Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-04 12:38:04 följande:
Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.
Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.
Jag har varit i exakt samma situation som dig. Har en dotter sen tidigare och när jag väntade mitt andra barn ville jag absolut inte ha en pojke, kunde bara tänka mig att få en tjej igen. När jag fick reda på att bebisen var en pojke så blev jag jätteledsen, besviken och arg. Jag ville ju inte ha det så, det skulle ju vara en tjej!! Så jag gick igenom en sorgeperiod under graviditeten (kanske fel uttryckt men du vet nog vad jag menar) och kom ut på andra sidan med acceptans att det skulle bli en pojke men inte så mycket mer samt en sorg över att jag aldrig skulle få min lilla tjej. När han väl kom så tog anknytningen inte så lång tid som jag befarat, han var ju min lille kille!!
Jag skulle ALDRIG ALDRIG vilja byta bort honom men sorgen över att det inte blev en tjej kommer alltid finnas där. Bakom de känslorna ligger i mitt fall till stor del en förlossningsdepression med min första dotter som gjorde att jag "missade" hennes första år pga att jag mådde så dåligt. Jag var där men minns ingenting i stort sett men det är en annan historia.
Mitt tips om det inte är försent är att ta reda på könet, tror det kan hjälpa mycket! Och kom ihåg, pojkar är helt underbara de oxo!
Lycka till!
Kram från en som varit där!