• Najje79

Börjat utredning efter tre eller fler missfall

Idag var vi på första besöket för att starta utredning varför vi får missfall.
    Jag har varit gravid tre gånger, första gången sommaren 2009 då jag fick MA i v 13 (fostret hade slutat växa i v7). Då hade vi försökt i 5 år.
    I höstas påbörjade vi IVF- behandling de två första försöken blev vi gravida men fick MF i v 7 båda gångerna. Vi har gjort en insättning till efter det, men den satte sig inte.

Så idag hade vi första mötet med läkaren, tyvärr hade de missat att boka in oss på blodprovstagning så vi måste dit imorgon också och sen tar det väl ca 2 månader innan svaren kommer. Men jag tycker det vore skönt om fler ville dela med sig av sina historier och tankar.

Vi kan väl följas åt och stötta varandra!

• Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall
  • LadyA01

Vi reser till Bali i 3 veckor. Ska bli himmelskt! :)

Ikväll känns det som att min kropp säger ifrån att den hade velat vila. Antingen det eller är jag påväg att bli sjuk igen. Illamående och märklig smak i halsen, hes och lite ont i halsen igen.

Det låter klokt att vila ett par månader så din kropp får återhämta sig. Kan tänka mig att Ivf är påfrestande! Men samtidigt är det helt otroligt vad man kan göra egentligen...
    Jag fick ju mitt andra mf i oktober, och kände inte av någon ägglossning förrän i januari då jag blev gravid igen. Hade tre blödningar däremellan, men är rätt säker på att januaris ägglossning var den första efter missfallet. Tänker mig vänta in en ägglossning också emellan den här gången, inte bara mens. Maj månad hade känts som en bra månad att bli gravid igen. :) man kan ju alltid hoppas. :)

Har du tänkt dig prova något själv om du blir gravid innan utredning är klar? Albyl, progesteronkräm?

• Najje79

Åh, tre veckor på Bali låter heelt underbart!

Jag kan tänka mig att prova Albyl och läkaren nämnde även Treo, men eftersom vi har försökt av och till i 7 år så tror jag mina chanser för en "hemmagjord" graviditet är väldigt låga!

Låter bra att vänta en ägglossning, kroppen och psyket tar ganska stora smällar av både graviditet och missfall!
    Vet du hur lång väntetid det är innan ni får börja utredning?

Nu ska jag ut och njuta av solen, längtar så efter vår och sommar!

• Annica P

Hej,

Beklagar era missfall! Jag har fyra MA bakom mig, så jag vet hur bedrövligt det känns. Jag är nu gravid för sjätte gången (en kille på 6 år har vi lyckats med). Jag vill tipsa om två trådar som jag följt ett tag och tycker är väldigt bra.

I denna tråd (och "systertrådar", se trådstarten) finns mycket information om behandlingar och många som lyckats få sina efterlängtade barn efter många försök.
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html

En nyare tråd med ett antal kämpare:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m54394166.html

Stor kram och lycka till!

• LadyA01

Oj, 7 år är verkligen en lång tid! Jag vet inte, jag gissar att det säkert är ett par månaders väntan innan jag kommer få komma in på utredning. Men jag tror faktiskt att jag ska köpa hem albyl och progesteronkräm, skulle jag bli gravid så kan det vara värt ett försök... Ska på ultraljud imorgon, så jag hoppas innerligt på att slippa skrapas.

• Najje79

Annica P: tack så mycket för tipset!

LadyA01: Önskar dig all lycka till imorgon! Allt kommer att se jättebra ut och sen är bebisproduktionen i gång igen med bästa resultat!! Kraam!

• LadyA01

Ultraljudet gick bra! Allt ute, hinnor tunna och tapp stängd. Så nu är det bara att vänta på att kroppen ska komma igång igen.

• LadyA01

Beställt två tuber progesteronkräm nu. Kan ju vara värt ett försök! :)

• Najje79

Vad skönt att allt såg bra ut! Vad beställde du progestoronkrämen? Trodde man bara fick det genom läkaren... Hoppas du kommer igång snabbt nu! Kramis!

• LadyA01

www.hormoni.se. Det visade sig vara deras sista försäljningsdag i måndags, jag beställde kl 21 i måndags... Puh. Så nu får man bara det genom läkaren.

• happy hey

Har precis fått mitt 3e missfall idag i v 7... Ligger hemma och äter godis och tycker synd om mig själv. Har försökt bli med barn i 4 år och provat både IVF och äggdonation och så poff, så blir vi med barn spontant själva fast det inte ska gå. Har haft alla härliga gravsymptom som illamående, ömma stora bröst, luktkänslighet - och njutit och hoppats. Och idag utan förvarning börjar jag störtblöda. F-n! Om man har svårt att få barn borde man inte kompenseras genom att ha lätt att behålla dem då?
    Well, när jag deppat klart ska vi också utredas. Jag följs gärna åt här. Det är klart det ska bli barn för oss här! Jag känner mig korkat oinformerad om krämer och tabletter osv. Ska läsa på lite på länkarna som ni tipsat om här ovan. Ha en bra helg och all lycka till!

Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall