• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Anonym (mor till son)
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-06 13:57:25 följande:
    Jag tror som nån skrev att det är mina egna fördomar mot män som spökar. Enligt mig är männen, eller mansvärlden, väldigt "grabbig" och tråkig, känslokall, våldsam med krigslekar, fascination kring lagsport som hockey och fotboll som jag tycker är ganska trist också, högljudda och stimmiga lekar. Men barnen präglas ju av en själv, fast många säger att plötsligt - helt utan uppmuntran eller nåt, t o m tvärtom, så började deras söner bli intresserade av bilar och teknik och vara lite våldsamma och stökiga. Även folk som själva är miljöpartister som hatar bilar och inte har nån själv typ, har fått pojkar som älskar bilar och högljudda lekar med dessa. Konstigt.

Även om barnen präglas av föräldrarna och en pojke blir mjuk och känslosam så finns det ju en värld därute som påverkar dem senare i form av grupptryck etc. En värld som säger att män ska vara grabbiga och tuffa. Trista ideal enligt mig, kanske därför jag är så rädd att få en pojke, jag gillar inte den stereotypiska mansvärlden och deras ideal.

Men som många skriver så är alla barn individer och min är ju som sagt absolut ingen grabbig, hård typisk hockey-kille utan en snäll, känslosam och rolig typ
    Men du gillar de kvinnliga idealen då? De är inte stereotypa?
    Det måste vara du som är stereotyp i ditt tänkande.
  • Anonym
    Anonym (mor till son) skrev 2011-01-06 15:44:13 följande:
    Men du gillar de kvinnliga idealen då? De är inte stereotypa?
    Det måste vara du som är stereotyp i ditt tänkande.
  • Anonym (Pojkmamma *2)

När vi fick reda på att det var en till pojke i magen, bärjade jag gråta. Inte för att jag inte ville ha en till pojke, utan för att jag kände att ingen kunde mäta sig med den fina pojke jag redan hade. Men ut kom en precis lika fantastisk liten kille och deras starka barn och enorma syskonkärlek är vackrare än något annat.

• Anonym
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-06 13:57:25 följande:
    Jag tror som nån skrev att det är mina egna fördomar mot män som spökar. Enligt mig är männen, eller mansvärlden, väldigt "grabbig" och tråkig, känslokall, våldsam med krigslekar, fascination kring lagsport som hockey och fotboll som jag tycker är ganska trist också, högljudda och stimmiga lekar. Men barnen präglas ju av en själv, fast många säger att plötsligt - helt utan uppmuntran eller nåt, t o m tvärtom, så började deras söner bli intresserade av bilar och teknik och vara lite våldsamma och stökiga. Även folk som själva är miljöpartister som hatar bilar och inte har nån själv typ, har fått pojkar som älskar bilar och högljudda lekar med dessa. Konstigt.

Även om barnen präglas av föräldrarna och en pojke blir mjuk och känslosam så finns det ju en värld därute som påverkar dem senare i form av grupptryck etc. En värld som säger att män ska vara grabbiga och tuffa. Trista ideal enligt mig, kanske därför jag är så rädd att få en pojke, jag gillar inte den stereotypiska mansvärlden och deras ideal.

Men som många skriver så är alla barn individer och min är ju som sagt absolut ingen grabbig, hård typisk hockey-kille utan en snäll, känslosam och rolig typ
    Och tjejer utsätter inte varandra för grupptryck??? Tjejer är bara snälla och goa mot varandra hela tiden? Snipiga brudar som kommenterar andra kvinnors kroppar,vikt och utseende, dom finns inte då eller? Tjejer fryser aldrig ut varandra menar du? Tjejer snarckar aldrig skit och tävlar mot varandra? Tjejer kan aldrig vara känslokalla bitchar? Tjejer kan aldrig gilla lagsporter som fotboll och hockey...menar du det? Har du missat hur duktiga svenska damlandslaget i hockey är? Skulle tjejer aldrig leka högljutt?  Du menar på fullt allvar att du tror att tjejer alltid sitter och leker lugnt och stilla och liksom bara pysslar och leker tysta snälla kärleksfulla lekar med sina rosa små Barbiedockor? Snacka om att fördommar!!
  • Anonym

Det lär ju bli väldigt joggigt för TS (och dottern!) om hon någon gång får en dotter som inte stämmer in med hennes idealbild av hur en tjej "ska" vara....Tänk om TS får en dotter som är vild och vill spela fotboll och träna karate och som vägrar ha klänning och som vägrar vara "mammas lilla sessa"......Den dottern lär få ett litet helsike! Bara för att man får en dotter så betyder INTE det att dottern är eller borde vara en kopia av sin mamma! Bara för att man får en dotter så betyder inte det att man har en massa gemensamt per automatik bara för att man är av samma kön!
    Det är så typiskt...många tror att en dotter borde man ha en massa gemensamt med per automatik och att man därför inte ska behöva anstränga sig för att få en bra relation med en dotter "för det är ju en tjej".....att dottern borde vara så lik sin mamma som möjligt och är hon inte det, då är det nåt fel på dottern.....Och så tycker mamman att dottern " är så jobbig och rebellisk"...bara för att dottern inte är som sin mamma....

• Anonym (Pojkmamma *2)
    Anonym skrev 2011-01-06 17:55:36 följande:
    Och tjejer utsätter inte varandra för grupptryck??? Tjejer är bara snälla och goa mot varandra hela tiden? Snipiga brudar som kommenterar andra kvinnors kroppar,vikt och utseende, dom finns inte då eller? Tjejer fryser aldrig ut varandra menar du? Tjejer snarckar aldrig skit och tävlar mot varandra? Tjejer kan aldrig vara känslokalla bitchar? Tjejer kan aldrig gilla lagsporter som fotboll och hockey...menar du det? Har du missat hur duktiga svenska damlandslaget i hockey är? Skulle tjejer aldrig leka högljutt?  Du menar på fullt allvar att du tror att tjejer alltid sitter och leker lugnt och stilla och liksom bara pysslar och leker tysta snälla kärleksfulla lekar med sina rosa små Barbiedockor? Snacka om att fördommar!!
    Tjejer är nog i många fall värre än killar på det sättet. Jag upplever betydligt mcyket mer skitsnack, gå backom ryggen, nätmobbing etc bland tjejer överlag.
    Jobbar som lärare och har oftare problem med flickorna, pojkarna bråkar och blir sams, medan flickorna fryser ut varandra och är elaka på ett annat sätt. Det är rakare rör med pojkar.
  • Anonym (flickmamma)

Äsch, nu missuppfattade alla mig som en rosa, barbie-mamma. Jag är inte sån alls, jag  menar bara att det verkar vara lättare för flickor att ta för sig av båda världarna - träna karate, vara pojkflicka och spela sporter, än det är för pojkar. det anses ju bara tufft och coolt om en flicka är lite pojkig och tuff men det verkar fortfarfande vara hårdare regler för hur en man "får" vara i samhället.

jag menar inte att en flicka ska leka med korkade barbiedockor och ha rosa hela tiden. sån var jag inte alls själv. jag menar bara "allmänna" lekar som rita, pyssla, läsa och pilla lite. inte slåss med pinnar och hålla på som jag upplever att många pojkar gör. men återigen, de är väl präglade av sina föräldrar och andra ideal runtomkring som säger att det är häftigt med en pojke som är bråkig.

• Anonym

För mig har det gått jätte bra. Jag knöt band med sonen direkt. han e nu 9 månader och älskar honom över allt annat.  Han är en glad liten pojk, skrattar och busar mycket. Han gråter nästan aldrig och har aldrig varit sån. Fat än att han fick kind tänder så grät han aldrig, han bara små gnällde lite. Älskar min son fast än aTT JAG VILLE HA EN DOTTER.

• Anonym (Ja du...)
    GAGA skrev 2011-01-05 17:49:33 följande:
    Nej, jag har 2 BARN. Att båda har snoppar har mindre betydelse. 

Vad är egentligen skillnaden på tjej/kille? 
    Det är STOR skillnad! Den som säger att det inte är någon skillnad ska nog studera lite anatomi bland annat.
    Nej allvarligt talat... När det kommer till personligheten är det en annan femma, där är det ingen skillnad utan helt individuellt. Antar att det var i dem termerna du menade, personlighet. Som tidigare sagts, flickor kan vara asjobbiga och pojkar kan vara änglar, och vice versa. Kan dessutom bero på dagsformen.
  • Anonym (Ja du...)
    Anonym (pojke) skrev 2011-01-05 18:04:33 följande:
    Är det inte någon här som känt att det vore roligt att få en liten variant av sin kille/sambo/man? Alltså en son som påminner om sin älskade?

Jag känner iaf så. Vill ha en pojke med sin pappas snälla ögon, fina blonda hår, härliga sätt osv. Självklart kan en son bli mer lik mamman på sådana saker än pappan, det vet man ju aldrig. Men jag känner ändå spontant att jag vill föda en "mini-T". En pojke som kommer växa upp och bli lika stor, stark och härlig som sin pappa. Hjärta

Sedan vill jag nog lika mycket, eller nästan ännu hellre, ha ett dotter som jag kan göra tjej-saker med. Men hon kanske blir värsta pojkflickan, det vet man ju inte heller! {#emotions_dlg.flower}
    Ja, oh ja! Och det har jag fått också. Dessutom har jag fått en son som är mig upp i dagen. Jag förstår hur du menar, för just sådär tänker jag också! Jag vill gärna ha en flicka för jag tycker att det skulle vara kul att se hur en flicka "made by us" skulle kunna se ut! Och jag ser jättemycket fram emot när mina killar blir stora, starka karlar med egna barn. Så absolut!  En annan grej jag tänkt på kring detta om att vilja ha en dotter, är att vi då kanske skulle invigas i "Hello kitty-världen" och allt det där. Det där som tjejer brukar hålla på med som inte jag själv gjorde som barn. Jättespännande eftersom jag var en pojkflicka. Barbie - go home! Tyckte jag ungefär. Jag byggde kojor i skogen och sånt. Ritade, pysslade, pusslade. Ganska så könsneutrala grejer. Hur man blir som vuxen går inte att sia om utifrån ens preferenser som barn. Jag var väldigt tekniskt intresserad och blev föga förvånande ingenjör. Min kompis som lekte med dockor, flätade hår och hade fina klänningar, hon blev också ingenjör. Man vet aldrig var det landar.
Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?