• Najje79

Börjat utredning efter tre eller fler missfall

Idag var vi på första besöket för att starta utredning varför vi får missfall.
    Jag har varit gravid tre gånger, första gången sommaren 2009 då jag fick MA i v 13 (fostret hade slutat växa i v7). Då hade vi försökt i 5 år.
    I höstas påbörjade vi IVF- behandling de två första försöken blev vi gravida men fick MF i v 7 båda gångerna. Vi har gjort en insättning till efter det, men den satte sig inte.

Så idag hade vi första mötet med läkaren, tyvärr hade de missat att boka in oss på blodprovstagning så vi måste dit imorgon också och sen tar det väl ca 2 månader innan svaren kommer. Men jag tycker det vore skönt om fler ville dela med sig av sina historier och tankar.

Vi kan väl följas åt och stötta varandra!

• Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall
  • happy hey

LadyA - Amen, det var det dummaste dummaste jag hört! Vem i h-e som får missfall innan första vanliga ultraljudet (som väl är typ i v 16 eller nåt) har sett ett foster?!? Ofta förstår man väl själv vad som är på gång och är hemma och har ont och blöder och åker kanske in sen och kollar så att allt är ok. Det går inte ihop någonstans för mig. Vaddå "inte haft några missfall" bara för att de inte har kunnat dokumentera det?! 

Jag har aldrig varit inne och sett något foster. Kommer dom neka oss också då isf? Vilken stad bor du i? Jag har halkat in på Läkarhuset odenplan nu på sistone och de är så superdupersnälla och förstående. Nu tvivlar jag inte på Karolinska, men alla verkar ha så bråttom där hela tiden. Även om de kanske har bättre resurser så valde vi att göra vår utredning på Odenplan. Vi ska dit den 27e så jag kan meddela om vi får gå vidare eller blir stoppade.

Jag åkte in på skrapning till sist ändå förra veckan. 6 veckor efter missfallet. Det gick bra och det känns skönt att ha gjort det. Och så ska vi som sagt på utredning den 27e. Fast just nu känner jag mig inte så sugen på det av olika anledningar. Men det är nog bra psykiskt att i alla fall göra vad man kan för att få lite klarar bild av vad som hänt och varför. Nu längtar jag bara efter en skön sommar när jag får ha min kropp i fred och bara njuta av livet och kärleken!

• LadyA01

Jag vet, det var min tanke också. Med tanke på att man bara får komma in på vul om man har särskild anledning, eller tjatar tillräckligt mycket, så känns det ju helt galet. Då får ju i princip en mycket liten andel av alla drabbade faktiskt komma in på utredning.

Är på Malmö universitetssjukhus.
    Mitt ifrågasättande verkade ge lite effekt iaf, fick åtminstone ett koagulationsprov också.

Najje: vad är det mer för tester de gjort på dig? Kromosom och progesteron, men vad mer?

• Najje79

LadyA01: Vi fick inte veta exakt vilka prover som togs, förutom kromosom, koagulering... 

Happy hey: Men det var väl skönt att det gick bra med skrapning... som du skrev, nu kan du låta kroppen få lite vila och solljus!

Var på zonterapi idag och det kommer att vara jättebra för mig, det passar verkligen min kropp! jag tror att jag kommer så mycket bättre efter behandlingarna... det kanske inte hjälper mig att bli gravid eller få behålla barnet men jag kommer må bättre både psykiskt och fysiskt under hela processen. Det känns så rätt för mig!

• happy hey

Najje: Vad härligt positiv och fylld av ny energi du låter! Det låter ju som du hittat ett jättebra sätt för dig att må bra! Jag blir lite nyfiken på var du går någonstans? Är det i Stockholmsområdet? Jag har provat lite alla möjliga metoder tidigare, akupunktur och homeopati. Men inte zonterapi, det kanske kan vara något.
    LadyA01: Vad bra att du fått lite bättre bemötande, synd att du måste kämpa så för det... 

• Cathy

Tjejer! Kan jag få hoppa in här och fråga vilka prover ni har tagit på er utredning? Är speciellt intresserad av de immunologiska proverna.

• Najje79

Cathy: Hjärtligt välkommen hit! Var i processen ligger du?
    Det är jättepinsamt, men jag har dålig koll på vilka prover som togs... jag trodde att vi skulle få en genomgång av resultatet men vi fick bara hem ett brev från läkaren där det stod att resultaten var bra och att vi skulle fortsätta med IVF. Men jag ska ringa till läkaren i veckan och då ska jag fråga lite mer ingående, så jag återkommer med svar.

Happy hey: Jag går i Uddevalla på zonterapi och i Göteborg på IVF-behandling.

• Cathy

Najje; tack! jag har tagit prover idag, bara lite fundersam över ifall allt kom med. om har vidare kontakt med din läkare skulle det vara intressant att få höra mer i detalj vilka prover som togs på dig..Vill inte missa nåt nu.

• LadyA01

Hurra, äntligen äl igen! :) provsvaren ska ha kommit Frå koagulation, sköldkörteln och antikroppar enl labbet, men inte f*n har min läkare ringt inte... Suck, och labbet får inte lämna ut provsvaren.

• Najje79

LadyA01: Men vad sjutton! Hoppas du får svaren på måndag, annars får du ringa till läkaren! Håller tummarna för dig!

• LadyA01

Ska göra det... Deras system är katastrofalt, inga telefonsvarare, telefontid typ en timme på morgonen och tidbokning på förmiddagen endast. Och inte ens huvudväxeln kände till att det inte gick att lämna meddelande kl 13, då det i deras system stod att man skulle kunna göra det...

Men jäklar vilken ägglossning jag har nu, puh! Ont som om det vore ordentlig mensvärk! :)

Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall