• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • DrKejs
    sirisdotter skrev 2010-10-07 09:52:39 följande:
    Läste ni Aftonbladet den 5 oktober;   "Hemmafrudrömmen ger mig kalla kårar"   av Elisabeth Höglund?   Ännu en kvinna som har minnen av olycklig hemmafrumamma. 

Karin Thunbergs bok  "En dag ska jag berätta om mamma."    skildrade för några år sedan  en frustrerad hemmafru,  som helt   tappat den energi hon hade när hon arbetade före äktenskapet.
    Scary!

Kan trots denna skrämselpropaganda starkt rekommendera att vara hemma med barnen medan de är små. Har själv varit hemma nästan på heltid tills barnen fyllde tre, sen fick de börja på förskola 4 dar i veckan och korta dagar. 
  • DrKejs
    pamilya skrev 2010-10-07 09:58:41 följande:
    Folk som klagar vet inte bättre! Man måste göra det som känns bäst för en själv och ens familj. Tycker att det är trist att hammafrun ska vara något fult och ett hot mot jämställdheten. Jämställdhet är väl trots allt att alla, oavsett kön ska ha samma rättigheter och skyldigheter, på lika villkor. Väljer man att vara hemma så ska man få vara det, väljer man att jobba så ska man självklart få göra det med. Det ena är inte bättre än det andra.

Jag själv skulle aldrig klara av att vara hemmafru. Jag var hemma 13 månader med sonen och det räckte gott och väl för oss.

Tack för ett vettigt inlägg. Självklart ska man göra det som känns bäst för an själv och familjen. All denna propaganda om att hemmavaron med barnen är ett hot mot jämställdheten är nonsens. Jag var hemma nästan på heltid i tre år, inte fastnade jag i en hemmafälla för det.

Vill man ska man kunna ta in en barnskötare från barnets första dag; vill man ska man kunna vara hemma med barnen tills de flyttar hemifrån. Pekpinnarna från proffsfeministerna är patetiska. 
  • ango07

Sonen har fått börja på allmän förskola (3 timmar per dag som är kostnadsfritt). Mest för att han vill, han har längtat enda sedan vi berättade att han skulle få börja. Vi började skola in i måndags, i onsdags var han där själv. Inga problem alls

• pamilya

Jag tror många får för sig att barnen "förlorar" på att få vara hemma istället för att vara på en förskola. Men dom glömmer bort att det finns så många andra sätt för barn att träffa andra barn, lekparker, öppna förskolor, vänners barn osv. 

Det finns kvinnor som "försvinner" när de är hemma. Men dessa kvinnor kanske inte borde vara hemma. Det gäller ju även kvinnor som jobbar och mår dåligt, de kanske borde vara hemma istället. Det gäller att hitta det som passar för en. 

• sirisdotter

Hallå, hemmafruar!   Betalar era män in pensionssparande till er under åren ni är hemma?

• DrKejs
    sirisdotter skrev 2010-10-07 23:09:25 följande:
    Hallå, hemmafruar!   Betalar era män in pensionssparande till er under åren ni är hemma?
    Nej, min sambo betalade inte in till något pensionssparande till mig. Var för övrigt inte hemmafru utan hemmapappa.
  • sirisdotter
    DrKejs skrev 2010-10-07 23:14:01 följande:
    Nej, min sambo betalade inte in till något pensionssparande till mig. Var för övrigt inte hemmafru utan hemmapappa.
    Tänker du bli fattigpensionär då?
  • Ramborg

Vill du vara hemmafru och mannen försörjer dig så OK. Men kom inte och klaga när det blir skilsmässa och du står där och ska försörja dig själv på en taskig lön eller obefintlig A-kassa. Och snälla snälla, se till så du har ett pensionssparande i eget namn som INTE räknas som giftorättsgods.

Oj, jag glömde. Just du ska inte skilja dig. Det är ju sånt som andra gör.

• sirisdotter
    Ramborg skrev 2010-10-07 23:31:51 följande:
    Vill du vara hemmafru och mannen försörjer dig så OK. Men kom inte och klaga när det blir skilsmässa och du står där och ska försörja dig själv på en taskig lön eller obefintlig A-kassa. Och snälla snälla, se till så du har ett pensionssparande i eget namn som INTE räknas som giftorättsgods.

Oj, jag glömde. Just du ska inte skilja dig. Det är ju sånt som andra gör.
    Exakt!
  • lövet2
    sirisdotter skrev 2010-10-07 23:09:25 följande:
    Nej, med bara en lön har det inte funnits marginaler för sådant. I stället har jag önskat mig insättningar på min privata pensionsförsäkring av folk som velat ge presenter men inte vetat vad de skulle köpa. Det händer trots allt att släktingar vill ge mig något när jag fyller år!
Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!