Hemmaföräldern skrev 2010-10-10 13:09:48 följande:
Jag tror inte att man kan bestämma åt någon annan hur de ska leva sina liv. Läser man om hur Cissi Elwin nu gått in i väggen, hur Christina Axén Olin gjorde samma sak och läser man statistik över antal utbrända kvinnor, ökning av hjärtinfarkter, sjukdomar mm så inser att det inte bara är glamour med dagens system heller.
Karriär och barn - javisst - men inte nödvändigtvis samtidigt.
Många kvinnor idag inklusive mig själv har en lång karriär bakom oss innan vi skaffade barn (och ja jag har tjänat multum och betalat mycket pengar i skatt). Men av olika skäl så har vi upptäckt att vi ville ha en balans och också få chansen och utrymmet att vara mammor på heltid några år för att ge våra barn den närhet, kärlek och omsorg som vi anser att de har rätt till.
Det handlar inte om att ge upp sin karriär (även om man ofta blir tvungen eftersom man inte är välkommen tillbaka om man stannat hemma längre än föräldraledigheten tillåter) utan bara om att under några år satsa på en annan karriär...hemmakarriären :)
Som jag nämnt tidigare så ser jag mig inte som en hemmafrukämpe, jag tycker att en hemmaförälder lika gärna kan vara en pappa. Hur man väljer att göra ska varje familj bestämma själva. Det handlar inte om att gå hemma och vara någons fru, det handlar om att själv ansvara för vården och omsorgen om de egna barnen för att ge dem en trygg grund att stå på.
Läser man på om utvecklingspsykologi och vikten av en fungerande anknytning så förstår man hur viktiga de första åren är för barnens framtid. Men jag tror också på vikten av att man utvecklar sig som människa och man utvecklar nya erfarenheter och egenskaper när man väljer att vara hemma. Något som man har nytta av hela livet.
Vill du lära dig mer så rekommenderar jag att du besöker
www.hemmaforaldrar.se där finns det mycket du kan läsa om och då får du läsa åsikter från hemmaföräldrarna själva och inte åsikter som andra tillskriver dem.
Några bra böcker:
Tid för barn - Per Kågeson
mamma@home - Elise Claeson
Kärlekens roll - Sue Gerhardt
Att följa sitt hjärta i jantelagens Sverige - Jonas Himmelstrand
Våga ta plats i ditt barns liv- Gabor Maté och Gordon Neufeld
Förskolan för de allra minsta. På gott och ont. Magnus Kihlbom m fl
Värdera det ovärderliga - för en hållbar familjepolitik - Susanne Nyman Furugård
www.newsmill.se/artikel/2010/09/07/h-llbarhet...
Några journalister har också skrivit ner tänkvärda saker och det är Dilsa Demirbag-Sten och Nina Björk:
www.dn.se/nyheter/hur-bra-ar-forskolan-for-ba...
www.dn.se/kultur-noje/vi-ar-pa-helt-fel-spar-...Tack för alla dina referenser! Ska botanisera i bibliotekets katalog vid tillfälle. Kågesons bok kan jag låna av släkting, som pratat varmt om den.