• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • sirisdotter
    DrKejs skrev 2010-10-10 19:57:26 följande:
    Jämför du våra småbarnsgrupper med école maternelle? Då jämför du helt fel, eftersom våra småbarnsgrupper är i åldern 1-3 och école maternelle är i åldern 3-5. Ska du göra någon jämförelse så får du göra det mellan deras crèche och våra småbarnsgrupper. Du kanske är medveten om att inte ens 10% av alla barn i Frankrike går på deras crèche? Jämför med våra siffror.
    Crèche var det nog min väninna tog som exempel.   Uttryckte mig uppenbarligen otydligt - själv har jag knappast levt så länge i Frankrike att jag har någon uppfattning om barnomsorgen där.   Har länge undrat om det ligger något i min väninnas påstående, tog tillfället i akt att pejla eftersom andra länders barnomsorg drogs in i tråden.
  • DrKejs
    ominte skrev 2010-10-10 21:24:35 följande:
    Ett mycket klokt inlägg. Jag håller med dig på varenda punkt. Vill också tillägga att jag har stora erfarenheter från ett annat land i sydeuropa som har låga skatter. Varje dagisplats kostar ca 8-9000 kr. På varje avdelning har man ca 40 barn på 2-3 vuxna (!!) Det råder fullständigt kaos, ingen har koll på något. Pedagogik är alltså knappast prio 1.

De flesta väljer därmed att antingen 1) skaffa barnflicka 2)låta mamman vara hemma.
    Dagisplatserna man får för ovanstående summa är för halvdagar. barnet går mellan 8-12 så då gäller det att hitta ett arbete där man kan ha samma arbetstider. SJUKT!
    Ok, vilket land i sydeuropa har dagis som kostar 8-9000/mån med grupper på 40 barn och 2-3 vuxna där barnen går halvdagar?
  • DrKejs
    sirisdotter skrev 2010-10-10 22:41:52 följande:
    Crèche var det nog min väninna tog som exempel.   Uttryckte mig uppenbarligen otydligt - själv har jag knappast levt så länge i Frankrike att jag har någon uppfattning om barnomsorgen där.   Har länge undrat om det ligger något i min väninnas påstående, tog tillfället i akt att pejla eftersom andra länders barnomsorg drogs in i tråden.
    Vem säger att deras crèches är bra? De har också kunnat konstatera att barnens hälsa är avsevärt sämre hos barnen på crèches än hemmabarnen.
  • sirisdotter
    DrKejs skrev 2010-10-10 23:26:07 följande:
    Vem säger att deras crèches är bra? De har också kunnat konstatera att barnens hälsa är avsevärt sämre hos barnen på crèches än hemmabarnen.
    Nu blir det OT väl  - en väninna till mig  (moderat) ,   som varit bosatt ganska länge i Frankrike  framhöll det franska systemet som förebild.   Hon tyckte  maken  och jag  var sjåpiga när vi  startade en aktionsgrupp bland föräldrarna på vårt dagis,   p g a att  barngrupperna skulle utökas.
  • sirisdotter
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-10 13:09:48 följande:
    Jag tror inte att man kan bestämma åt någon annan hur de ska leva sina liv. Läser man om hur Cissi Elwin nu gått in i väggen, hur Christina Axén Olin gjorde samma sak och läser man statistik över antal utbrända kvinnor, ökning av hjärtinfarkter, sjukdomar mm så inser att det inte bara är glamour med dagens system heller.

Karriär och barn - javisst - men inte nödvändigtvis samtidigt.

Många kvinnor idag inklusive mig själv har en lång karriär bakom oss innan vi skaffade barn (och ja jag har tjänat multum och betalat mycket pengar i skatt). Men av olika skäl så har vi upptäckt att vi ville ha en balans och också få chansen och utrymmet att vara mammor på heltid några år för att ge våra barn den närhet, kärlek och omsorg som vi anser att de har rätt till.

Det handlar inte om att ge upp sin karriär (även om man ofta blir tvungen eftersom man inte är välkommen tillbaka om man stannat hemma längre än föräldraledigheten tillåter) utan bara om att under några år satsa på en annan karriär...hemmakarriären :)

Som jag nämnt tidigare så ser jag mig inte som en hemmafrukämpe, jag tycker att en hemmaförälder lika gärna kan vara en pappa. Hur man väljer att göra ska varje familj bestämma själva. Det handlar inte om att gå hemma och vara någons fru, det handlar om att själv ansvara för vården och omsorgen om de egna barnen för att ge dem en trygg grund att stå på.

Läser man på om utvecklingspsykologi och vikten av en fungerande anknytning så förstår man hur viktiga de första åren är för barnens framtid. Men jag tror också på vikten av att man utvecklar sig som människa och man utvecklar nya erfarenheter och egenskaper när man väljer att vara hemma. Något som man har nytta av hela livet.

Vill du lära dig mer så rekommenderar jag att du besöker www.hemmaforaldrar.se där finns det mycket du kan läsa om och då får du läsa åsikter från hemmaföräldrarna själva och inte åsikter som andra tillskriver dem.

Några bra böcker:

Tid för barn - Per Kågeson
    mamma@home - Elise Claeson
    Kärlekens roll - Sue Gerhardt
    Att följa sitt hjärta i jantelagens Sverige - Jonas Himmelstrand
    Våga ta plats i ditt barns liv- Gabor Maté och Gordon Neufeld
    Förskolan för de allra minsta. På gott och ont. Magnus Kihlbom m fl
    Värdera det ovärderliga - för en hållbar familjepolitik - Susanne Nyman Furugård

www.newsmill.se/artikel/2010/09/07/h-llbarhet...

Några journalister har också skrivit ner tänkvärda saker och det är Dilsa Demirbag-Sten och Nina Björk:

www.dn.se/nyheter/hur-bra-ar-forskolan-for-ba...

www.dn.se/kultur-noje/vi-ar-pa-helt-fel-spar-...
    Tack för alla dina referenser!    Ska botanisera i bibliotekets katalog vid tillfälle.   Kågesons bok kan jag låna av släkting,   som pratat varmt om den.
  • DrKejs
    sirisdotter skrev 2010-10-11 00:35:18 följande:
    Nu blir det OT väl  - en väninna till mig  (moderat) ,   som varit bosatt ganska länge i Frankrike  framhöll det franska systemet som förebild.   Hon tyckte  maken  och jag  var sjåpiga när vi  startade en aktionsgrupp bland föräldrarna på vårt dagis,   p g a att  barngrupperna skulle utökas.
    Fast i det franska systemet så är det inte ens 10% av barnen som går på deras crèches. Enorm skillnad mot Sverige!
  • sirisdotter
    DrKejs skrev 2010-10-11 06:07:45 följande:
    Fast i det franska systemet så är det inte ens 10% av barnen som går på deras crèches. Enorm skillnad mot Sverige!
    Nu var det inte i år det här var aktuellt för oss utan innan barnomsorgen i vårt land var  utbyggd.   Min dagisplats fick jag genom intyg,  det var så på 70- och 80-talet,  en dagisplats var inte en allmän rättighet då.   Tja, mer än 10 % av de svenska barnen fick väl dagisplats,  men jag vet att alla skakade på huvudet när jag var helt säker på att få det  (låg i skilsmässa -  berättade kanske inte det för alla kurskamrater).
  • Hemmaföräldern
    M2003 skrev 2010-10-10 13:18:20 följande:
    När man frågar barnen vad de vill bli när de blir stora svarar dottern att hon skall bli polis och doktor eller kanske kock. När de andra tjejkompisarna svarar säger en att hon skall ha en affär, en annan säger att hon vill bli sjuksköterska en tredje att hon skall bli filmstjärna en femte att hon skall bli advokat och så lilla Marie 8 år  i bekanskapskretsen som bara säger att hon vill bli hemmafru. Vad känner man för det?  "stackars barn...hon har inga framtisplaner, ingen önskan att bi någonting, saknar mål, vill inte lära eller utvecklas, skall bli beroende av en man ......."
    Då har du nog en del fördomar du behöver arbeta med..... vad är det som säger att det är fel att den här lilla tjejen planerar för att själv ansvara för vården och omsorgen om sina barn under några år. "Beroende av sin man" ja det kanske är bättre än att vara beroende av staten och pedgogerna på dagis....

Kanske blir det också så att den här lilla tjejen kommer att gå ut och arbeta sedan och låta maken vara hemmaförälder ett tag också. Många hemmaföräldrar delar på ansvaret, antingen genom att turas om att vara hemma eller genom att båda arbetar deltid.

Det är inte fult eller dåligt att ge sina barn tid.... det är faktiskt helt ok numera ;) Och kanske när man sitter där på ålderns höst och inser att "this is it", det här var mitt liv, så kommer man att vara glad att man hittade en bra balans och följde sin magkänsla istället för att man gjorde en massa val, där man valde bort tid med sina barn...bara för att man var så fullproppad med fördomar  
  • Hemmaföräldern
    Mrs Ray skrev 2010-10-10 14:11:20 följande:
    Förskolan kom till för att även kvinnorna skulle kunna komma ut i arbetslivet och bli jämställda. Den skattesubvention som finns gör att även lågavlönade har råd att ha sin barn i förskolan, vilket inte är fallet i t.ex. England, där en plats kostar ca 12 000 i månaden. Hur skulle det fungera för en ensamstående förälder? I praktiken gör det att de allra flesta engelska mammor är hemma med sina barn.

Att börja prata om att skatterna är så höga i Sverige gör mig faktiskt arg. Jämför med andra länder, där skatterna inte är så höga och se hur det ser ut - till exempel USA. Där finns mycket, mycket större större klass- och inkomstklyftor.

Vad gäller disciplinen i skolor och förskolor i Frankrike talar jag av egen erfarenhet - där får man en örfil om man inte sköter sig. Är det så vi vill ha det i Sverige istället.

Vad gäller att man får ha sitt barn i förskolan trots att man blir arbetslösa vill jag bara säga : varför ska barn plötsligt skiljas från kompisarna bara för att en förälder blivit arbetslö`s? och hur länge ska man hålla platsen? Hur skulle man som förälder (jag var arbetslös 1,5 månader i år innan jag fick nytt jobb) kunna söka jobb med en treåring hemma? Två barn hemma? Tre? personligen sökte jag jobb aktivt ungefär 4-5 timmar per dag, sen hämtade jag sonen tidigt.

Jag välkomnar gärna nya lagar och regler som gör det lättare för småbarnsföräldrar att få livet att gå ihop. Jag tycker att förskolan är bra, men vill förstås inte att sonen ska ha alltför långa dagar där, vilket vi löser genom att den som hämtar på eftermiddagen istället går extra rtidigt till jobbet.

Jag tycker dock att det är trist att det nästan enbart är kvinnor som stannar hemma och tar han om inte bara barnen utan också om hela hushållet. trist också att förskolan betraktas som nån slags förvaring, som barnen skulle må dåligt av, när både forskning och föräldrars egna erfarenheter visar att förskolan är bra.
    Det finns andra sätt att arbeta för jämställdhet än att separera barnen från sina föräldrar. Bättre vår, bättre mediciner, mindre sexuella trakasserier osv kommer man inte tillrätta med genom att plocka bort barnen.

Varför är det trist att en majoritet som väljer att bli hemmaföräldrar är kvinnor? Om det är för att de sedan blir diskriminerade i arbetslivet så förstår jag hur du tänker... men det är ju en orättvisa som vi kan göra något åt. Om du har åsikter om att det är just kvinnor som väljer att ansvara för vården och omsorgen om sina egna barn ...och att det är fel...bara för att det är kvinnor....

...så undrar jag. Vet du att 9 av 10 som arbetar inom vård och omsorg är kvinnor? När kvinnor får välja själva så väljer de uppenbarligen att arbeta med barn. Om det är fel när det gäller hemmaförälderyrket så måste du gå ut och protestera mot att kvinnor gör samma val inom vård och omsorg. 

Tycker du att vi ska tvinga in män där så att det blir 50/50?

Vilka undersökningar visar att förskolan är bra? De från growingpeople.se 
    hemmaforaldrar.blogspot.com/2010/05/svenska-foraldrar-ar-grundlurade.html

Det enda vi vet är att den psykiska ohälsan hos barn ökar men inte någon vågar titta på om det hänger ihop med tidiga separation för placering i stora barngrupper med få pedagoger:

norran.se/asikter/debattartiklar/article224424.ece
  • Hemmaföräldern
    ominte skrev 2010-10-10 21:17:40 följande:
    Det behöver inte vara svart eller vitt så tagga ner lite.
    Jag håller med om att det är lika absurt att vi subventionerar dagisalternativet i så pass hög grad som vi gör. Det är sjukt billigt att ha barnen på dagis, betydligt billigare än att ha dem hemma. Jag kan ABSOLUT tänka mig att betala MER för mitt barns dagisplats.

Däremot är det hög tid att ta de stora barngrupperna på förskolorna på ALLVAR! Istället för att lägga de pengarna på att låta vissa som har det förspänt att gå hemma tills barnen är tvungna att börja skolan. Alla barn ska ha samma möjligheter, inte bara de som har rika föräldrar.
    Absolut ska vi göra något åt de stora barngrupperna, det har t ex Hemmaföräldrars nätverk arbetat för i 4 års tid nu: www.svd.se/opinion/brannpunkt/forskolebarn-saknar-skydd_331278.svd

Men på senare tid har även Vi Föräldrar och Barnverket startat upprop för mindre barngrupper:

www.viforaldrar.se/upprop/mindre-barngrupper-i-fors/

www.barnverket.nu/ 
Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!