• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • 1977a
    Baby Doll skrev 2010-10-28 16:43:08 följande:
    Ojdå, hur har det kommit såhär långt att man skriver om "män som slår kvinnor" hmm... måste nog scrolla upp tråden lite.. trodde att detta inlägg handlade om kvinnor som VILL vara hemmafruar/mammor...?

www.mybabydolls.blogg.se
    Mamasnest skrev 2010-10-28 21:25:07 följande:
    Oj, jag som blev glad över en tråd för hemmaföräldrar, här verkar ju vara allt annat än en trevlig stämning.
    Jag förstår att ni reagerar , och jag ber om ursäkt för att tråden fördes OT av bland andra undertecknad. Jag reagerade mot en enligt mig onyanserad kritik mot feminismen- en generell kritik som inte enbart handlade om ämnet hemmaföräldrar-men borde förmodligen ha startat en egen tråd om detta.

Samtidigt tycker jag ändå att vi har hållit en någorlunda god  debattnivå, det vill säga diskuterat ämne och inte person. Men som sagt, jag har lagt ner denna diskussion för den här gången, vilket även Dr Kejs har. Ber än en gång om ursäkt.
  • Mamasnest
    1977a skrev 2010-10-29 09:09:29 följande:
    Oj, jag som blev glad över en tråd för hemmaföräldrar, här verkar ju vara allt annat än en trevlig stämning.
    Jag förstår att ni reagerar , och jag ber om ursäkt för att tråden fördes OT av bland andra undertecknad. Jag reagerade mot en enligt mig onyanserad kritik mot feminismen- en generell kritik som inte enbart handlade om ämnet hemmaföräldrar-men borde förmodligen ha startat en egen tråd om detta.

Samtidigt tycker jag ändå att vi har hållit en någorlunda god  debattnivå, det vill säga diskuterat ämne och inte person. Men som sagt, jag har lagt ner denna diskussion för den här gången, vilket även Dr Kejs har. Ber än en gång om ursäkt.
    Du behöver inte be om ursäkt. Jag trodde bara att det var en tråd för oss som valt att stanna hemma, jag förstod inte att det var en diskussionstråd.
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • TrumPappa
    TrumPappa skrev 2010-10-29 09:12:11 följande:
    Alla SKA köpa en villa för 2 mille och båda jobba för att klara detta
    Det har Alva Myrdal bestämt.

sv.wikipedia.org/wiki/Alva_Myrdal

Välkommen till folhemmet!
    ;)
    Hur många fattade mitt inlägg?

Dom flesta här är för unga för att förstå hur Sverige byggdes upp  i mitten på 1900-talet.

Det är dom regler som gäller nu i alla fall. Dom flesta tycker dessutom att det är bra.
  • Siranbiran

Här finns en : är hemmafru med 2 barn på 4 och 8 år och palnerar att vara hemma några år till

• Hemmaföräldern
    Vill du titta in på fler sidor rekommenderar jag www.hemmaforaldrar.se där du kan hitta likasinnade eller FB gruppen Hemmaföräldrars nätverk
  • teresehemma

Jag är förskollärare och övertygad om att man ska ha barnen hemma tills de börjar skolan. Jag är också övertygad om att när barnen börjar skolan ska man ha tid för dem innan och efter skolan - vara en tillgänglig mor.

Det är kvinnan som ska vara hemma. Barnen behöver Mamma hela dagen lång. Barnen behöver Pappa också men inte på samma sätt.

Det bästa och viktigaste man kan göra som kvinna är att ta hand om sin familj. Det finns inget förnedrande i detta arbete.

Självklart betyder "ta hand om sin familj" det praktiska man gör. Självklart kan man säga att det finns bättre och sämre val när man är mamma. Att lämna bort ett litet barn då man absolut inte måste är självfallet sämre.

I vår familj är jag hemma med tre småbarn och min man pluggar. Vi klarar av detta ekonomiskt för att vi prioriterar detta. Man behöver inte vara rik för att klara det. Det kräver prioritering vilket självklart det är värt. Det finns inget viktigare arbete för en kvinna. Och ansvaret för detta kan man inte ge över till någon annan, inte heller ignorera pga egoism. 

Jag är beredd att leva oerhört enkelt när jag blir äldre pga låg pension för att ge mina barn det bästa och viktigaste - vikten av att ta hand om sina barn kan inte nog betonas.

På min nystartade hemsida hemmamamma.se kommer jag inom kort fixa en mail dit man kan skicka frågor och också registrera vilka som är hemma i varje stad så man kan få kontakt med andra hemmamammor. 

Ha en fin dag! Mvh terese

• trolliz

Jag orkar inte läsa genom allt nu. Tycker detta är intressant.

Jag har också alltid velat detta, och hålla på med mina intressen fullt ut vid sidan av.

Men jag undrar hur man får sin man/partner att gå med på detta? För det handlar inte om att vara lat utan att baratanken på att behöva jobba istället för att vara med sonen gör mig ledsen.

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!