• Najje79

Börjat utredning efter tre eller fler missfall

Idag var vi på första besöket för att starta utredning varför vi får missfall.
    Jag har varit gravid tre gånger, första gången sommaren 2009 då jag fick MA i v 13 (fostret hade slutat växa i v7). Då hade vi försökt i 5 år.
    I höstas påbörjade vi IVF- behandling de två första försöken blev vi gravida men fick MF i v 7 båda gångerna. Vi har gjort en insättning till efter det, men den satte sig inte.

Så idag hade vi första mötet med läkaren, tyvärr hade de missat att boka in oss på blodprovstagning så vi måste dit imorgon också och sen tar det väl ca 2 månader innan svaren kommer. Men jag tycker det vore skönt om fler ville dela med sig av sina historier och tankar.

Vi kan väl följas åt och stötta varandra!

• Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall
  • happy hey

Härligt att få börja utredningen, grattis! Och tråkigt att höra din historia Piggelin. Hoppas att du inte fått det för jobbigt med missfallet. Jag har haft både MA med skrapning och två "vanliga". Första gången började det ordentligt efter någon veckas blödande. Var beredd på en störtblödning. Det var inte jag...  

Men den här gången händer det inte så mkt. Cytotec hjälpte inte. Inget hände som tur var under jobbresan. Men det sitter en envis liten klump kvar i livmodern som visst är blodförsörjd och får min kropp att fortfarande gå på graviditetshormoner så då funkar visst inte tabletter. Men jag ska prova en cytotec-vända till i helgen. Jag vill verkligen inte göra en skrapning till. Det kanske är bra, men jag är lite rädd för narkos och att riskera att få ärr. 

Min läkare sa att jag inte kunde börja utredningen förrän jag fått min första mens igen... 

• Najje79

Happy hey: Men vad jobbigt! Hur mår du? Blöder du ingenting? vad tycker läkaren om Cytotec inte hjälper i helgen? Tänker på dig! kraaam!

• LadyA01

Mens kom inatt! Bröllop imorgon o sen smekmånad! Hörs i maj igen! :)

• Najje79

LadyA01: GRATTIS PÅ DIN BRÖLLOPSDAG!! Önskar dig en underbar dag med mycket kärlek och skratt och en underbar smekmånad med god mat, upplevelser och avslappning! Kramar i massor!

• Piggelin31

Hej!! Vi har gjort 5 st äggplock och fått ut massor av ägg men inga dugliga så inget et sen har jag blivit spontant gravid sen blivit gravid genom ÄD...

Idag har jag kramper i mage &rygg väntar bara på blödning men i dag blöder jag inget alls ännu... Har jag inte fått blödning efter helgen så ska jag ringa och höra om de kan göra ett VUL och sen få tabletter och hoppas på dom hjälper...Så skönt att gå in här där nån förstår en... Ibland undra jag har hur jag/vi ska orka mer men på nått vis får man kraft  som man inte tror man har. 

LadyA01: grattis på bröllopsdagen =)

• Najje79

Piggelin31: ja, det är konstigt att man orkar ställa sig upp och gå vidare efter så fruktansvärda upplevelser! Men viljan att bli mamma är så oerhört stark så man drivs väl av den.
    Jag tycker absolut att du ska ringa till läkaren om du inte börjar blöda. Om du får riktigt ont och det inte kommer igång så kanske du ska ringa gynakuten redan imorgon så att du får hjälp.
    Kram på dig!

• Piggelin31

Nu har min blödning kommit igång får ju hoppas att kroppen tar hand om det själv denna gång... JAg har börjat tänka så konstiga tankar vi har hållt på i 6,5 år nu utan att lyckas tog mer än fem år innan vi blev gravida sen när vi väl blev det så 3 missfall.. Jag tänker så här att kanske min älskling hade haft det bättre med nån annan jag vill inte stå ivägen för hans högsta dröm... Är helt knäckt och bara gråter här hemma vet snart inte vad som är rätt och fel...

Kram

• Najje79
    Piggelin31 skrev 2011-04-05 08:21:29 följande:

Nu har min blödning kommit igång får ju hoppas att kroppen tar hand om det själv denna gång... JAg har börjat tänka så konstiga tankar vi har hållt på i 6,5 år nu utan att lyckas tog mer än fem år innan vi blev gravida sen när vi väl blev det så 3 missfall.. Jag tänker så här att kanske min älskling hade haft det bättre med nån annan jag vill inte stå ivägen för hans högsta dröm... Är helt knäckt och bara gråter här hemma vet snart inte vad som är rätt och fel...

Kram

Men vännen! Såklart hade han inte haft det bättre med någon annan! det är hormon-berg-och-dal-banan som pratar! Alla känslor och besvikelser som kommer ut på en gång!! Usch, lider så med dig, det är fullt förståeligt att du har sånna tankar bara du vet om att de INTE stämmer!!!
    har du pratat med honom om att känner så här? Om inte, gör det, så han kan trösta dig och lugna dig! Skriv av dig här hur mycket du vill! Kraaam!
  • happy hey

Piggelin, usch jag lider med dig! Jag har också haft de tankarna många gånger och man känner sig ensammast och ynkligast i hela världen. Men det är som Najje skriver, det är alla hormoner + att det inte stämmer. Hade din man/kille haft de tankarna så hade ni aldrig kommit så här långt tillsammans. Jag är säker på att vi alla här om några år, när vi fått perspektiv på den här karusellen, kommer tycka att vi lärde oss något fint och att vi växt tillsammans med vår partner på ett helt unikt sätt. Alla svårigheter kommer tillsammans med en lärdom. Det är bara svårt att se det just nu tror jag. Men därför är det så bra med fl. Här kan man bli förstådd på riktigt. Jag har haft flera tillfällen då jag känt mig sååå ensam och att ingen kompis förstår mig. Och alla runt om en får barn på barn på barn... Men det går i perioder tycker jag. Det är klart att du är extra känslig nu med alla hormoner i kroppen. Det är jag med, bölar för allt och inget Hörde av en kompis att man även kan bli extra känslig när alla graviditetshormoner plötsligt försvinner ur kroppen vilket de säkert precis håller på att göra för dig. Alltid något att skylla på.

Har ni blivit erbjudna någon typ av samtalsterapi eller liknande från vården? Det borde ni säkert kunna få om du tycker att det skulle kännas skönt. Vi gick några gånger för flera år sedan, det var ganska bra.

Jag har äntligen börjat blöda efter nästan tre veckor... tjoho eller vad man säger.

• Piggelin31

Tack för era svar känns så skönt att det finns några som verkligen förstår en... ♥ JAg vet att det är en knäpp tanke kanske, vi har klarat oss igenom så mycket men samtidigt finns det inget värre än och se besvikelsen ledsamheten i dens ögon som man älskar mest!! Tänkte höra med er om ni är öppna med att ni är ofrivilligt barnlösa?? Vi har världens babyboom i vår vänskapskrets och det känns skitjobbigt.. JAg börja få svårare och svårare och vara som vanligt och säg att det inte är nått när de fråga hur jag mår.. Min sambo vill absolut inte berätta och jag sa till han att vi behöver inte berätta allt utan bara att vi försökt ett tag men att det har inte funkat.. Har ni några råd så ar de välkomna =)

Jag har gått en del och pratat och tycker det är skönt i perioder men min sambo säger han inte behöver han är sluten som en mussla även för det mesta när jag fråga han tycker det är jätte jobbigt och prata om det..

Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall