• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • Superbia
    Solkattan skrev 2010-04-06 09:19:29 följande:
    Hej!Älskar livet som hemmamamma... börjar dock få lite ångest över att dagarna från FK snart är slut.Nån som vet hur länge man maximalt kan vara hemma?Är så dåligt påläst.. men är det så att man efter ett år måste ta ut alla dagar?"önskar" att det bara vore att tillverka barn nr två.. men eftersom vi inte kan få barn på "normalt" sätt så är det ångest över IVF också... :(
    Man får väl spara dagarna tills barnen är 6-7 år nånting.. eller? Man får vara hemma hur länge man vill, men det blir väldigt tomt i plånboken tillslut
    Morten & Vidar 091029
  • tessilus
    Solkattan skrev 2010-04-06 09:19:29 följande:
    Hej!Älskar livet som hemmamamma... börjar dock få lite ångest över att dagarna från FK snart är slut.Nån som vet hur länge man maximalt kan vara hemma?Är så dåligt påläst.. men är det så att man efter ett år måste ta ut alla dagar?"önskar" att det bara vore att tillverka barn nr två.. men eftersom vi inte kan få barn på "normalt" sätt så är det ångest över IVF också... :(
    fast då e du väl inte hemmamamma, du är föräldraledig?
  • Koffie
    tessilus skrev 2010-04-06 11:49:55 följande:
    fast då e du väl inte hemmamamma, du är föräldraledig?
    Fast det är väl ändå en sanning med modifikation - om man t ex inte jobbar alls men bara tar ut en timmes fp  typ varannan dag, eller så?

Spelar det någon roll?
  • Storbarnsmamman
    Superbia skrev 2010-04-06 08:43:14 följande:
    Vad säger din omgivning om detta? Tycker dom "synd" om dina barn som inte får gå på dagis osv?
    Ja, många tycker att det är synd om barnen för att de inte får umgås med andra barn, gå på dagis osv...
    MEN...mina barn umgås visst med andra barn! Vi sitter ju inte hemma hela dagarna Många verkar också tro att barnen skulle klara av skolan sämre för att de inte fått gå på dagis (?!) men det stämmer inte alls. Mina barn har inte haft några som helst problem i skolan. 
    Sen finns det ju en liten skara som önskar att de också kunde vara hemmamammor och det är alltid lika kul att träffa andra likasinnade
    *~´ Mamma till barn födda 91, 94, 99, 04, 07 & snart 10 '~*
  • babynow

Skulle gärna vara hemma med vår dotter i flera år:) Älskar att vara det. Nu är hon snart elva månader och jag fasar för den dagen som jag måste börja jobba... Det kommer dock inte att ske förrän tidigast om ett år.

Det som sätter stopp för min plan att inte arbeta är att vår ekonomi inte räcker till. Vi kan tyvärr inte leva på endast en lön. Vill bara gratulera er som klarar detta och kan vara hemma med era barn! Avundas er:)

• Sköna Emma
    babynow skrev 2010-05-16 09:46:05 följande:
    Skulle gärna vara hemma med vår dotter i flera år:) Älskar att vara det. Nu är hon snart elva månader och jag fasar för den dagen som jag måste börja jobba... Det kommer dock inte att ske förrän tidigast om ett år. Det som sätter stopp för min plan att inte arbeta är att vår ekonomi inte räcker till. Vi kan tyvärr inte leva på endast en lön. Vill bara gratulera er som klarar detta och kan vara hemma med era barn! Avundas er:)
    Jag lider med er som inte har råd. Det skulle göra så ont att behöva lämna på dagis. Det finns inte i min värld. Jag är så glad att jag kommer att få vara hemma en längre tid.
  • babynow

Hej "Sköna Emma"!

Hur länge kommer du att kunna vara hemma? Jag kämpar som attan för att kunna vara hemma längre men vet inte hur länge vi har råd helt enkelt.

• mandelblomma

har varit med de stora barnen. Var då hemma tills dottern fyllde 4 år och sonen var knappt två.
    Den här gången började jag jobba lite tidigare, men killarna är fortfarande "hemmabarn" och börjar dagis nu när de blir 2 år då vi växlar och pusslar med våra scheman .

• Lilla Mamma

Hej TS!

Här har du en tvättäkta hemmafru och jag älskar det! Jag är nu hemma med min son 2 fyller 3 i sept och min dotter 1 år idag. Jag ska vara hemma med dem tills de börjar förskolan (6år) sen ska jag jobba/plugga deltid så att jag kan vara hemma när de kommer hem från skolan. Min mamma r fortfarande hemmafru efter 8 barn och 27 år hemma, min yngsta bror är 6 år nu och börjar förskolan i höst.

Jag får ofta reaktionerna " åh stackars dig som måste vara hemma, är din man en sån mansgris?" eller "tur för er att din man tjänar så mycket att du kan ha råd att göra det" (med lite avsmak sägs det alltid...) eller "stackars dig som inte har en utbildning så du inte kan få ett jobb"

Det är jättetråkigt att man inte bara kan accepteras för at man väljer att vara hemma för att man vill och tror att det är det bästa för barnen... Jag tycker i alla fall att det är toppen att vara hemma och mysa och hitta på kul saker. Barndomen ska vara just det - inte ett jobb... ;)

Kolla in min blogg om du vill veta mer om mig och våra dagar hemma

Housewife power! ;)

http://housewifeofsweden.blogspot.com

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!