• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • Hemmaföräldern

Ingen gillar rabiat feminism vilket stödet för F! tydligt visar. Det finns små mycket att göra för att förbättra kvinnors livsvillkor (men också männens självklart) men att låsa fast sig i varsitt hörn i något slags "krig" mellan män och kvinnor tror jag inte ett dugg på. Och ännu mindre tror jag på att lösningen för jämställdhet heter att plocka bort barnen från kvinnorna så tidigt som möjligt. Det handlar om att våga se problemen och göra något åt dem.... utan att skylla problemen på männen eller demonisera dem. Det blir bara pinsamt.

• tuzzla
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-26 12:49:03 följande:
    Som jag nämnt i andra inlägg.... det är dags att ni som svänger er med "att va hemma ni bara VI slipper betala för det" 

...faktiskt tar och läser på lite. Om hur hemmafamiljen ofta betalar mer i skatt pga särbeskattningen och om hur olönsam dagisfamiljen ofta är. Då blir det kanske lite mer balans:

www.varldenidag.se/index.php?option=com_conte...

www.varldenidag.se/index.php?option=com_conte...

Vi kan ta bort vb men då ska maxtaxan tas bort och föräldrarna börja betala en större del själva och sedan ska särbeskattningen bort och ersätta med sambeskattning. Vb har kommit till för att balansera upp den snedvridna familjepolitik vi har i vårt högskattesamhälle! 
    Svart på vitt, och diskussionen bör därmed vara slut! ;o) 
    /Hemmafru sedan 3,5 år...
  • Rufsas

Jag är inte feminist. Jag är humanist. Varför bara se till kvinnors situation? I så fall borde jag kalla mig för invandrist, handikappist osv. Jag vill att man blir sedd och respekterad för den människa man är - inget annat.

• 1977a
    DrKejs skrev 2010-10-25 22:23:28 följande:
    Ja, jag tycker att feminismen som idé är dålig. Jag vill ha ett jämlikt samhälle där vi har lika spelregler. Jag vill ha ett samhälle där barnen är prio ett och där vi som föräldrar kan vara hemma med våra barn om vi vill. Dessa saker har feminismen under lång tid motarbetat, därför är den dålig.

Du pratar om förtryck av kvinnor. Kan du visa på detta förtryck av kvinnor i Sverige år 2010? Ja, utöver den diskriminering som kvinnor som vill vara hemmaföräldrar råkar ut för. 
    Ett exempel är att 20 kvinnor dödas av den man de lever med varje år. Medan väldigt få män dödas av den kvinna de lever med. Det är inget som det svenska samhället sanktionerar, däremot ligger våldet mot kvinnor (och barn) väldigt långt ner på den politiska agendan. Nämndes det över huvud taget i valrörelsen?  Det talas väldigt mycket från vissa håll om invandrares väldigt lilla överrepresentation i våldsbrottsstatistiken, medan det sällan pratas om gruppen mäns gigantiska överrepresentation. Förvisso är det oftast män som faller offer för andra mäns våldsbrott, om man räknar bort sexualbrotten. Men faktum kvarstår att män utsätter kvinnor för våld mångmångdubbelt mer än kvinnor utsätter män för samma sak. Ett parti tog upp detta i valrörelsen, och det var Feministiskt Initiativ.

För att förekomma den debatt som kan följa är jag den första att vara öppen för att det kan finnas ett (stort?) mörkertal när det gäller kvinnliga förövare. Studier visar också att kvinnor oftare döms till vård och män till fängelse och att vi eventuellt är "blinda" för kvinnors våld. Men de statistiska skillnaderna när det gäller detta är så överväldigande att jag har mycket svårt att se att mörkertalet kan vara SÅ stort att inga könsskillnader finns på området. Då vill jag nog se siffrorna innan jag köper det. Mord förblir dessutom sällan ouppklarade så jag tvivlar på att 20 män obemärkt mördas av sina fruar varje år.

Våld mot kvinnor är ett strukturellt problem i samhället och ja-ett förtryck av kvinnor. Därmed inte sagt att män som grupp bär ett ansvar, det vill jag verkligen understryka. Men vi som samälle bär ett ansvar att våga se att det finns könsskillnader när det gäller våld i relationer.

