Inlägg från: 3 Barnsmamma 06 09 11 |Visa alla inlägg
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Vad menar du att vara hemma länge? Alla har ju olika uppfattningar om det

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    Margarit skrev 2010-02-27 00:55:26 följande:
    Min son är 1 år 8 månader gammal och jag är hemmamamma. Planerar att vara hemma med honom tills han är tre, längre om vår ekonomiska situation tillåter det. Jag tror att det är bäst för min son att få vara hemma och jag tycker det är underbart att få vara hemma med honom. Själv har jag aldrig gått på dagis och skulle gärna vilja erbjuda samma sak till mitt barn.
    hur löser ni det ekonomiskt?
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Margarit skrev 2010-02-27 09:35:12 följande:
    Min man tjänar ganska bra, så det funkar. Vi får ju prioritera bort en del...resor, att köpa hus, går mer sällan ut och äter och på bio än förr. Men så stor skillnad är det inte och det är det värt. Förut kunde vi spara mer i månaden, nu blir det inte så mycket över helt enkelt.Om jag tjänade såpass bra att jag kunde jobba och pappan vara hemma så skulle vi gärna byta så han fick vara hemma, men tyvärr så tjänar jag knappt hälften av det han gör så det funkar inte.
    samma för oss,så jag tar alla föräldra dagar
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Hemmaföräldern skrev 2010-02-27 20:45:34 följande:
    När man gör ett aktivt val att stanna hemma längre än vad föräldraledigheten tillåter :) De flesta idag sätter barnet på dagis när barnet är 1 år och går ut och jobbar. De som väljer att pussla med dagar och efter det kanske extra jobb, för att vänta med dagis eller skippa det helt är "hemmaföräldrar" och alltså föräldrar som väljer att ge sina barn tid. Läs mer på www.hemmaforaldrar.se :)
    ok. Min son började när han var 1år och 9mån men dom flesta i min när het börjar vid ca 12-14mån
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Hemmaföräldern skrev 2010-02-28 19:34:53 följande:
    Det var väl toppten att du kunde ha honom hemma längre
    Tog ut lite fp första året just för att vara hemma lite längre. Lika med son nr 2,antingen börjar han dagis vid 1.5år eller vid nästan 2år,jag hoppas på det senare alt.
    Han blev 1år 13 feb och nu frågar alla om jag ska börja jobba igen
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    ango07 skrev 2010-03-05 20:03:18 följande:
    Man måste inte tömma några dagar. Det räcker att ni har tagit ut 250 dagar. Resten kan ni spara. Sen kan ni jobba, plugga, har privat dagmamma osv. Det enda måstet är att ni inte har barnet i kommunal barnomsorg.
    om man har 2barn,måst eman ha både hemma då? eller får stora fortsätta sina 15h?
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

skulle söka på vårdbidrag men då kom det ju bara upp om barnet hade nåt funktionshinder.

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    Faile skrev 2010-03-05 20:16:10 följande:
    Det barnet du får pengarna för får inte vara på kommunalt dagis. Vad du gör med dina andra barn har ingen betydelse
    så jag kan söka på lillebror och ha storebror på dagis? Har snart tagit ut hälften av dagarna.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

verkar som inte min kommun har vårdnadsbidraget

• 3 Barnsmamma 06 09 11

en fråga till. Söker man tjänstledigt från jobbet om/när man får vårdnadsbidrag?

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!