Atomkrasch skrev 2010-03-16 10:30:31 följande:
Hej, jag förstår vad du menar med att det nästan blivit "skamligt" att vara hemmafru/mamma. Jag är 20 år gammal och nu gravid med min mans och mitt första barn och min dröm är att få stanna hemma så länge som möjligt, kanske en 5 år. Inte nödvändigtvis med mitt barn så länge men jag älskar att vara hemma, pyssla och fixa fint, laga middag så att den är klar när mannen kommer hem och ha energi kvar att umgås med honom och barnet när "dagen" är slut. När jag pratar om detta med mina vänner så kan dom inte alls förstå, dem tycker nästan synd om mig för att dem tror att jag skulle vara förtryckt (bara för att min man är invandrare). Varför är det så att jag tydligen "förlorar" hela mitt liv bara för att jag valt att vara hemma? Jag pluggar hemifrån för att har ändå en dröm om att jobba inom en framtid men då vill jag jobba med det jag VERKLIGEN brinner för och inte ta vilket jobb som helst bara för att.
Det är skamligt i Sverige att vara beroende av sin man... man ska vara beroende av staten istället. Men om man nu lever i ett bra förhållande och tror på att man kan samarbeta, utan millimeterrättvisa, så varför inte?
Jämlikhet handlar inte om att genom millimeterrättvisa dela på allt när man blivit förälder, det handlar om att agera vuxet och samarbeta för att alla i familjen ska må bra. Jag litar i alla fall mer på min man än staten :)
Sen har var sak sin tid. Karriär och barn - javisst - men kanske inte nödvändigtvis samtidigt.
Om man är hemma när barnen är små, så slipper man stressen och kan ge sina barn tid, närhet och kärlek. När de blir större så kan man trappa upp och börja arbeta igen. Då har barnen fått en trygg grund att stå på och familjen har vuxit sig starkare. Jag tror man slipper många av de påfrestningar som drabbar familjer där båda går ut tidigt och heltidsarbetar. De måste stressa med trötta, griniga barn till dagis varje morgon, vabba ofta och slita och kämpa för att få det att gå ihop. Inte undra på att så många skiljer sig när barnen är små.
Läs Elise claesons bok mamma@home så blir det tydligt varför det blivit så här och vad riskerna är. Per Kågesons Tid för barn är också bra att läsa samt Förskolan för de allra minsta - På gott och ont.
Det är svårt att gå sin egen väg och följa sin magkänsla, men det är absolut värt det. Sen finns ju
http://www.hemmaforaldrar.se för de som vill ha stöd :)