• Najje79

Börjat utredning efter tre eller fler missfall

Idag var vi på första besöket för att starta utredning varför vi får missfall.
    Jag har varit gravid tre gånger, första gången sommaren 2009 då jag fick MA i v 13 (fostret hade slutat växa i v7). Då hade vi försökt i 5 år.
    I höstas påbörjade vi IVF- behandling de två första försöken blev vi gravida men fick MF i v 7 båda gångerna. Vi har gjort en insättning till efter det, men den satte sig inte.

Så idag hade vi första mötet med läkaren, tyvärr hade de missat att boka in oss på blodprovstagning så vi måste dit imorgon också och sen tar det väl ca 2 månader innan svaren kommer. Men jag tycker det vore skönt om fler ville dela med sig av sina historier och tankar.

Vi kan väl följas åt och stötta varandra!

• Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall
  • LadyA01

Hmm, progesteronet satte nog igång brösten. De började spänna bara efter några dagars användning. Stickningar i livmodern fick jag omkring bim, kanske någon dag före. Växa började de nog göra omkring v 5-6.
    Hunger o illamående i v 6
    Gasighet typ samma, v 6
    Magen har svullnad successivt mellan v 6-9, nu har den stått rätt still på samma storlek tycker jag.
    Kissighet o tålamodsbrist v 9 typ
    Varma händer v 10
    Ont i svanken idag (v 11)
    Halsbränna sen v 9.

Vissa dagar värre, vissa dagar bättre, det är oftast inte alla symptom på samma gång, men nästan alla varje dag nån gång iaf.

• Najje79

Tar du fortfarande progesteron? I så fall, ska du göra det till v 12? jag funderar på att be om att få fortsätta med dem till v 10 och sedan trappa ned på dem.

Min bröst spänner och ömmar bara när jag har BH på mig. Jag har stroa bröst redan från början så det är svårt att se om de har växt eller inte, men det är nog för tidigt. Ja, ja , det är bara att vänta och se. Tålamod är väl inte min bästa egenskap kanske =)

• LadyA01

Jag har faktiskt tänkt ta progesteronet till v 14 börjar, så 3 veckor till, men trappa ner på det under v 12-13. Som jag har fattat det kan det vara så att moderkakan tar över helt först v 12-13 typ, så jag vill stärka upp med extra progesteron den tiden... Ingen aning vad som är rätt egentligen... :)
    Jag har en tub kvar, så jag tar slut på den helt enkelt, tänkte att om jag minskar mängden så räcker den i 3 veckor.

• Vårtur2010

Najje: jag testade på rd 12 med tvådagars och rd 9 med blastisen. När har du testdag??

Mina symptom:
    Mår illa om jag inte får mat i tid
    Ömma bröst fram till v 9-10 nu har det lugnat ner sig
    Zombie trött
    springer på toa 3-5 ggr/natt *suck* kanske därför det är zombie varning på mig
    spänner, nyper och drar i magen/underlivet
    trött i korsryggen
    anfådd
    väldigt het, sambon säger att det ångar om mig Skäms
    kan gå från att vara lugn och fin till att få a-ö på 2 sekunder, så det är ngt fel med humöret...
    magen blir större och större
    har varit lite hård i magen periodvis, bubblig och gasig

Japp det är väl mina symptom på ett ungefär..

Jag tar progesteron och ska ta det v 12 ut så jag tar sista nu på onsdag, står att man inte ska ta det efter v 12 och läkaren tycker att det räcker tills dess..

• Najje79

TACK!! Nu bara måste det hålla hela vägen!
    Kände du att det var skillnad denna grav mot de andra? Har du känt dig mer säker den här gången??

• LadyA01

Både ja o nej. De andra gångerna har jag i v 6 känt att det inte känns bra, så kändes det inte den här gången. Jag hade några panikdagar före ultraljudet i v 10 också, men det var hjärnspöken för allt var ju bra. När brösten verkligen började växa o magen puta av svullenhet i v 7-8 började det kännas som att det var bättre odds den här gången. :)

Svar på tråden Börjat utredning efter tre eller fler missfall