Mrs Ray skrev 2010-10-10 14:11:20 följande:
Förskolan kom till för att även kvinnorna skulle kunna komma ut i arbetslivet och bli jämställda. Den skattesubvention som finns gör att även lågavlönade har råd att ha sin barn i förskolan, vilket inte är fallet i t.ex. England, där en plats kostar ca 12 000 i månaden. Hur skulle det fungera för en ensamstående förälder? I praktiken gör det att de allra flesta engelska mammor är hemma med sina barn.
Att börja prata om att skatterna är så höga i Sverige gör mig faktiskt arg. Jämför med andra länder, där skatterna inte är så höga och se hur det ser ut - till exempel USA. Där finns mycket, mycket större större klass- och inkomstklyftor.
Vad gäller disciplinen i skolor och förskolor i Frankrike talar jag av egen erfarenhet - där får man en örfil om man inte sköter sig. Är det så vi vill ha det i Sverige istället.
Vad gäller att man får ha sitt barn i förskolan trots att man blir arbetslösa vill jag bara säga : varför ska barn plötsligt skiljas från kompisarna bara för att en förälder blivit arbetslö`s? och hur länge ska man hålla platsen? Hur skulle man som förälder (jag var arbetslös 1,5 månader i år innan jag fick nytt jobb) kunna söka jobb med en treåring hemma? Två barn hemma? Tre? personligen sökte jag jobb aktivt ungefär 4-5 timmar per dag, sen hämtade jag sonen tidigt.
Jag välkomnar gärna nya lagar och regler som gör det lättare för småbarnsföräldrar att få livet att gå ihop. Jag tycker att förskolan är bra, men vill förstås inte att sonen ska ha alltför långa dagar där, vilket vi löser genom att den som hämtar på eftermiddagen istället går extra rtidigt till jobbet.
Jag tycker dock att det är trist att det nästan enbart är kvinnor som stannar hemma och tar han om inte bara barnen utan också om hela hushållet. trist också att förskolan betraktas som nån slags förvaring, som barnen skulle må dåligt av, när både forskning och föräldrars egna erfarenheter visar att förskolan är bra.
Det finns andra sätt att arbeta för jämställdhet än att separera barnen från sina föräldrar. Bättre vår, bättre mediciner, mindre sexuella trakasserier osv kommer man inte tillrätta med genom att plocka bort barnen.
Varför är det trist att en majoritet som väljer att bli hemmaföräldrar är kvinnor? Om det är för att de sedan blir diskriminerade i arbetslivet så förstår jag hur du tänker... men det är ju en orättvisa som vi kan göra något åt. Om du har åsikter om att det är just kvinnor som väljer att ansvara för vården och omsorgen om sina egna barn ...och att det är fel...bara för att det är kvinnor....
...så undrar jag. Vet du att 9 av 10 som arbetar inom vård och omsorg är kvinnor? När kvinnor får välja själva så väljer de uppenbarligen att arbeta med barn. Om det är fel när det gäller hemmaförälderyrket så måste du gå ut och protestera mot att kvinnor gör samma val inom vård och omsorg.
Tycker du att vi ska tvinga in män där så att det blir 50/50?
Vilka undersökningar visar att förskolan är bra? De från
growingpeople.se
hemmaforaldrar.blogspot.com/2010/05/svenska-foraldrar-ar-grundlurade.html
Det enda vi vet är att den psykiska ohälsan hos barn ökar men inte någon vågar titta på om det hänger ihop med tidiga separation för placering i stora barngrupper med få pedagoger:
norran.se/asikter/debattartiklar/article224424.ece