Sedan tror jag inte att t ex våldsproblemen löses genom att kvinnor och män ska bli exakt likadana på alla områden. Precis som du skriver Dr Kejs, så anser jag att radikalfeminismen förtrycker kvinnor som väljer att vara hemma med sina barn. Förtrycket och sveket blir då dubbelt och från två håll, vilket är enormt ledsamt.
  • DrKejs
    1977a skrev 2010-10-26 19:16:53 följande:
    Ett exempel är att 20 kvinnor dödas av den man de lever med varje år. Medan väldigt få män dödas av den kvinna de lever med. Det är inget som det svenska samhället sanktionerar, däremot ligger våldet mot kvinnor (och barn) väldigt långt ner på den politiska agendan. Nämndes det över huvud taget i valrörelsen?  Det talas väldigt mycket från vissa håll om invandrares väldigt lilla överrepresentation i våldsbrottsstatistiken, medan det sällan pratas om gruppen mäns gigantiska överrepresentation. Förvisso är det oftast män som faller offer för andra mäns våldsbrott, om man räknar bort sexualbrotten. Men faktum kvarstår att män utsätter kvinnor för våld mångmångdubbelt mer än kvinnor utsätter män för samma sak. Ett parti tog upp detta i valrörelsen, och det var Feministiskt Initiativ.

För att förekomma den debatt som kan följa är jag den första att vara öppen för att det kan finnas ett (stort?) mörkertal när det gäller kvinnliga förövare. Studier visar också att kvinnor oftare döms till vård och män till fängelse och att vi eventuellt är "blinda" för kvinnors våld. Men de statistiska skillnaderna när det gäller detta är så överväldigande att jag har mycket svårt att se att mörkertalet kan vara SÅ stort att inga könsskillnader finns på området. Då vill jag nog se siffrorna innan jag köper det. Mord förblir dessutom sällan ouppklarade så jag tvivlar på att 20 män obemärkt mördas av sina fruar varje år.

Våld mot kvinnor är ett strukturellt problem i samhället och ja-ett förtryck av kvinnor. Därmed inte sagt att män som grupp bär ett ansvar, det vill jag verkligen understryka. Men vi som samälle bär ett ansvar att våga se att det finns könsskillnader när det gäller våld i relationer.

Sedan tror jag inte att t ex våldsproblemen löses genom att kvinnor och män ska bli exakt likadana på alla områden. Precis som du skriver Dr Kejs, så anser jag att radikalfeminismen förtrycker kvinnor som väljer att vara hemma med sina barn. Förtrycket och sveket blir då dubbelt och från två håll, vilket är enormt ledsamt.
    Beklagar att vi är OT nu, men jag måste besvara detta inlägg.

Det är synd att du inte tar reda på hur det faktiskt ser ut med relationsvåldet utan att du har köpt det politiskt korrekta budskapet. Jag trodde också på det politiskt korrekta budskapet en gång i tiden, innan jag satte mig in i frågan.

Det är lika vanligt att kvinnor slår män som att män slår kvinnor i nära relationer. Om detta är att anse som ett strukturellt problem i samhället så borde det vara åt bägge håll. Dock ska jag för att förekomma protester från din sida ge dig länkar som visar att du faktiskt inte har rätt när det gäller våld i nära relationer; exempel med referenser från USA:

http://deltabravo.net/files/frtcmp9.pdf
    http://www.dvmen.org/dv-35.htm#pgfId-1353321
    http://www.batteredmen.com/

Det finns referenser från England och Irland också om du är intresserad. Inte Sverige, eftersom denna typ av undersökningar inte tillåts här.

Som du kan se från de länkarna så är det vanligare att kvinnor misshandlar sina barn, främst de ensamstående mammorna.

Jag ser inte att det är konstigt att FI har propagerat för en helt annan bild, det finns en enorm industri i landet som byggts upp på mantrat om mäns våld mot kvinnor. Gudrun och många till har sitt levebröd i denna industri och skulle bli tvungna att fixa riktiga jobb om de inte längre kunde sprida sin propaganda. Däremot ser jag det som ett sundhetstecken att andra partier kanske börjar få upp ögonen för den falska bild om radikalfeministerna sprider, även om den borgerliga regeringen också kör med deras mantra.

Vi som människor bär ett ansvar att få bort den extremt negativa inverkan som radikalfeminismen har på vårt land och som har ställt till med enorm skada för våra barn. Vi har ett ansvar att se igenom deras propagandaapparat och avslöja dem samt kasta ut dem från maktens boning. Endast då kan vi få ett bättre samhälle för barnen eftersom de är familjefientliga och anser familjer vara ett förtryck.

Beklagar OT. 
  • 1977a

Jag ber också om ursäkt för att jag bidragit till att föra denna tråd OT.

Ska ta del av länkarna, Dr Kejs. Mörkertalet kring kvinnors våld mot män är säkerligen stort, precis som mörkertalet kring mäns våld mot kvinnor är det.

