Lilla Mamma skrev 2010-06-09 08:41:58 följande:
Hej TS!
Här har du en tvättäkta hemmafru och jag älskar det! Jag är nu hemma med min son 2 fyller 3 i sept och min dotter 1 år idag. Jag ska vara hemma med dem tills de börjar förskolan (6år) sen ska jag jobba/plugga deltid så att jag kan vara hemma när de kommer hem från skolan. Min mamma r fortfarande hemmafru efter 8 barn och 27 år hemma, min yngsta bror är 6 år nu och börjar förskolan i höst.
Jag får ofta reaktionerna " åh stackars dig som måste vara hemma, är din man en sån mansgris?" eller "tur för er att din man tjänar så mycket att du kan ha råd att göra det" (med lite avsmak sägs det alltid...) eller "stackars dig som inte har en utbildning så du inte kan få ett jobb"
Det är jättetråkigt att man inte bara kan accepteras för at man väljer att vara hemma för att man vill och tror att det är det bästa för barnen... Jag tycker i alla fall att det är toppen att vara hemma och mysa och hitta på kul saker. Barndomen ska vara just det - inte ett jobb... ;)
Kolla in min blogg om du vill veta mer om mig och våra dagar hemma
Housewife power! ;)
housewifeofsweden.blogspot.comTänk att det är så lätt att häva ur sig saker mot föräldrar som väljer att stanna hemma längre än 1 !!?? år. Tänk om hemmaföräldrarna skulle gå runt och säga samma sak till de som placerar barnen på dagis när de är 1 år.
- Va! Ska han/hon börja på dagis REDAN! Men immunförsvaret är ju inte utvecklat ännu och har ni inte hört om problemen med de stora barngrupperna och att de små barnen far illa. Vet ni inte att den psykiska ohälsan bara ökar.
Men nej så säger inte hemmaföräldrar. De biter ifrån här på forumen (tack och lov) men jag betvivlar starkt att de beter sig som dagisföräldrar ofta gör. Men hemmaföräldrarna har nog inte heller samma behov av att gå till attack, de har ofta noggrannt tänkt igenom sitt eget val och tycker inte att det är så dramatiskt att andra gör annorlunda.