• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • sirisdotter
    lövet2 skrev 2010-10-08 00:05:38 följande:
    Nej, med bara en lön har det inte funnits marginaler för sådant. I stället har jag önskat mig insättningar på min privata pensionsförsäkring av folk som velat ge presenter men inte vetat vad de skulle köpa. Det händer trots allt att släktingar vill ge mig något när jag fyller år!
    Ja,  det är väl en bra idé  - om man har välbärgade släktingar.
  • DrKejs
    sirisdotter skrev 2010-10-07 23:24:23 följande:
    Tänker du bli fattigpensionär då?
    Skiter fullständigt i några missade år så länge jag har gett mina barn en trygg grund att stå på. Räknar ändå inte med att vi kommer att ha ett speciellt väl fungerande pensionssystem när det är dags, blir till att säkra sin tillvaro innan dess och glömma bort statens inblandning.
  • Kiwi86

Folk gör helt klart som de vill. Har en bästa vän som vill vara hemmafru om det blir möjligt. Visst det får hon vara, och visst det får ni vara. Jag själv skulle aldrig i hela mitt liv kunna tänka mig det. Vill kunna försörja mig själv och inte behöva be min sambo om fickpengar exempelvis, men man är ju olika

men rent praktiskt....Om er partner exempelvis blir sjuk och inte kan jobba längre,eller rent av dör...vad gör ni då?? Tro inte att ni är eftertraktade på arbetsmarknaden. Vad händer när ni blir pensionärer? Har er partner sparat en pensionsfond åt er så ni överlever rent ekonomiskt??

Några frågor som dyker upp i mitt huvud bara...

• DrKejs
    Kiwi86 skrev 2010-10-08 00:50:58 följande:
    Folk gör helt klart som de vill. Har en bästa vän som vill vara hemmafru om det blir möjligt. Visst det får hon vara, och visst det får ni vara. Jag själv skulle aldrig i hela mitt liv kunna tänka mig det. Vill kunna försörja mig själv och inte behöva be min sambo om fickpengar exempelvis, men man är ju olika

men rent praktiskt....Om er partner exempelvis blir sjuk och inte kan jobba längre,eller rent av dör...vad gör ni då?? Tro inte att ni är eftertraktade på arbetsmarknaden. Vad händer när ni blir pensionärer? Har er partner sparat en pensionsfond åt er så ni överlever rent ekonomiskt??

Några frågor som dyker upp i mitt huvud bara...
    Vad menar du? Jag var hemma med barnen nästan på heltid i tre år, på vilket sätt är jag inte längre eftertraktad på arbetsmarknaden? 
  • Kiwi86

Jag menar att om man är hemmfru i 10 år kanske och så blir man sedan tvungen ut och arbeta, då har man ju inte arbetat på så många år, vem anställer en sådan person? Man kanske har barn som kanske blir sjuka,man måste vara hemma med dem osv och sånt tänker ju många arbetsgivare på. En kvinna som varit hemma i många år KAN ha svårt att få jobb då hon varit borta från arbetsmarknaden. Man kanske måste plugga nåt, jag vet inte, det beror ju så på situationen. Har man haft en utbildning och inte praktiserat den på många år då blir man inaktuell på arbetsmarknaden också....det blir förmodligen inte lika enkelt.
    Men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden, man kan ju få ett superbra jobb ändå.

så tänkte jag.

• 2underbara

Avundas de som har råd, jag önskar även jag kunde vara hemma.

Njut ni som kan, är ärligt glad för eran familjs skull  

• DrKejs
    Kiwi86 skrev 2010-10-08 00:59:16 följande:
    Jag menar att om man är hemmfru i 10 år kanske och så blir man sedan tvungen ut och arbeta, då har man ju inte arbetat på så många år, vem anställer en sådan person? Man kanske har barn som kanske blir sjuka,man måste vara hemma med dem osv och sånt tänker ju många arbetsgivare på. En kvinna som varit hemma i många år KAN ha svårt att få jobb då hon varit borta från arbetsmarknaden. Man kanske måste plugga nåt, jag vet inte, det beror ju så på situationen. Har man haft en utbildning och inte praktiserat den på många år då blir man inaktuell på arbetsmarknaden också....det blir förmodligen inte lika enkelt.
    Men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden, man kan ju få ett superbra jobb ändå.

så tänkte jag.
    Jag frågar fortfarande på vilket sätt jag inte är attraktiv på arbetsmarknaden för att jag varit hemma med mina barn tills de fyllt tre. Vad menar du med det?
  • Ramborg

Just du drkejs kanske är undantaget som bekräftar regeln. Men de flesta som är borta från arbetsmarknaden i 5-10 år är ganska rökta sedan. Utbildning och yrkeskunskaper blir gamla och omoderna.

• lövet2
    sirisdotter skrev 2010-10-08 00:09:34 följande:
    Ja,  det är väl en bra idé  - om man har välbärgade släktingar.
    Välbärgade? För att de har råd att köpa presenter åt folk som fyller år ...? Obestämd
  • Bumblebina

Jag önskar verkligen att vi hade råd så att jag kunde vara hemma ett par år! Men tyvärr verkar det vara en omöjlighet... Har däremot gått ner i arbetstid och tänker inte gå upp i tid igen förrän den yngst* börjar skolan.

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!