Ramborg skrev 2010-10-09 08:09:07 följande:
Men... Det är ju självklart att alla har rätt att vara hemma med sina barn så länge de vill. Men det är ju lite magstarkt att kalla sig diskriminerad för att man inte får pengarna som dagis kostar i handen om man väljer att inte utnyttja det.
Isåfall är jag jävligt diskriminerad, för jag använder varken dagis, skola, sjukvård eller socialtjänst. De där sakerna kostar jättemycket per år och jag skulle gärna ta pengarna i handen istället.
Nu tänkte jag iofs mer på att det är diskriminering att inte släppa tillbaka hemmaföräldrarna i arbetslivet igen när hemmatiden är över bara för att man måste ha en i princip obruten karriär bakom sig och därför att många anser att man missar så mycket när man är hemma. jag tycker inte att man ska se det så utan DET är diskriminerande eftersom det försämrar arbetschanserna för hemmaföräldrarna.
Jag vill gärna påtala att man lär sig en massa andra bra saker som man har användning av när man tar upp sin gamla eller en ny karriär efter hemmatiden. I USA ser man hemmatiden som en merit, så borde vi ha det här också.
Sedan tycker jag att det är en konstig familjepolitik där du kan vara hemmaförälder, sjukskriven, arbetslös eller föräldraledig och alltså lämna bort ditt barn till dagis i många kommuner och ändå få tillgång till en dagissubvention om ca 100 000 kr per barn och år.
Men är du hemma och själv ansvarar för vården och omsorgen om dina barn så får du i en del kommuner ingenting och i andra max 36 000 per år mellan 1-3 år. Jag ser hemmaförälderyrket som ett arbete där du bidrar till BNP även om det är obetalt.
Ser man hemmalternativet som ett barnomsorgsalternativ som andra så undrar jag över varför inte det subventioneras rättvist. Vad säger att det är så mycket bättre att lämna bort en 1-åring till dagis än att barnet är hemma? Någon anledning måste det ju finnas att man subventionerar ett bortlämnande med så stora belopp.