• Najje79

Börjat utredning efter tre eller fler missfall

Idag var vi på första besöket för att starta utredning varför vi får missfall.
    Jag har varit gravid tre gånger, första gången sommaren 2009 då jag fick MA i v 13 (fostret hade slutat växa i v7). Då hade vi försökt i 5 år.
    I höstas påbörjade vi IVF- behandling de två första försöken blev vi gravida men fick MF i v 7 båda gångerna. Vi har gjort en insättning till efter det, men den satte sig inte.

Så idag hade vi första mötet med läkaren, tyvärr hade de missat att boka in oss på blodprovstagning så vi måste dit imorgon också och sen tar det väl ca 2 månader innan svaren kommer. Men jag tycker det vore skönt om fler ville dela med sig av sina historier och tankar.

Vi kan väl följas åt och stötta varandra!

• Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall
  • Vårtur2010

Najje: grattis!! Har inte varit inne sen fredag efm... så glad jag blir för er skull!!

För min del har det inte varit ngn jätteskillnad mot de andra gångerna, förutom att jag ju längre tiden gått känner att det spänner mer och mer i magen men det är ju inte så konstigt. Har varit lika tvärsäker som de andra gångerna på att det gått åt skogen men har ju blivit överbevisad gång på gång. Har ju kört med albyl och progesteron t o m v 12 denna gången. Min mage är också större denna gången men det tror jag har att göra med att man varit gravid så många gånger redan att göra. Om man tittar på de som fått barn innan så syns det ju tidigare på dem när de väntar barn igen..
    Mina bröst var väldigt spända fram tills jag slutade med höga dosen progesteron och nu är de lite större men inte hårda längre. Däremot ser jag att det är mycket mer blodkärl som är tydliga och går till brösten, det har jag inte haft innan.

Klart det ska gå bra för oss alla denna gången!! 

• Den lilla M

hej, jag hoppar in med en liten fråga i tråden hoppas det inte gör nåttGlad!

Ni som tar/tog prog vilken form och styrka tar ni?

Jag har själv haft 4st mf och det gick som längst (MA v.9+6 upptäcktes v.10+1) när jag tog prog och trombyl. Men kändes som jag fick en för svag dos av prog (fick en vagis per dag) . 

Skulle även vilja veta vart man kan köpa prog.krämen som vissa skriver om?

Tack så mycket för att jag fick titta in!!

Kramar till er alla och ett stort lycka till med alla graviditeter

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Vårtur2010
    Den lilla M skrev 2011-08-29 09:39:48 följande:
    hej, jag hoppar in med en liten fråga i tråden hoppas det inte gör nåttGlad!

Ni som tar/tog prog vilken form och styrka tar ni?

Jag har själv haft 4st mf och det gick som längst (MA v.9+6 upptäcktes v.10+1) när jag tog prog och trombyl. Men kändes som jag fick en för svag dos av prog (fick en vagis per dag) . 

Skulle även vilja veta vart man kan köpa prog.krämen som vissa skriver om?

Tack så mycket för att jag fick titta in!!

Kramar till er alla och ett stort lycka till med alla graviditeter
    Jag tog 3 om dagen t o m v 8 sen gick jag över till en crinone om dagen fram t o m v 12 hade hemma så jag fortsatte med det på eget bevåg..
    Hur länge har du tagit dem??
    Klart du ska titta in och ställa frågor, är det länge sen du fick mf/ma??
  • Den lilla M
    Vårtur2010 skrev 2011-08-29 18:47:58 följande:
    Jag tog 3 om dagen t o m v 8 sen gick jag över till en crinone om dagen fram t o m v 12 hade hemma så jag fortsatte med det på eget bevåg..
    Hur länge har du tagit dem??
    Klart du ska titta in och ställa frågor, är det länge sen du fick mf/ma??
    tack för ditt svar! det senaste MF var ca 5veckor sen så inte så länge. Ska börja försöka igen nästa cykel så om ca tre veckor är det upp i sadeln igen som gäller hoppas på att få träffa gyn innan nästa graviditet (men det brukar gå ca 9månader mellan graviditeterna/missfallen så det hinner jag nog)
  • Vårtur2010
    Den lilla M skrev 2011-08-29 21:07:45 följande:
    tack för ditt svar! det senaste MF var ca 5veckor sen så inte så länge. Ska börja försöka igen nästa cykel så om ca tre veckor är det upp i sadeln igen som gäller hoppas på att få träffa gyn innan nästa graviditet (men det brukar gå ca 9månader mellan graviditeterna/missfallen så det hinner jag nog)
    Har de gjort någon utredning på er??
  • Den lilla M
    Vårtur2010 skrev 2011-08-29 22:14:02 följande:
    Har de gjort någon utredning på er??
    Jo vi har gått på utredning i Sverige men det finns inget fel på nån av oss. Min man har lite lågt antal spermier men inte så lågt att det är onormalt. Har nu kontaktat life clinic i grekland och vi ska fortsätta vår utredning där, ibland brister Sverige i kompetens och då måste man kolla utför gränserna! 
    Vi valde grekland eftersom grekland, england och usa är dem enda länder som har ledande forskning och utredning om barnlöshet pga immunologiska orsaker. Vilket sverige bara har börjat nosa på å knappt det! USA hade varit första valet men det blir lite långt att åka och grekland känndes på någotsätt bra för oss. Deras procentuella snitt som lyckas är 80% medan i Sverige ligger detta snitt under 40% på dem som är i samma sitts som vi med upprepade missfall utan någon hittad anledning!
  • Tabbs2
    Den lilla M skrev 2011-08-30 08:11:45 följande:
    Jo vi har gått på utredning i Sverige men det finns inget fel på nån av oss. Min man har lite lågt antal spermier men inte så lågt att det är onormalt. Har nu kontaktat life clinic i grekland och vi ska fortsätta vår utredning där, ibland brister Sverige i kompetens och då måste man kolla utför gränserna! 
    Vi valde grekland eftersom grekland, england och usa är dem enda länder som har ledande forskning och utredning om barnlöshet pga immunologiska orsaker. Vilket sverige bara har börjat nosa på å knappt det! USA hade varit första valet men det blir lite långt att åka och grekland känndes på någotsätt bra för oss. Deras procentuella snitt som lyckas är 80% medan i Sverige ligger detta snitt under 40% på dem som är i samma sitts som vi med upprepade missfall utan någon hittad anledning!
    Hej lilla M!
    Jag "hoppar" på dig i den här tråden oxå:) Hur gick det på akupunkturen? va tyckte du, va sa hon?
  • Den lilla M
    Tabbs2 skrev 2011-08-30 15:35:24 följande:
    Hej lilla M!
    Jag "hoppar" på dig i den här tråden oxå:) Hur gick det på akupunkturen? va tyckte du, va sa hon?
    jo tack det gick bra, har varit dit tre gånger nu.. dricker nån riktigt äcklig sörja men det funkarFlört. Har inte märkt så mycket ännu förutom att min mage är i bättre form. Men tänkte köra några veckor till för det kan ju inte skada iaf! Hon sa inte så mycket förutom att hon tror på cirkulationsproblem så har fått nålar vid handleder, fotleder, knän, i höjd med äggstockarna och i pannan!
  • Najje79

Jotack det går bra! Än så länge. Går in i v 7 imorgon, ultraljud näsa måndag (m en vecka).
    Hur går det för dig??

Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall