• Najje79

Börjat utredning efter tre eller fler missfall

Idag var vi på första besöket för att starta utredning varför vi får missfall.
    Jag har varit gravid tre gånger, första gången sommaren 2009 då jag fick MA i v 13 (fostret hade slutat växa i v7). Då hade vi försökt i 5 år.
    I höstas påbörjade vi IVF- behandling de två första försöken blev vi gravida men fick MF i v 7 båda gångerna. Vi har gjort en insättning till efter det, men den satte sig inte.

Så idag hade vi första mötet med läkaren, tyvärr hade de missat att boka in oss på blodprovstagning så vi måste dit imorgon också och sen tar det väl ca 2 månader innan svaren kommer. Men jag tycker det vore skönt om fler ville dela med sig av sina historier och tankar.

Vi kan väl följas åt och stötta varandra!

• Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall
  • LadyA01

Jag ska på vul på mån för att se så att mitt tredje mf sen aug kommit ut ordentligt. Sedan ska jag remitteras för utredning. Följs gärna åt!

• Najje79

Vill börja med att beklaga missfallen, hur mår du? Har du blivit gravid med ivf eller naturlig väg?
    vad skönt att ha någon att utbyta tankar och funderingar med.
    Hur sena missfall har du haft?
    Jag fick som sagt ett MA i juli 2009 och sedan ett i oktober och ett i december förra året.
    Igår var min man och jag och lämnade blodprover, så nu är det en två månaders lång väntan. Men samtidigt känns det skönt att vara igång.
    Hoppas allt går bra på VUL på måndag. Tänker på dig!

• LadyA01

Fysiskt är jag okej nu. Hade sanslöst ont igår kväll men nu blöder jag knappt längre. Det minskade drastiskt efter att fostret kommit ut.

Jag blev gravid naturligt, verkar ha ganska lätt för att bli gravid tackolov.

Fick missfall i v 4+5, v 7+6 och nu i v 7+2.

Varför tar det hela 2 månader att få svar på blodproven?

• Najje79

Jag vet inte varför det tar så lång tid, jag tror att det är kromosomtestet som tar tid och vi får inga svar på något prov förrän alla svaren har kommit tillbaka...

usch, vet precis hur jobbigt det är de dagarna när det gör som ondast. Skönt att det börjar avta för dig!

Har ni barn sedan tidigare?

• LadyA01

Nej, inga barn än. Första grav var beräknad nu i april. Vi gifter oss om en månad och hoppas innerligt på att vi snart kan få en liten. Ni då?

Jag tycker det känns lite konstigt att blödningarna avtagit så snabbt. Har blött väsentligt mycket mindre den här gången än de andra gångerna. Mycket mer smärta, mycket mindre blod. Fostersäck var lika stor denna gång som förra gången.

Min största skräck är att de ska hitta något kromosomfel. Vad gör man då? Jag hoppas på hormonrubbning, det verkar enklast att fixa...

• Najje79

Grattis till bröllopet!! Vad kul!

Såklart ska vi få våra små, det måste vi tro på. Känns lite sorgligt att tänka att om vår första gravididtet hade lyckats hade vi haft en tvååring nu, men man ska ju inte gräva ner sig, det hjälper inte..

Jag är också orolig för kromosomfel, men vår IVF-läkare sa att det finns forskning och hjälp att få i Gbg (där jag bor), de kan tydligen gå in och göra något åt felet på nåt sätt...
    Jag hoppas på att de bara säger: Ta den här medicinen så sätter vi in ett embryo (har ifrysen på kliniken) och så nio månader senare har jag en bebis i famnen... =)

Mitt andra MF blödde jag inte alls lika mycket som det första och senaste, hade heller inte lika ont i magen.
     Nu sist var det fruktansvärt, riktiga krystningsvärkar när det kom ut.

Hoppas helgen blir bra, ta hand om dig och vila mycket. Är du sjukskriven? det blev jag sist, vilket var väldigt skönt! Kramis!

• LadyA01

Var på jobbet samma dag som missfallet, ett par timmar efter bara. Jobbar som fastighetsmäklare och kan inte vara hemma sjuk i normalfallet, om det inte är riktigt illa (typ magsjuka). Värdelöst, men säljer jag inte så har jag inte någon lön heller...

• Najje79

Usch vlken jobbig situation! Hoppas du kan ta hand om dig när du ledig!

Jag arbetar som förskollärare så ibland känner man lite avundsjuka när mammor lämnar sina barn och är höggravida, då känns det lite orättivst!

• LadyA01

Ja, man kan ju säga som såhär, jag ser verkligen fram emot vår bröllopsresa... :)

Kan tänka mig att det är rätt tufft att se. Var hemma hos en kund idag som berätta att hon var i v 11 nu... Nog får man ett hugg i hjärtat...

Hur mår du annars? Hur längesen var ditt senaste mf?

• Najje79

Vart ska ni på bröllopsresa? vad härligt det låter att resa bort!

Mitt senaste missfall var en vecka innan julafton.

Pratade med vår IVF-läkare idag så vi väntar med ny insättning till efter vi har fått provsvaren vilket känns skönt. det är så mycket stress och press runtomkring ivf, först en massa hormoner upp och ner och sedan gå och vänta på om det ska sätta sig och om det har satt sig (vilket det har gjort två av tre gånger) så går man och känner efter om det är missfall på gång... (vilket det ju har blivit). Så nu tänker vi ta två månaders vila från allt och så får vi se vad som händer.

Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall