• Najje79

Börjat utredning efter tre eller fler missfall

Idag var vi på första besöket för att starta utredning varför vi får missfall.
    Jag har varit gravid tre gånger, första gången sommaren 2009 då jag fick MA i v 13 (fostret hade slutat växa i v7). Då hade vi försökt i 5 år.
    I höstas påbörjade vi IVF- behandling de två första försöken blev vi gravida men fick MF i v 7 båda gångerna. Vi har gjort en insättning till efter det, men den satte sig inte.

Så idag hade vi första mötet med läkaren, tyvärr hade de missat att boka in oss på blodprovstagning så vi måste dit imorgon också och sen tar det väl ca 2 månader innan svaren kommer. Men jag tycker det vore skönt om fler ville dela med sig av sina historier och tankar.

Vi kan väl följas åt och stötta varandra!

• Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall
  • kungsan

Grattis alla till era plus!
    Kul att läsa att det till slut fungerar för er.
    Har också haft ett antal missfall, går dock inte på utredning än, vi gör ett nytt försök i sommar annars ringer jag läkaren igen i höst.

• Najje79
    kungsan skrev 2011-07-14 13:33:38 följande:
    Grattis alla till era plus!
    Kul att läsa att det till slut fungerar för er.
    Har också haft ett antal missfall, går dock inte på utredning än, vi gör ett nytt försök i sommar annars ringer jag läkaren igen i höst.
    Tråkigt med dina missfall! Du är självklart välkommen i tråden att dela glädje och sorg med oss! Kul med nytt försök.. hur länge har ni försökt?
  • kungsan

Tack!
    Vi har försökt att bli gravida (med barn nr 2) i över två år. Vi har haft 6 missfall men läkaren tycker inte jag behöver utredas eftersom vi fått ett barn på naturlig väg. Allt ser fint ut och vi ska bara kämpa på. Men nu orkar jag snart inte mer utan blir det inget i sommar så ringer jag och bokar tid!

Men som sagt, jag blir så glad av att läsa att flera lyckas i denna tråd. Kul att läsa och själv får man ny energi.
    Frågar sig varför man inte gått med här tidigare och fått stöttning av andra i samma sits.

• LadyA01

Kungsan: beklagar verkligen, det är katastrofalt hur sjukvården nekar folk till höger o vänster. Hur ser din arbetssituation ut? Jag hade kraftiga spänningar i mina axlar som ströp delar av blodtillförseln och syresättningen - bl.a. Möjligt till livmodern. Gick till naprapat som släppte på värsta spänningarna och min blodcirkulation ökade omgående. Jag fick ägglossning några dagar senare och gick in i v 6 idag. So far so good! :)

• kungsan

LaduA01: men oh... kan sådant också göra att man inte blir gravid? Jag var faktiskt på massage idag, var ett tag sedan jag var iväg men kände att det var dags. Sitter ju rätt mycket still på arbetet så ditt förslag är värt ett försök. Mitt problem är att ägget inte fäster verkar det som. Ca en vecka efter ÄL får jag graviditetssympton men sen kommer mensen i alla fall, oftast några dagar försent men den är där.

Fick råd av min läkare att börja äta folsyratabletter, inte ha sex efter ÄL och bara ta det lugnt och inte motionera för hårtt. Men inte hjälper det inte! Det enda som hänt att jag gått upp ca 5kg pga att jag inte rör mig lika mycket som tidigare. Vad gör man inte för att få en liten?!  

• LadyA01

Kungsan: enl min naprapat kan det faktiskt få ägget att fästa bättre, eftersom om man ökar blodet och syret så ökar möjligheten till tjockare slemhinnor o bättre fäste. Nu är det inte vetenskap, men möjligheten räckte för mig! :) mitt problem (tror jag, inget bevisat) är att embryot slutat växa. Jag såg hjärtslag i v 8 men de mätte den till typ 2mm bara förra gången. Nu vet jag ju inte hur det går den här gången, har inte passerat min "kritiska" vecka, men jag känner mig mycket mer hoppfull! :) plus att min rygg o nacke mår grymt mycket bättre! ;)

• Vårtur2010

Kungsan: lite småtips med saker du kan testa. Själv har jag gått på zonterapi, akupunktur/akupressur mm kan också vara bra, får igång flödena i din kropp. Endel testar med barnalbyl gör att blodet strömmar igenom livmodern bättre, jag självmedicinerar med det nu(tar ungefär 1/3 om dagen) äter även behepan, folsyra och d-vitaminer. Vi som gör IVF, får progesteron tillskott har läst på några ställen om personer som köper det själv och använder.
    Hoppas verkligen att det löser sig för er! Har du/ni funderat på privat utredning? Sekundär barnlöshet är ju inte helt ovanligt!

LadyA: då har du VUL innan mig, vi ska inte på VUL förrän den 4/8 pga att det är semesterstängt så långt tills dess!

Hur har ni andra det?

• kungsan

Tack för alla tips. Är lite rädd för att självmedicinera men jag ska ta mig ett prat med min läkare till hösten och berätta att jag gärna vill ha lite hjälp. Kan då föreslå det ni föreslår.
    Men massage och akupunktur ska jag absolut prova. Kan ju vara så enkelt att man behöver bättre blodflöde i kroppen.
    På torsdag är det dags för mens men har svullna och ömma bröst så lite hoppfull är jag allt. FAST jag har å andra sidan lite konstiga känningar i magen så jag tror ändå inte på att det blir något denna gången heller.
    Ska iväg på semester på lördag och då ska vi bo på ett spa hotell. Bokar in mig på massage varje dag om det går.   

Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall