• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • DrKejs
    1977a skrev 2010-08-12 18:37:36 följande:
    Jag gissar att de flesta som väntar med förskolestart några år INTE gör det i första hand för att få "njuta av livet med barnen" som du skriver. Det är liksom ingen tävling mellan föräldrarna om vem som ska få ha den softaste tillvaron. De flesta gör det nog i övertygelsen om att det är det bästa för BARNEN.

Barnperspektiv. 

Sedan är det förstås enormt givande och roligt för hemmaföräldern också, men det är ändå sekundärt för majoriteten. (Tror jag). Resonerar man som så att 1) hemmaföräldertillvaro är en lyx som 2) ingen av föräldrarna ska få ha för då blir det orättvist mot den andre/andra föräldern så känns det som att barnperspektivet har hamnat långt ner. Jag tror inte att barnen bryr sig om huruvida millimeterrättvisa råder mellan föräldrarna.
    1. Barnen

2. Barnen

3. Barnen 

...

17. Jävligt givande för hemmaföräldern, kan rekommendera det till alla!
  • Hemmaföräldern

Det är många som vill vara hemmaföräldrar och det är därför det är så viktigt att klura på hur man tänker rösta i det här valet. Vill man ha de rödgrönas tvångslinje där alla barn ska gå på dagis, dagmammorna ska fasas ut, vårdnadsbidraget tas bort eller väljer man alliansen och valfriheten samt respekten för att människor har rätt att fatta sina egna beslut över hur de vill leva sina liv.

• sherry

Jag är numera hemmaförälder. Har valt bort att plugga och att sätta min minsta på förskolan. varför jäkta och stressa när vi ist bara kan det lugnt?

• Hemmaföräldern
    sherry skrev 2010-08-22 13:46:13 följande:
    Jag är numera hemmaförälder. Har valt bort att plugga och att sätta min minsta på förskolan. varför jäkta och stressa när vi ist bara kan det lugnt?
    Låter klokt. Stress är farligt både för barn och föräldrar och mycket skadligt. Stress skadar små barns hjärnor och det går aldrig att fixa i efterhand.
  • Makadam
    Hemmaföräldern skrev 2010-08-20 10:49:05 följande:
    Det är många som vill vara hemmaföräldrar och det är därför det är så viktigt att klura på hur man tänker rösta i det här valet. Vill man ha de rödgrönas tvångslinje där alla barn ska gå på dagis, dagmammorna ska fasas ut, vårdnadsbidraget tas bort eller väljer man alliansen och valfriheten samt respekten för att människor har rätt att fatta sina egna beslut över hur de vill leva sina liv.
  • Makadam
    Hemmaföräldern skrev 2010-09-01 23:12:34 följande:
    Var det tummen upp?
    Japp!
  • sirisdotter

Läste ni Aftonbladet den 5 oktober;   "Hemmafrudrömmen ger mig kalla kårar"   av Elisabeth Höglund?   Ännu en kvinna som har minnen av olycklig hemmafrumamma. 

Karin Thunbergs bok  "En dag ska jag berätta om mamma."    skildrade för några år sedan  en frustrerad hemmafru,  som helt   tappat den energi hon hade när hon arbetade före äktenskapet.

• pamilya

Folk som klagar vet inte bättre! Man måste göra det som känns bäst för en själv och ens familj. Tycker att det är trist att hammafrun ska vara något fult och ett hot mot jämställdheten. Jämställdhet är väl trots allt att alla, oavsett kön ska ha samma rättigheter och skyldigheter, på lika villkor. Väljer man att vara hemma så ska man få vara det, väljer man att jobba så ska man självklart få göra det med. Det ena är inte bättre än det andra.

Jag själv skulle aldrig klara av att vara hemmafru. Jag var hemma 13 månader med sonen och det räckte gott och väl för oss.

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!