• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • P09
    Kiwi86 skrev 2010-10-08 00:59:16 följande:
    Jag menar att om man är hemmfru i 10 år kanske och så blir man sedan tvungen ut och arbeta, då har man ju inte arbetat på så många år, vem anställer en sådan person? Man kanske har barn som kanske blir sjuka,man måste vara hemma med dem osv och sånt tänker ju många arbetsgivare på. En kvinna som varit hemma i många år KAN ha svårt att få jobb då hon varit borta från arbetsmarknaden. Man kanske måste plugga nåt, jag vet inte, det beror ju så på situationen. Har man haft en utbildning och inte praktiserat den på många år då blir man inaktuell på arbetsmarknaden också....det blir förmodligen inte lika enkelt.
    Men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden, man kan ju få ett superbra jobb ändå.

så tänkte jag.
    Ang sjuka barn - dagisbarn sägs ju ha ~10 förkylningar/år och normen är väl att barn sätts på dagis vad 1½ år. Jag tror nog att arbetsgivare är mer rädd för mammor med barn på 1-2 år än mammor till barn som är runt 10 år.

Så tänker jag.
  • DrKejs
    Ramborg skrev 2010-10-08 07:40:53 följande:
    Just du drkejs kanske är undantaget som bekräftar regeln. Men de flesta som är borta från arbetsmarknaden i 5-10 år är ganska rökta sedan. Utbildning och yrkeskunskaper blir gamla och omoderna.
    Av vilken anledning skulle jag vara ett undantag?

Om jag samtidigt som jag är hemma håller mig uppdaterad på vad som sker inom mitt område, om jag hittar dagar som jag kan hoppa in och jobba när sambon kan vara hemma så ser jag inte varför det skulle vara ett problem. Vad jag har sett så uppfattas valet att verkligen ta hand om sina barn som något positivt av de flesta i omgivningen, även av arbetsgivare. Det handlar om att ta det viktigaste ansvaret vi har. 
  • DrKejs
    2underbara skrev 2010-10-08 01:02:33 följande:
    Avundas de som har råd, jag önskar även jag kunde vara hemma.

Njut ni som kan, är ärligt glad för eran familjs skull  
    Tack, jag har verkligen försökt göra det bästa för min lilla familj. Dock kan jag erkänna att det inte varit speciellt fett, hade jag inte haft besparingar sen innan så hade det varit riktigt kärvt.

Det sorgliga är att staten tar pengar av dig för att dessa ska gå till dagissubventioner. Mycket pengar. Med lägre skatter hade ni kunnat vara hemma istället. Dagis är inte samhällsekonomiskt lönsamt! http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=4234&Itemid=98

• StarkMamma

Jag är också hemma mamma
    Men mina barn är på dagis några timmar varje dag för att få kompisar och inte komma utanför sedan när skolan börjar.
    Jag har whiplash sedan 11 år tillbaka så en stor hjälp att dom kan vara där trots att jag är hemma.

Gör allt för mina små!
  • Hemmaföräldern
    Ramborg skrev 2010-10-08 07:40:53 följande:
    Just du drkejs kanske är undantaget som bekräftar regeln. Men de flesta som är borta från arbetsmarknaden i 5-10 år är ganska rökta sedan. Utbildning och yrkeskunskaper blir gamla och omoderna.
    Det är precis sådana här fördomar som gör att hemmaföräldrarna blir diskriminerade. Även om man är borta 5-10 år så lär man sig en massa nya saker som man kan ha nytta av. Det går också att hålla sig ajour hemifrån när nu alla har en dator i princip. 

Vi behöver ta tag i attityden till hemmaföräldrarna och det ARBETE de faktiskt utför när de är hemma och se till att det också värderas. Det är det vi ska ändra på....diskrimineringen.... Vi ska inte bara acceptera den och därför gå med på tvånget att lämna ifrån oss barnen tidigt.