Finner det dock fortfarande osannolikt att 20 svenska män obemärkt mördas av sina fruar varje år. Jag undrar också om du tror att mörkertalet är lika stort när det gäller sexualbrotten? Tror du att lika många svenska kvinnor som män åker utomlands och förgriper sig på barn, att lika många överfallsvåldtäkter och "date rapes" begås av kvinnor? Att lika många kvinnor som män utnyttjar tvåårsregeln i Utlänningslagen för att systematiskt kunna hämta hem en kille, misshandla och våldta honom, skicka hem honom och sedan hämta en ny? Att lika många kvinnor som män hänger på ungdomssajter för att få kontakt med barn i sexuellt syfte? Exemplen jag valde här är mestadels brott som begås utanför familjen. Andelen kvinnliga förövare är säkerligen större när det gäller brott mot närstående.

Ang barnmisshandel: Att vissa kvinnor precis som vissa män misshandlar sina barn är ställt utom allt tvivel, men det går inte att rakt av överföra undersökningar från de länder du nämner till svenska förhållanden. Barnaga är  tillåtet i åtminstone Storbritannien och USA. Även om de gör en distinktion mellan aga och misshandel så är omständigheterna väldigt annorlunda där jämfört med Sverige där allt våld är olagligt. Det  finns också väldigt få amerikanska och brittiska ensamstående fäder att jämföra de ensamstående mödrarna med.

• sirisdotter
    1977a skrev 2010-10-26 22:24:57 följande:

Ska ta del av länkarna, Dr Kejs. Mörkertalet kring kvinnors våld mot män är säkerligen stort, precis som mörkertalet kring mäns våld mot kvinnor är det.

Finner det dock fortfarande osannolikt att 20 svenska män obemärkt mördas av sina fruar varje år. Jag undrar också om du tror att mörkertalet är lika stort när det gäller sexualbrotten? Tror du att lika många svenska kvinnor som män åker utomlands och förgriper sig på barn, att lika många överfallsvåldtäkter och "date rapes" begås av kvinnor? Att lika många kvinnor som män utnyttjar tvåårsregeln i Utlänningslagen för att systematiskt kunna hämta hem en kille, misshandla och våldta honom, skicka hem honom och sedan hämta en ny? Att lika många kvinnor som män hänger på ungdomssajter för att få kontakt med barn i sexuellt syfte? Exemplen jag valde här är mestadels brott som begås utanför familjen. Andelen kvinnliga förövare är säkerligen större när det gäller brott mot närstående.

Ang barnmisshandel: Att vissa kvinnor precis som vissa män misshandlar sina barn är ställt utom allt tvivel, men det går inte att rakt av överföra undersökningar från de länder du nämner till svenska förhållanden. Barnaga är  tillåtet i åtminstone Storbritannien och USA. Även om de gör en distinktion mellan aga och misshandel så är omständigheterna väldigt annorlunda där jämfört med Sverige där allt våld är olagligt. Det  finns också väldigt få amerikanska och brittiska ensamstående fäder att jämföra de ensamstående mödrarna med.
  • DrKejs
    1977a skrev 2010-10-26 22:24:57 följande:

Fortsatt OT.

Menar du att du baserar ditt uttalande om kvinnoförtryck på de 17 fall av dödlig utgång när det gäller våld i nära relationer? Kan tillägga att 3-4 män per år blir dödade av kvinnor i nära relationer. Samlande faktorer för dessa fall är psykisk sjukdom, alkoholism och utanförskap. (Enligt BRÅ.) 

Menar du att majoriteten av svenska män förgriper sig på barn och kvinnor samt att detta är allmänt accepterat? Eller baserar du din syn på det fåtal som är sjuka i huvudet och förgriper sig på barn?

Sen undrar jag vad du menar med att det finns så få ensamstående pappor i USA? Procentuellt sett finns det ungefär lika många ensamstående pappor i USA som i Sverige. Detta innebär drygt 2,5 miljoner ensamstående pappor i USA, vilket torde vara ett fullgott underlag för undersökningar.

Vad gäller anmälda brott i Sverige så har BRÅ följande siffror:
    Ungefär 11 000 anmälningar om våldsbrott mot barn görs varje år. Av dessa leder endast cirka 14 procent till åtal. Drygt två tredjedelar av dem som misshandlar barn är män och knappt en tredjedel kvinnor. (Merparten av männen är styvpappor medan den största enskilda gruppen är barnens biologiska mammor) Två tredjedelar av de misshandlade barnen har skilda föräldrar.

