är BÄST i hela världen. Jag hade inte bytt ut dem mot NÅGOT annat. Inte ens mot hundra tjejer. MEN nu har jag ett tredje barn, och OM jag fick önska och bestämma, vilket jag VET att man inte kan/får, önskar jag mig en tjej. För att det vore kul att ha båda sorterna. Få ha en flicka i familjen. Sedan får hon älska bilar, spela ishockey och snusa. I don't care. Mina grabbar älskar smycken, rosa och annat "tjejigt". Jag skulle inte gråta om jag fick en pojke till MEN jag hade helst velat ha en flicka. Sedan är jag mycket medveten om att vad det än är som kommer ut komme rjag älska honom eller henne till döds.

Suck för er som lägger sig i. Självklart är alla mammor glada för det de får. Och självklart har man lika stor rätt att önska ett speciellt kön lite extra. Big deal.
    mkt bra skrivet!!! det får ju inte vara förbjudet att önska sig en tjej! sen att det finns folk som inte kan få barn, det kan man ju inte rå över...
  • Anonym (Ja du...)
    Anonym (Hemlig) skrev 2011-01-13 22:30:42 följande:

Håller med dig helt! Det må uppröra dem som inte kan få barn, men alla ser livet utifrån sin horisont. varför får man inte önska utan att bli fördömd???
  • saralways
    Anonym (Hemlig), så jävla bra skrivet!!
    Hade kunnat skriva vartenda ord själv för det stämmer in så bra på mig med!!
  • Anonym (sista chansen)

Anonym (hemlig) samma här! mkt bra skrivet! tror vi är många som känner likadant, det är inget fel att önska, sen älskar man det barn man får så är det bara. Det är just känslan att önska som känns skamfull och svår att prata om. Det finns väl dock några få som verkligen blir lessna och inte kan komma över det,

• Anonym (Jag.)

TS: Hur har det gått? Jag är i samma dilemma. BF i början på mars. Har en dotter och vill absolut ha en dotter till. Försöker ställa in på mig en gosse men det är svårt.

• saralways

Anonym (fan vad bortskämt)

Vilken jävla sak att säga till någon som väntar barn att de kan kväva sin lilla pojke eller att du skulle skratta om de fick en flicka med DS!!!

Om du hade läst igenom våra inlägg så hade du kanske fattat att vi skriver om ÖNSKAN att få en flicka efter flera pojkar, inte att vi KRÄVER en flicka för att bli fulländade eller nåt! FATTA SKILLNADEN!!!!

Har du aldrig önskat något i ditt liv?? Bröt du ihop sen om det inte blev så??? Nej, inte vi heller..!

Jag kan nästan tänka mig att om du hade fått 5 pojkar så hade du väl (i alla fall tyst) önskat att ditt 6:e var en flicka??? 
    I annat fall är du nog helt unik!!!!

• Anonym (Hemlig)

Jag vill även tillägga att hade jag haft två tjejer sedan tidigare hade jag med all säkerhet önskat en pojke lite extra. Jag tycker det känns superskönt att det finns folk att prata med om detta, för precis som "sista chansen" skriver är det en önskan som känns lite skamfull och svår att tala om. De flesta av oss tar till oss en tredje eller fjärde pojk till 110% medan det finns ett fåtal som verkligen blir ledsna och har svårt att komma över att de "bara" fick en sort.

Dessutom tror jag många kan hålla med mig om att man JÄMT och ständigt får höra "åååå...nu är det säkert en liten TJEJ i magen!!". Finge jag en tia för varje gång jag hört den frasen vore jag rik. SÅ många kommenterar magen och menar på att "hoppas nu det är en tjej!!" och "visst vill du väl ha  en flicka?!". Sådana kommentarer tror jag också kan "förstärka" önskan om en flicka. Har man inte tänkt i de banorna börjar man kanske tänka på det när folk säger sådär.

Orsaken till att jag är anonym är att ingen utom min kille och jag själv vet vad vi har i magen. Alla tror att vi inte tagit reda på det. Har många "snokiga" bekanta på FL och vill inte att nån skall fatta vem jag är. Jag tycker hur som helst det är trist att vissa direkt slår ned på folk som skriver härinne. Jag tycker som sagt att man självklart har rätt att önska en sort lite extra. Har vänner som har oerhört svårt att få barn och även vissa av dem har sagt saker som att "du hoppas väl på en flicka??!" till mig.

Att jag önskar lite extra betyder inte att jag är otacksam! Kram på alla er andra! Familjeliv är väl till för att kunna dela tankar och känslor som dessa?

Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?