• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • tessilus
    Hemmaföräldern skrev 2010-04-03 11:44:00 följande:
    Vi valde att bo kvar i hyresrätt när vi fick barn. Vi var också ute och letade hus men valde bort det pga kostnaderna. Sedan är vi fyndare på blocket när barnen ska ha nya cyklar, barnmöbler, sänggavlar.... saker som jag tycker man kan köpa begagnat, köper vi begagnat. Sedan har vi hållit fast vid de gamla möblerna och målat om istället. Soffor, sängbottnar och sånt köper vi förstås nytt. Leksaker har vi också fyndat men även sålt av själva. Klädbytardagar har fyndat på men också sålt saker. Sen har jag varit framme vid Reor och handlat. Vi har levt bra men tänkt igenom inköpen. Storhandlat och planerat noga. Fryst in mycket och bakat mycket själva och lagat mat från grunden... nej tack till färdiglagat och halvfabrikat.Inget lantställe utan vi har hyrt hus varje sommar flera veckor till ett bra pris. Här är en länk om du vill veta mer om downshifting :)www.hemmaforaldrar.se/downshifting.htmoch en annan som kanske kan vara nåt:www.hemmaforaldrar.se/bygg_din_hemmatillvaro....
    bra tips o bra länkar
  • Oneesan

Jag vill också vara hemmafru, problemet är att maken också vill vara det

Arigato
  • Faile
    Oneesan skrev 2010-04-03 22:23:56 följande:
    Vill han oxå vara hemmafru, låter jobbigt
  • tessilus
    Oneesan skrev 2010-04-03 22:23:56 följande:
    problem?...ähh starkast vinner...hahaha. nää men kanske jobba 50% var?
  • Maia
    Lizamaria skrev 2010-03-30 21:03:22 följande:
     Men önskar då att man också ser att det ju ändå är ett ganska egoistiskt val att vara den enda föräldern som tar ut alla föräldradagar och är helt hemma med barnen. Sen kan jag tycka att det är upp till din man att "ta strid för sina dagar" om han velat det. Men det ville han ju inte. Och givetvis tror jag att era barn kommer ha en bra relation med sin pappa MEN du som mamma kommer ha en mycket närmare relation. Det är priset man betalar tror jag - d.v.s. hur relationen till respektive föräldrar utvecklas... 
    Min sambo var hemma med sonen då jag inte kunde. Jag skrev över alla mina dagar på honom. Sonen är inte närmare sin far än mig. Är rätt så mammig faktiskt. Han har varken bättre ralation med pappan eller mig. Är lika trygg med oss båda.
  • Lizamaria
    Maia skrev 2010-04-03 22:57:53 följande:
    Min sambo var hemma med sonen då jag inte kunde. Jag skrev över alla mina dagar på honom. Sonen är inte närmare sin far än mig. Är rätt så mammig faktiskt. Han har varken bättre ralation med pappan eller mig. Är lika trygg med oss båda.
    Jepp - och det var det som var poängen med mitt inlägg. Att barn ska få privilegiet att vara lika trygg med båda sina föräldrar {#lang_emotions_laughing}.
  • Superbia

Jag hade jättegärna också varit hemma länge. Försöker planera för att kunna vara hemma så länge jag kan, men tyvärr blir det lite väl tomt i plånboken tillslut. Synd att det är det som ska styra {#lang_emotions_undecided}

Morten & Vidar 091029
  • Storbarnsmamman

Har varit hemmamamma sedan vintern 1999

Jag är lyckligt lottad som har haft den möjligheten och är glad att jag kunnat ge mina barn möjligheten att vara hemma istället. 
  • Superbia
    Storbarnsmamman skrev 2010-04-06 00:00:46 följande:
    Har varit hemmamamma sedan vintern 1999 Jag är lyckligt lottad som har haft den möjligheten och är glad att jag kunnat ge mina barn möjligheten att vara hemma istället. 
    Vad säger din omgivning om detta? Tycker dom "synd" om dina barn som inte får gå på dagis osv?
    Morten & Vidar 091029
  • Solkattan

Hej!
    Älskar livet som hemmamamma... börjar dock få lite ångest över att dagarna från FK snart är slut.
    Nån som vet hur länge man maximalt kan vara hemma?
    Är så dåligt påläst.. men är det så att man efter ett år måste ta ut alla dagar?
    "önskar" att det bara vore att tillverka barn nr två.. men eftersom vi inte kan få barn på "normalt" sätt så är det ångest över IVF också... :(

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!