Atomkrasch skrev 2010-03-16 10:30:31 följande:
Hej, jag förstår vad du menar med att det nästan blivit "skamligt" att vara hemmafru/mamma. Jag är 20 år gammal och nu gravid med min mans och mitt första barn och min dröm är att få stanna hemma så länge som möjligt, kanske en 5 år. Inte nödvändigtvis med mitt barn så länge men jag älskar att vara hemma, pyssla och fixa fint, laga middag så att den är klar när mannen kommer hem och ha energi kvar att umgås med honom och barnet när "dagen" är slut. När jag pratar om detta med mina vänner så kan dom inte alls förstå, dem tycker nästan synd om mig för att dem tror att jag skulle vara förtryckt (bara för att min man är invandrare). Varför är det så att jag tydligen "förlorar" hela mitt liv bara för att jag valt att vara hemma? Jag pluggar hemifrån för att har ändå en dröm om att jobba inom en framtid men då vill jag jobba med det jag VERKLIGEN brinner för och inte ta vilket jobb som helst bara för att.
Det är skamligt i Sverige att vara beroende av sin man... man ska vara beroende av staten istället. Men om man nu lever i ett bra förhållande och tror på att man kan samarbeta, utan millimeterrättvisa, så varför inte?
Jämlikhet handlar inte om att genom millimeterrättvisa dela på allt när man blivit förälder, det handlar om att agera vuxet och samarbeta för att alla i familjen ska må bra. Jag litar i alla fall mer på min man än staten :)
Sen har var sak sin tid. Karriär och barn - javisst - men kanske inte nödvändigtvis samtidigt.