Storma skrev 2010-03-19 17:34:49 följande:
Jag säger inte att man måste jobba heltid, men kan jobba deltid och fortfarande vara hemma när barnen kommer hem om man tycker det är viktigt. Nej, att sköta det praktiska har inte med att ta hand om barnen att göra. Det går utmärkt för mig att laga middag samtidigt som jag umgås med mitt barn och allt annat har man gott om tid att ta hand om när barnen lagt sig, om man delar upp sysslorna. Visst, jag får mindre tid för mig själv men jag har prioriterat bort det istället för att prioritera bort jobbet. Ett arbete handlar om så mycket mer än en karriär, det handlar om att känna sig nyttig och tillföra något vare sig man är VD eller lokalvårdare.
Ja, jag känner mig då i alla fall nyttig! Jag uppfostrar mina barn, tar hand om min familj, vårdar min relation till min man, och kan ge min familj en lugn tillvaro.
Att tillföra något? tycker du inte att man gör det om man inte förvärvsarbetar?
Jag tillför allt till mina barn! Och det är de som kommer växa upp och forma framtidens samhälle!
Och Jo, att sköta det praktiska hemma har visst med att ta hand om barnen, för om jag har tid att göra det hemma utan stress så slipper barnen bli undanskuffade, eller alltid ha trötta och stressade föräldrar. Och visst! Jag lagar också middag tillsammans med mina barn, men hushållsarbete och att sköta ett hem handlar om mer än att laga middag. Eftersom barnen inte går på förskola så gör vi frukost, mellanmål, lunch, middag och eventuellt kvällsmål. Det ska diskas och städas, tvättas och så bakar vi mycket, äter hembakt bröd och fikabröd. Vi lagar mat från grunden, för ja, det har vi tid med
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
. Dessutom ska huset skötas, skottas, klippa gräs, tvätta bil och plantera växter mm, mm. Jag skulle kunna fortsätta länge till.
Och på det här sättet så har vi tid att göra det tillsammans med barnen och de får lära sig hur man tar hand om saker, lära sig baka och se på när morötter växer.
Jag kan bara se på de jag känner som arbetar båda två, de säger att de också skulle vilja ha tid att göra saker med barnen, men att det faktiskt tar längre tid att göra hushållssysslor med barn än om man gör det själv och därför finns inte den tiden.
Jag vill vara hemma så länge som möjligt och kommer ändå ha massor av tid att arbeta, jag kommer nog hinna tröttna på att jobba innan det är dags för pension också
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
.