• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • Storma
    nnx skrev 2010-03-17 18:21:26 följande:
    Det har allt med det att göra. Att vara hemmaförälder (även med barn i allmän förskola och skola) är för mig att sköta allt praktiskt när de är i förskolan/skolan. Och att vara hemma på dagarna när barnet kommer hem från skolan/efter man hämtat från förskolan och just vara tillsammans med sina barn då istället för att inte ha tid med barnen för att man måste fixa med det praktiska. Att se till att allt flyter och fungerar helt enkelt. Att delegera rimliga uppgifter till barnen. Och det är ett jobb det också, och allra minst ett ansvar som förälder. 
    Jag säger inte att man måste jobba heltid, men kan jobba deltid och fortfarande vara hemma när barnen kommer hem om man tycker det är viktigt.

Nej, att sköta det praktiska har inte med att ta hand om barnen att göra. Det går utmärkt för mig att laga middag samtidigt som jag umgås med mitt barn och allt annat har man gott om tid att ta hand om när barnen lagt sig, om man delar upp sysslorna. Visst, jag får mindre tid för mig själv men jag har prioriterat bort det istället för att prioritera bort jobbet.

Ett arbete handlar om så mycket mer än en karriär, det handlar om att känna sig nyttig och tillföra något vare sig man är VD eller lokalvårdare.
  • mamma2004
    Storma skrev 2010-03-19 17:34:49 följande:
    Jag säger inte att man måste jobba heltid, men kan jobba deltid och fortfarande vara hemma när barnen kommer hem om man tycker det är viktigt. Nej, att sköta det praktiska har inte med att ta hand om barnen att göra. Det går utmärkt för mig att laga middag samtidigt som jag umgås med mitt barn och allt annat har man gott om tid att ta hand om när barnen lagt sig, om man delar upp sysslorna. Visst, jag får mindre tid för mig själv men jag har prioriterat bort det istället för att prioritera bort jobbet. Ett arbete handlar om så mycket mer än en karriär, det handlar om att känna sig nyttig och tillföra något vare sig man är VD eller lokalvårdare.
    Ja, jag känner mig då i alla fall nyttig! Jag uppfostrar mina barn, tar hand om min familj, vårdar min relation till min man, och kan ge min familj en lugn tillvaro.

Att tillföra något? tycker du inte att man gör det om man inte förvärvsarbetar?

Jag tillför allt till mina barn! Och det är de som kommer växa upp och forma framtidens samhälle!

Och Jo, att sköta det praktiska hemma har visst med att ta hand om barnen, för om jag har tid att göra det hemma utan stress så slipper barnen bli undanskuffade, eller alltid ha trötta och stressade föräldrar. Och visst! Jag lagar också middag tillsammans med mina barn, men hushållsarbete och att sköta ett hem handlar om mer än att laga middag. Eftersom barnen inte går på förskola så gör vi frukost, mellanmål, lunch, middag och eventuellt kvällsmål. Det ska diskas och städas, tvättas och så bakar vi mycket, äter hembakt bröd och fikabröd. Vi lagar mat från grunden, för ja, det har vi tid med . Dessutom ska huset skötas, skottas, klippa gräs, tvätta bil och plantera växter mm, mm. Jag skulle kunna fortsätta länge till.
    Och på det här sättet så har vi tid att göra det tillsammans med barnen och de får lära sig hur man tar hand om saker, lära sig baka och se på när morötter växer.
    Jag kan bara se på de jag känner som arbetar båda två, de säger att de också skulle vilja ha tid att göra saker med barnen, men att det faktiskt tar längre tid att göra hushållssysslor med barn än om man gör det själv och därför finns inte den tiden.

Jag vill vara hemma så länge som möjligt och kommer ändå ha massor av tid att arbeta, jag kommer nog hinna tröttna på att jobba innan det är dags för pension också .
    Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • Faile
    Storma skrev 2010-03-19 17:34:49 följande:
    Jag säger inte att man måste jobba heltid, men kan jobba deltid och fortfarande vara hemma när barnen kommer hem om man tycker det är viktigt.Nej, att sköta det praktiska har inte med att ta hand om barnen att göra. Det går utmärkt för mig att laga middag samtidigt som jag umgås med mitt barn och allt annat har man gott om tid att ta hand om när barnen lagt sig, om man delar upp sysslorna. Visst, jag får mindre tid för mig själv men jag har prioriterat bort det istället för att prioritera bort jobbet.Ett arbete handlar om så mycket mer än en karriär, det handlar om att känna sig nyttig och tillföra något vare sig man är VD eller lokalvårdare.
    Känner du dig inte nyttig när du uppfostrar och tar hand om dina barn? Tror du inte barnskötare känner sig nyttiga? På vilket sätt skiljer sig deras tillvaro från min, förutom att jag tar hand om mina egna barn istället för andras?

Jag är 35år och jag har rest världen runt, jag har bott ( bor ) utomlands, gjort karriär, levt singel enligt sex and the city budet osv.
    Nu är jag hemma med barnen i några år, på vilket sätt gör det mig mer onyttig?
    Jag har arbetat häcken av mig sedan jag var 15 år och nu är jag helt plötsligt en parasit?
    Jag som trodde 2000-talet betydde valfrihet, ack vad man kan bedra sig

Att jag är hemma på dagarna innebär att jag ägnar ca en timme om dagen åt städning. Det betyder att maken kan umgås 100% med barnen när han kommer hem istället för att ägna sig åt tvätt tex.
    Jag får 7 timmar extra med barnen varje dag,  en timma städning och sen kan hela familjen kan umgås 100% på fritiden. Kan det verkligen bli bättre?
  • Storma

Förstog att jag skulle få reaktioner på detta! Självklart får alla göra som de vill och visst är både du och barnskötare nyttiga när de tar hand om våra barn. Vad jag vänder mig emot är att kalla det ett arbete att vara hemma.

