• Anonym (flickmamma)

Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?

Jag är en av de där utskällda kvinnorna som känner att jag verkligen inte vill ha en pojke (är gravid i 9:e månaden). Jag drömmer mardrömmar om att jag fött en pojke och inte känner ett smack för honom - jättehemskt. Jag har en flicka sen tidigare och önskar nu en flicka till. Jag är livrädd för att inte kunna anknyta eller kunna känna samma kärlek för en son som för en dotter. Pojkar verkar bara jobbiga och tråkiga och ingenting jag kan identifiera mig med. jag vet att man inte får känna så här men som man kan se på tex FL är det ändå jättemånga kvinnor som helst önskar sig en flicka, det är vanligare än man tror.

Nu undrar jag bara, ni andra som också helst ville ha en flicka men fick en pojke, hur gick det för er? Funkade anknytningen bra, kände ni stor kärlek för honom, drabbades ni av förlossningsdepression (vilket jag är livrädd för att göra pga mina kalla känslor inför en son). Kan ni inte berätta hur det gick efter förlossningen, när pojken kom ut.

• Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?
  • Marlean

TS Men pojkar som blir jobbiga har ju inte haft dig som förälder! =) Du uppfostrar ju DINA barn, eller hur? Alla barn är individer som formas något enormt av sina föräldrar och som mamma är du en nyckeldel i det hela. Oroa dig inte det kommer gå bra.

• Anonym

Men kan inte adoptera av rätt kön!! Jag har adopterat - och man kan inte välja kön- och det blev en pojke. Nu ska vi adoptera igen och det kommer med största sannolikhet bli en pojke för det är de flesta som kommer från det landet. Så jag kommer få två pojkar! Underbart! Barn är en gåva inget man väljer!!

• Anonym

Om jag var du skulle jag gå och titta vad det är för kön så att det inte blir en stor besvikelse på förlossningen utan du har tid att ställa in dig på vad som komma skall. Jättetråkigt att du känner som du gör.
    Pojkar är inte alls jobbigare än tjejer, det är ju individer, vissa är lättare andra är svårare, kön spelar ingen roll. Jag tror att du kommer att älska din eventuella son lika mycket men skulle ändå gå till mbhv för att prata om det, det är gratis att gå till psykolog där.

• Anonym (Pojkmamma *2)
    Anonym (=)) skrev 2011-01-05 10:29:42 följande:
    Det gick jättebra! Älskar mina båda pojkar så mycket! Jag knöt an långsammare till tvåan men det berodde på att vi flyttade till hus när jag var nyförlöst - jättejobbigt både med flytten och oron för ekonomin.

Nu tänker jag ofta att det var tur att jag fick mina pojkar. Vill inte heller ha någon trea, utan är helt nöjd.

Är inte avundsjuk heller på väninnor som fått flickor, tycker bara "synd" om vänninorna för att de inte har lika fantastika barn som jag =)

Nu känner jag att jag verkligen passar bäst som pojkmamma. Och mina pojkar är så lika mig som liten, jag har inga problem att identifiera mig i dem.
    Känner precis likadant! Är dock sugen på en till och hoppas på en tredje prins, men det gör så klart ingen om det blir en flicka heller.
    Man får önska, men man får inte låta det ta överhand och gå för långt, som det verkar ha gjort i TS fall...
    Ens barn är ens barn,oavsett vad som finns mellan benen. Det spelar ju absolut ingen roll, man vet ju inget om personligheten...
  • Anonym
    Marlean skrev 2011-01-05 11:42:56 följande:
    TS Men pojkar som blir jobbiga har ju inte haft dig som förälder! =) Du uppfostrar ju DINA barn, eller hur? Alla barn är individer som formas något enormt av sina föräldrar och som mamma är du en nyckeldel i det hela. Oroa dig inte det kommer gå bra.
    Exakt. De flesta barn jag känner så är det tjejerna som är jobbigast. De är envisa, tjuter för allt osv.
    Men det blir ju vad man gör det till, som förälder ansvarar man gör barnens uppfostran.
  • Anonym (Ja du...)
    Anonym (jobbigt) skrev 2011-01-04 23:19:09 följande:
    förmodligen
    Om du verkligen på riktigt känner att du skulle vilja byta ut dina pojkar tror jag att du bör söka hjälp för du mår nog inte riktigt bra. Inget illa menat. Dessutom ÄR du inte dina känslor, du bara HAR dem. Du är alltså ingen dålig människa, men du har dåliga tankar.
  • Anonym (Ja du...)
    Anonym (flickmamma) skrev 2011-01-05 08:43:07 följande:
    Jajaja, jag VET allt det där: att jag inte borde skaffa barn om jag inte vill ta risken med fel kön, att jag är otacksam och hemskt och borde avrättas för det jag känner. Jag vet att de flesta på FL tycker så men jag var ändå tvungen att göra ett inlägg för att höra om det kanske ändå fanns nån mer som gått igenom detta och hur det funkade efteråt.
    Äh, lägg av nu, höll jag på att säga. Men jag vet hur det är. Har man icke politiskt korrekta tankar blir man uppäten härinne när det enda man vill ha är lite goda råd.

Jag tycker att du ska ta reda på barnets kön i förväg för att kunna vara förberedd på det hela. Jag förlorade en flicka, blev gravid igen och självklart skulle det bli en flicka, det trodde både jag och alla andra. Så blev det en pojke, vår andre son. Jag bara satt och stirrade på ungen, fattade ingenting. Vi skulle ju få en flicka, detta måste vara fel?!? Ibland spelar känslolivet oss "härliga" spratt. Chansen var ju lika stor att få vilket som. Men jag saknar och längtar efter min flicka och kommer förmodligen aldrig få någon dotter. Jag älskar mina båda pojkar, men ja, jag var deprimerad ett tag i början och önskar faktiskt att jag hade tagit reda på könet i förväg, något jag annars är helt emot av princip. Jag tycker att det ska vara en överraskning. Men då hade jag sluppit de där dåliga känslorna jag hade i början. Första veckorna bara grät jag så fort jag var ensam, då släppte jag ut allt. Egentligen tror jag att det mest av allt handlade om att alla känslor jag gömt undan då vi förlorade vår dotter kom som ett brev på posten när man är heltossig som nyförlöst. Nu, några månader efteråt, är livet fantastiskt och jag skulle inte byta mina killar för något i världen, även om jag väldigt gärna skulle vilja ha en blandad syskonskara. Men nu är det som det är.
  • Anonym (Ja du...)
    CoolJen skrev 2011-01-05 09:19:53 följande:
    Jag har en son men ville ha en tjej. Blev besviken på könsUL men fick tid att smälta tanken trots att jag då fortfarande hellre hade sett en tjej i magen.
    Självklart skulle jag aldrig välja bort min son! och alla känslor för mitt barn fanns där!

Pojkar, generellt är så mycket mysigare och gosigare än flickor tycker jag.

Visst saknar jag att inte få köpa små söta kjolar/klänningar...sätta upp håret i nån fin frisyr men kanske får jag en tjej i framtiden?
    Jag har en liten förhoppning av att barnet i magen är en tjej men blir även glad om det är en kille, däremot nästa barn önskar jag att det ska vara av det könet som barnet i magen inte är.
    Annars får du väl göra som jag lär få göra. Hoppas att bli farmor till massor av söta flickor att fixa med håret på och köpa rosa klänningar till. Det är lååååångt dit...

Så du säger att pojkar är gosigare än flickor? Har inget att jämföra med men mina grabbar är i alla fall jättegosiga! Så jag säger inte emot i alla fall!
  • Anonym (Ja du...)
    GAGA skrev 2011-01-05 09:21:06 följande:
    Vad är skillnaden på att få en pojke eller flicka? 

Egentligen?  
    Jag gissar att du har en av varje eftersom du kan säga så. Vi som bara har ena sorten tror ju att det är skillnad.
  • Anonym (Ja du...)
    Anonym skrev 2011-01-05 11:32:54 följande:
    tycker det är så hemskt att folk känner såhär!
    Väntar en pojke och när jag berättade för folk fick jag höra: "det gör inget" "JAHA..." FÖLJT AV EN BEKLAGANDE TYSTNAD, "kan du inte något annat" etc..

jag som vart jätteglad blev skitlessen..VARFÖR är det SÅ mkt bättre med flickor??
    Va? Tror inte mina öron. När de säger sådär ska du kontra med "Jag skulle nog betinga ett högt pris i kameler, tror du inte?" Slå ner idioterna jäms med fotknölarna! Pojkar och flickor är lika mycket värda!
Svar på tråden Ni som verkligen INTE ville ha en son men fick det, hur gick det med anknytningen efteråt?