Visst är du VD är det svårt att stanna hemma och då får man göra ett val som Falkengren som lämnade bort sitt barn när det bara var några veckor gammalt. Hon tjänar miljoner om året och har säkert ett väldigt roligt jobb. Personligen skulle jag aldrig göra samma val men det står var och en fritt. Därmed är det inte ok att det ska vara så svårt att göra valet att ge sina barn tid!

hemmaforaldrar.blogspot.com/2010/10/antligen-lite-nya-tankar-kring.html 
  • DrKejs
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-08 09:57:15 följande:
    Det är precis sådana här fördomar som gör att hemmaföräldrarna blir diskriminerade. Även om man är borta 5-10 år så lär man sig en massa nya saker som man kan ha nytta av. Det går också att hålla sig ajour hemifrån när nu alla har en dator i princip. 

Vi behöver ta tag i attityden till hemmaföräldrarna och det ARBETE de faktiskt utför när de är hemma och se till att det också värderas. Det är det vi ska ändra på....diskrimineringen.... Vi ska inte bara acceptera den och därför gå med på tvånget att lämna ifrån oss barnen tidigt.

Visst är du VD är det svårt att stanna hemma och då får man göra ett val som Falkengren som lämnade bort sitt barn när det bara var några veckor gammalt. Hon tjänar miljoner om året och har säkert ett väldigt roligt jobb. Personligen skulle jag aldrig göra samma val men det står var och en fritt. Därmed är det inte ok att det ska vara så svårt att göra valet att ge sina barn tid!

hemmaforaldrar.blogspot.com/2010/10/antligen-... 
    Ja, det handlar om fördomar som den styrande eliten under decennier har propagerat för.

Nej, det var inga problem för mig att börja jobba lite mer efter att barnen började förskolan. Jag har hållit mig uppdaterad, jag har jobbat sporadiskt de senaste åren för att bibehålla kontakten (och få lite inkomst). 

Nej, jag skulle aldrig göra samma val som Falkengren, jag anser att tiden med barnen är oerhört mycket viktigare än mitt företag. Däremot försvarar jag hennes rätt att göra det!

Vi har ett system i Sverige idag som stinker. Dagistvång och arbetstvång, allt enligt god marxistisk lära. 
  • Sofiapers

Kul att det finns fler som vill vara hemma med barnet/barnen. Jag har en son som är 3 år och jag är hemma med han. Dom som är närmast (farmor, mormor mfl.) tycker att jag gör helt rätt medans vissa tycker att det är fel.
    Jag kommer att varahemma så länge som möjligt, Har funderingar på att skola in sonen på dagis när han är 4 år, men då bara 15 timmar.

Hr gärna av dig om du vill "prata"

Kram Sofia

• Mrs Ray

Vadå "dagistvång och arbetstvång" och vadå marxism - den som vill vara hemma kan få vårdnadsbidrag, den som vill jobba kan lämna barnet/barnen i förskolan. Arbetstvång har väl knappast något med marxism att göra, särskilt inte som Alliansregeringen mer än någon tidigare regering vill att alla ska arbeta - även de som är så sjuka att alla läkare säger att de inte kan.

Sen tror jag att det där med att komma tillbaka till arbetslivet efter fem-tio år beror på vilket yrke man har, men nog kan det vara svårt att söka jobb med ett stort "hål" i sitt cv.

Sen tycker jag också att det är så synd att det i princip bara är kvinnor som blir hemmaföräldrar, vore inte det bästa att båda föräldrarna gick ned i tid och delade på både hemmaliv och yrkesliv? Jag och min man har till exempel delat föräldraledigheten rakt av (och min man tjänar betydligt mer än jag) och turats om att arbeta deltid för att sonen inte ska behöva ha så långa dagar i förskolan. Jag tycker att alla som funderar på att bli hemmafru ska läsa boken Skriet från kärnfamiljen, där finns mycket fakt och klokskap. Ofta ger mammorna upp, de orkar inte både arbeta och ha huvudansvaret för familj och hem/hushåll, så de går ner i deltid eller snattar hemma. De gör ju ändå det mesta hemma, så det blir enklast så.