Visst, jag älskar också att baka och att göra långkok. Gör det gärna på helgerna men jag ser det som en hobby och inte som ett arbete. Barnen blir lika glada av färdigköpta bullar värmda i micron som nygräddade från ugnen, att göra själv handlar enbart om sitt eget bekräftelsebehov.

Era barn får säkerligen en trygg och fin uppväxt men det är jag helt övertygad om att mina också får!

• Leijne
    Storma skrev 2010-03-20 17:45:52 följande:
    Förstog att jag skulle få reaktioner på detta! Självklart får alla göra som de vill och visst är både du och barnskötare nyttiga när de tar hand om våra barn. Vad jag vänder mig emot är att kalla det ett arbete att vara hemma.Visst, jag älskar också att baka och att göra långkok. Gör det gärna på helgerna men jag ser det som en hobby och inte som ett arbete. Barnen blir lika glada av färdigköpta bullar värmda i micron som nygräddade från ugnen, att göra själv handlar enbart om sitt eget bekräftelsebehov.Era barn får säkerligen en trygg och fin uppväxt men det är jag helt övertygad om att mina också får!
    Så förr i tiden, när alla var hemma. Var det ingen som arbetade då?
    Det finns annat att göra än långkok och baka.
    De som arbetar med barnomsorg gör det för skojjs skull? Att ta hand om barn är ett heltidsarbete. Annars hade det väl gått utmärkt att kombinera heltidsjobb med egen barnomsorg, eller?
  • Hemmaföräldern
    Storma skrev 2010-03-20 17:45:52 följande:
    Förstog att jag skulle få reaktioner på detta! Självklart får alla göra som de vill och visst är både du och barnskötare nyttiga när de tar hand om våra barn. Vad jag vänder mig emot är att kalla det ett arbete att vara hemma.Visst, jag älskar också att baka och att göra långkok. Gör det gärna på helgerna men jag ser det som en hobby och inte som ett arbete. Barnen blir lika glada av färdigköpta bullar värmda i micron som nygräddade från ugnen, att göra själv handlar enbart om sitt eget bekräftelsebehov.Era barn får säkerligen en trygg och fin uppväxt men det är jag helt övertygad om att mina också får!
    Det är faktiskt ett arbete :) och ett mycket viktigt arbete värderat till 380 000 kr per år enligt en brittisk undersökning. Även arbete där inte t ex staten betalar ut lön är ett arbete och tillför något till samhällsekonomin. Den som vårdar och fostrar ett barn, två barn eller flera barn gör det arbetet själva istället för att de lejer bort det. Man måste ha varit hemma några år för att förstå vilken jobb det är men det är tur att här finns en sida för hemmaföräldrar, där vi kan stötta och tipsa varandra. Man förstår att det behövs :)......... men även hemmaforaldrar.se är toppen.
  • Storma

Jag tror ni har missuppfattat mig, kanske inte varit tillräckligt tydlig. Jag har hela tiden pratat om äldre barn och inte om de allra minsta dagisbarnen. Det är kanon om man kan få det att funka så att de minsta slipper alltför långa dagar på dagis. Min son började inte dagis förrän efter 1,5 års ålder ( då han var fullt mogen för det) och vi har möjlighet att bara låta han gå halva dagar trots två heltidsjobb på grund av arbetstiderna. Jag är förstås medveten om att alla inte har samma möjlighet.

Jag har bara försökt besvara frågan OWEW ställt i trådstarten. Det är klart man måste ha en plan för "sen"! Men vi kanske har olika uppfattningar vilket är helt OK, försöker bara ge lite perspektiv.

Sen är jag lite nyfiken på den här siffran 380 000 per år för att ta hand om sina barn. Var kommer den ifrån och hur är den uträknad? Det är ju betydligt mer än vad en förskollärare har i lön och vad jag vet har de mer än ett eller ett par barn per anställd att ta hand om?

• MammanZ

Önskar att jag kunde vara hemma med sonen (och förhoppningsvis syskon) men den krassa verkligheten är att man måste tjäna pengar också.  :(

• tessilus
    MammanZ skrev 2010-03-22 16:51:52 följande:
    Önskar att jag kunde vara hemma med sonen (och förhoppningsvis syskon) men den krassa verkligheten är att man måste tjäna pengar också.  :(
    man kan klara sig på en lön om man vill, det beror bara på hur stort habegär man har. jag vill tex såååå gärna ha en ny soffa o det har jag sagt länge men just nu kommer familjen före. vill ha massa saker hela tiden, men man måste lära sig att hålla händerna från plånkan för då funkar det mesta

tror de flesta familjer kan ha en förälder hemma om man bara lär sig handskas med pengar o inte ha så dyra uvgifter. vi har tex utgifter på en 10tkr varje mån o det e vad många familjer vill ha som lekpengar idag tyvärr.
  • TjutandeRosen

Var hemma så länge du bara kan! Det är ju helt fantastiskt att kunna vara det! Tänk kanske lite på att lägga undan lite till pensionen för säkerhets skull. Annars njut, njut, ta djupa andetag vissa dagar, sedan kommer det bra dagar igen.... Barnens humör kan vara påfrestande ibland. Lycka till

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!