Hur stort är mörkertalet? Hur många slag anmäls aldrig? Hur många småbarn som inte kan kommunicera ordentligt får stryk? Hur många falskanmälningar görs?

En sak är säker, och det är att vi biologiska pappor INTE är förövare av vare sig sexuella övergrepp eller misshandel av våra barn (visst finns det hjärndöda idioter som faktiskt gör detta, men de är en försvinnande liten del). Styvpappor är de vanligaste förövarna, vilket stämmer väl överens med andra däggdjurs beteende.

En annan sak som är tydlig är att ensamstående mammor är överrepresenterade vad gäller dessa problem. Därför är dagens familjefientliga politik skadlig för våra barn. Jag vill ha en barn- och familjevänlig politik i landet, därför vill jag ha bort feminismens negativa inverkan.

Beklagar OT, men jag kan inte låta dylika saker kvarstå obesvarade. Det är tråkigt att få in radikalfeminismen i trådar som har med hemmaföräldrar att göra, men jag antar att vi inte ska få avgöra själva hur vi vill göra i våra familjer eftersom vi anses som ett hot.
  • 1977a

Inser att denna diskussion kan bli lång, och eftersom den är OT skriver jqag mitt sista inlägg i frågan nu.

Jag har aldrig påstått att majoriteten av svenska män utsätter kvinnor och barn för våld, förstår över huvud taget inte hur du kan tolka det jag skriver på det sättet. Jag har däremot skrivit att de förövare som begår dessa brott mestadels är män. Det är en stor skillnad.

Jag har ingen anledning att betvivla dina uppgifter om att 3-4 män dödas av kvinnor de har en relation med. Men om siffrorna 17 respektive 3-4 är nårgorlunda konstanta så är det 4-5 gånger vanligare att män dödar kvinnor än tvärtom. En inte alltför vågad gissning måste då bli att förhållandet ser likadant ut när det gäller misshandel utan dödlig utgång.

Jag har aldrig sagt något om biologiska föräldrar kontra styvföräldrar, men styvpappor är väl också män såvitt jag förstår?

Att vara ensamstående förälder är vidare inte samma sak som att ha den huvudsakliga vårdnaden.

Slutligen kan jag tillägga att jag tror att det är mycket vanligare att kvinnor slår barn än att kvinnor slår män. Helt enkelt för att de kan. Precis som män slår kvinnor därför att de kan. Kvinnor kan ha psykisk makt över män och därmed även fysisk om mannen inte försvarar sig. En kvinna har sällan någon chans mot en man i en våldssituation.

• DrKejs
    1977a skrev 2010-10-27 18:10:16 följande:
    Inser att denna diskussion kan bli lång, och eftersom den är OT skriver jqag mitt sista inlägg i frågan nu.

Jag har aldrig påstått att majoriteten av svenska män utsätter kvinnor och barn för våld, förstår över huvud taget inte hur du kan tolka det jag skriver på det sättet. Jag har däremot skrivit att de förövare som begår dessa brott mestadels är män. Det är en stor skillnad.

Jag har ingen anledning att betvivla dina uppgifter om att 3-4 män dödas av kvinnor de har en relation med. Men om siffrorna 17 respektive 3-4 är nårgorlunda konstanta så är det 4-5 gånger vanligare att män dödar kvinnor än tvärtom. En inte alltför vågad gissning måste då bli att förhållandet ser likadant ut när det gäller misshandel utan dödlig utgång.

Jag har aldrig sagt något om biologiska föräldrar kontra styvföräldrar, men styvpappor är väl också män såvitt jag förstår?

Att vara ensamstående förälder är vidare inte samma sak som att ha den huvudsakliga vårdnaden.

Slutligen kan jag tillägga att jag tror att det är mycket vanligare att kvinnor slår barn än att kvinnor slår män. Helt enkelt för att de kan. Precis som män slår kvinnor därför att de kan. Kvinnor kan ha psykisk makt över män och därmed även fysisk om mannen inte försvarar sig. En kvinna har sällan någon chans mot en man i en våldssituation.
    Fortfarande OT, beklagar.

Din gissning om att det är mycket vanligare att män slår kvinnor är felaktig. Det är lika vanligt förekommande att kvinnor slår män, vilket jag också länkat till. Hur du fortfarande kan framföra en uppfattning som har blivit vederlagd övergår mitt förstånd. Även i Sverige har EN undersökning gjorts, denna gjordes på en studentpopulation. Du kan läsa om den här samt söka vidare på Gill och Remahl. http://www.yakida.se/dn.html

Lägger ner denna diskussion då den är helt OT.
Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!