Sen ser jag också många fördelar med att barn går på förskola - det är inte bara en förvaring utan också en pedagogisk verksamhet. De allra flesta barn mår bra och trivs i förskolan.

• DrKejs
    Mrs Ray skrev 2010-10-08 11:10:11 följande:
    Vadå "dagistvång och arbetstvång" och vadå marxism - den som vill vara hemma kan få vårdnadsbidrag, den som vill jobba kan lämna barnet/barnen i förskolan. Arbetstvång har väl knappast något med marxism att göra, särskilt inte som Alliansregeringen mer än någon tidigare regering vill att alla ska arbeta - även de som är så sjuka att alla läkare säger att de inte kan.

Sen tror jag att det där med att komma tillbaka till arbetslivet efter fem-tio år beror på vilket yrke man har, men nog kan det vara svårt att söka jobb med ett stort "hål" i sitt cv.

Sen tycker jag också att det är så synd att det i princip bara är kvinnor som blir hemmaföräldrar, vore inte det bästa att båda föräldrarna gick ned i tid och delade på både hemmaliv och yrkesliv? Jag och min man har till exempel delat föräldraledigheten rakt av (och min man tjänar betydligt mer än jag) och turats om att arbeta deltid för att sonen inte ska behöva ha så långa dagar i förskolan. Jag tycker att alla som funderar på att bli hemmafru ska läsa boken Skriet från kärnfamiljen, där finns mycket fakt och klokskap. Ofta ger mammorna upp, de orkar inte både arbeta och ha huvudansvaret för familj och hem/hushåll, så de går ner i deltid eller snattar hemma. De gör ju ändå det mesta hemma, så det blir enklast så.

Sen ser jag också många fördelar med att barn går på förskola - det är inte bara en förvaring utan också en pedagogisk verksamhet. De allra flesta barn mår bra och trivs i förskolan.
    Ja, vi har i stor utsträckning ett dagistvång och ett arbetstvång i landet. Dels subventionerar staten via den skatt de tagit från oss varje dagisplats med mer än 150.000 per år, dels så är det få familjer som klarar sig på en lön idag på grund av den förda politiken.

Om du anser att det bästa är att dela rätt av så är det väl bra att du får göra som du vill. Om andra inte vill göra samma val som du så ska de vara fria att göra det. Idag kan vi inte göra ett fritt val om vi inte har ekonomiska resurser så att vi kan ignorera den styrning som staten har över oss.

Sen anser jag inte att man kan rekommendera en bok som Skriet från kärnfamiljen som är en radikalfeministisk propagandabok, inte om man vill ha en bild som är fri från starka ideologiska vinklingar. 
  • Mrs Ray

Tycker du att Skriet från kärnfamiljen är en radikalfeministisk propagandabok...? Mycket märklig inställning.

I boken finns bland annat fakta om vad en delad föräldraledighet rent ekonomiskt kan innebära för två personer med olika inkomster, här finns tankar om vad som händer den som ekonomiskt är beroende av den andra föräldern för sin försörjning (vad händer om han vill skiljas? vad händer om hon vill skiljas), hur det påverkar pensionen att inte ha någon inkomst under flera år och - inte minst - hur mannen i de familjer där kvinnan är hemma arbetar mer, ser mindre av sina barn och har mindre chans till en bra kontakt /delad vårdnad vid en eventuell skilsmässa.

Vill vi ha ett samhälle där kvinnorna är hemmafruar igen? Därkvinnorna är ekonomiskt beroende av sina män? Jag tycker absolut att alla får göra som de vill, men tycker inte att staten ska subventionera en kvinnofälla.Jämställdhet är bra både för familjen och för samhället. Så länge kvinnorna tar ut 80 % av föräldraledigheten kommer vi kvinnor alltid att ifrågasättas när vi söker jobb (eftersom man förutsätter, vilket inte är så konstigt, att kvinnan kommer att ta den största delen av föräldraledigheten och VAB-dagarna). Alltså är det inte bara en fråga för familjen i sig, utan för hela samhället.

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!