• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • Faile
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-03-05 20:13:56 följande:
    om man har 2barn,måst eman ha både hemma då? eller får stora fortsätta sina 15h?
    Det barnet du får pengarna för får inte vara på kommunalt dagis. Vad du gör med dina andra barn har ingen betydelse
  • Faile
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-03-05 20:15:33 följande:
    skulle söka på vårdbidrag men då kom det ju bara upp om barnet hade nåt funktionshinder.
    Ja alltså, vårdnadsbidrag heter det man får för att man inte har barnen på dagis. Vårdbidrag är för barn med funktionshinder.
    Såg att det lätt kunde missförstås det jag jag skrev innan.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Faile skrev 2010-03-05 20:16:10 följande:
    Det barnet du får pengarna för får inte vara på kommunalt dagis. Vad du gör med dina andra barn har ingen betydelse
    så jag kan söka på lillebror och ha storebror på dagis? Har snart tagit ut hälften av dagarna.
  • Celiine
    Faile skrev 2010-03-05 20:15:00 följande:
    Vårdnadsbidrag heter det tror jag. Inte samma som vårdbidrag.
    Ja, just ja! Tänkte fel.

Men att man kan få vårdnadsbidrag och ändå inte vara hemma med sina barn, det är ju lite knäppt kan jag tycka. Jag trodde att bidraget var till för att man skulle vara hemma och ta hand om sina barn, inte bara välja bort den kommunala barnomsorgen. Man lär sig nåt nytt varje dag!

Kan man få vårdnadsbidrag för flera barn samtidigt förresten?
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

verkar som inte min kommun har vårdnadsbidraget

• 3 Barnsmamma 06 09 11

en fråga till. Söker man tjänstledigt från jobbet om/när man får vårdnadsbidrag?

• ango07

Ja man kan få för fler barn samtidigt, men det gäller ju bara tills barnet fyller 3 år.

• Doodies

Jag har läst om vårdnadsbidraget på försäkringskassans sida förrut. Men nu verkar det vara borta. Störande!!! Finns inte heller på min kommuns sida.

• Leijne
    ango07 skrev 2010-03-06 09:32:34 följande:
    Ja man kan få för fler barn samtidigt, men det gäller ju bara tills barnet fyller 3 år.
    I vår kommun kan man bara få för ett barn samtidigt. 1-3år
  • pepprar
    Grattis till er som har möjlighet att vara hemma med era barn.{#lang_emotions_sunny}
    Ta vara på tiden och njut och skit i alla konstiga kommentarer.
    När man inte gör som alla andra blir man ifrågasatt.
    Min mamma säger nu när hon är äldre med facit i hand att den bästa tiden i hennes liv var när vi barn vara små.
    Hon jobbade emellanåt när hon måste men försökte även vara hemma när ekonomin tillät det.
    Jag har varit ännu mer hemma med mina barn och skött det mesta som skall göras hemma så vi har haft tid att umgås när alla har varit hemma och jag är väldigt glad över att jag har kunnat göra det.
    Min pension blir bara skit men jag har levt det liv jag har velat leva och inte låtit rädslan för framtiden bestämma.
    Man har vanligen bättre ekonomi när man blir äldre och då kan man investera och försöka ordna så att man får det bättre på äldre dar ifall man lever länge.
    Men det är ändå just nu som man lever i alla fall och det bör man ta vara på i första hand.
    Och att man blir fördummad är bara skitsnack, varför skulle man bli det - jag har bara blivit klokare då jag har haft tid att sluka böcker och gå kurser när jag vill och även hoppa in och ta ett vikariat nu och då för att få komma ut lite.
    Man kan knappast bli smart av att ha en anställning.
Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!