• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • KRAM

Om du vill vara hemma och det funkar för dig och din familj så STÅ PÅ DIG! Strunta i vad andra tycker! Det är inte ett dugg tråkigt att vara hemma med sina barn! Tvärtom härligt och underbart intensivt.

Jag har varit hemma sedan min äldsta dotter föddes 2005 och hon har i höstas börjat på 15 timmars förskola (mest för inskolning till riktiga skolan). Sedan har jag en 1 åring och en 3 åring också som är hemma med mig. Blir alltid lika chockad över hur fort en dag kan gå.

För mig är det självklart, men det är ju så bra att man har många valmöjligheter så att man kan välja det som är bäst för en själv

♥ Ethel 16/8-05 ♥ Alve 1/2-07 ♥ Signe 16/1 -09 ♥
  • KRAM

Om du vill vara hemma och det funkar för dig och din familj så STÅ PÅ DIG! Strunta i vad andra tycker! Det är inte ett dugg tråkigt att vara hemma med sina barn! Tvärtom härligt och underbart intensivt.

Jag har varit hemma sedan min äldsta dotter föddes 2005 och hon har i höstas börjat på 15 timmars förskola (mest för inskolning till riktiga skolan). Sedan har jag en 1 åring och en 3 åring också som är hemma med mig. Blir alltid lika chockad över hur fort en dag kan gå.

För mig är det självklart, men det är ju så bra att man har många valmöjligheter så att man kan välja det som är bäst för en själv

♥ Ethel 16/8-05 ♥ Alve 1/2-07 ♥ Signe 16/1 -09 ♥
  • Faile
    Eisa skrev 2010-02-19 11:40:26 följande:
    Jag har verkligen jättesvårt att förstå hur man vill vara hemmamamma. Hur man klarar det utan att känna sig uttråkad och nästan fördummad.Jag är förundrad över hur olika människor är.
    Varför skulle man känna sig fördummad?
  • hemmafrun

Bara för att man är hemma mamma kan man väll utöka sina egna intressen osv?
    -Allt handlar inte om jobb som arbete på förslagsvis ett kontor.
    Mitt arbete jag har nu dvs ta hand om min familj är det coolaste jobb jag har haft (och tro mig jag hade ett av sveriges "coolaste" arbete förut.)
    Vi i våran familj är "blessed" med att ha möjlighet att ha råd att ha mig hemma och behålla allt vi hade innan och ändå ha intressen.
    Bara för att man är hemma mamma behöver man inte ge upp sig själv.
    Själv ser jag till att ha egen tid mellan 9-11 då jag är på gymet, sedan varje lördag får barnen vara med pappa så att jag får chansen att gå på dag spa, shoppa eller bara ta en lång promenad ensam.
    En komentar som den som bara inte kunde låta bli och skriva att det vore fördummande att vara hemma har nog inte mycket i sitt liv att vara stolt över.
    Det slog mig idag hur stolt jag är att även om det ibland är tufft så har jag lyckats.
    Kan man vara hemma med sina barn ska man vara det.
    Have fun!!!!

• sherry mum

Hej!vad kul att det är flera som älskar att vara hemma med barnen och vill vara det länge! Mina 2 äldsta (3 och 5år) går 15h på dagis medan jag är föräldraledig med min yngsta (11mån)och några är redan på mig och frågar när lillan ska börja på dagis. Men denna gång tänker jag försöka vara hemma så länge som föräldrapenning dagarna räcker..sen efter det...ja då vet jag inte.
    vi har inget vårdnadsbidrag i den här kommunen.
    har ni ändå valt att vara hemma trots att ni inte fått vårdnadsbidrag?

• Leijne
    sherry mum skrev 2010-02-20 19:05:06 följande:
    Hej!vad kul att det är flera som älskar att vara hemma med barnen och vill vara det länge! Mina 2 äldsta (3 och 5år) går 15h på dagis medan jag är föräldraledig med min yngsta (11mån)och några är redan på mig och frågar när lillan ska börja på dagis. Men denna gång tänker jag försöka vara hemma så länge som föräldrapenning dagarna räcker..sen efter det...ja då vet jag inte.vi har inget vårdnadsbidrag i den här kommunen. har ni ändå valt att vara hemma trots att ni inte fått vårdnadsbidrag?
    Jag kommer vara hemma med eller utan vårdnadsbidrag. Jag tycker det är en löjlig summa. Då de kommunerna kan bidra med 100 tusen per år per barn som går på dagis. Men bara ca 33 till de som får vara hemma med sin mamma.
    Vad är det för skillnad på barnen? Det är ett sätt för kommunerna att spara pengar.
    Och vad jag har förstått, får man bara ta ut för barn mellan 1 och 3 år. Inte under tiden någon förälder tar ut sina föräldradagar, och bara för ett barn i taget.
    Jag Kommer få ut mer om jag spriderJag förstod aldrig när jag skulle kunna ha nytta av den.
    Jag får ut mer i månaden av att sprida ut mina dagar på 3 år.
    Men det är inte det som spelar någon roll för mig. Oavsett hur det blir med den ekonomiska biten, tänker jag vara heltidsmamma åt mina barn.
    Och jag är glad att vi har har, eller rättare sagt, tar oss den möjlihgeten.
  • sherry mum
    Leijne skrev 2010-02-20 19:21:13 följande:
    Jag kommer vara hemma med eller utan vårdnadsbidrag. Jag tycker det är en löjlig summa. Då de kommunerna kan bidra med 100 tusen per år per barn som går på dagis. Men bara ca 33 till de som får vara hemma med sin mamma. Vad är det för skillnad på barnen? Det är ett sätt för kommunerna att spara pengar. Och vad jag har förstått, får man bara ta ut för barn mellan 1 och 3 år. Inte under tiden någon förälder tar ut sina föräldradagar, och bara för ett barn i taget. Jag Kommer få ut mer om jag spriderJag förstod aldrig när jag skulle kunna ha nytta av den. Jag får ut mer i månaden av att sprida ut mina dagar på 3 år. Men det är inte det som spelar någon roll för mig. Oavsett hur det blir med den ekonomiska biten, tänker jag vara heltidsmamma åt mina barn. Och jag är glad att vi har har, eller rättare sagt, tar oss den möjlihgeten.
    jag förstår hur du tänker=)
  • sherry mum

Leijne, vad kul att du också bloggar=)

• Leijne
    sherry mum skrev 2010-02-21 16:57:11 följande:
    Leijne, vad kul att du också bloggar=)
    Ja, det känns nästan som varända kotte har blogg nu för tiden :). Men jag tycker det är kul!
  • Hemmaföräldern
    Eisa skrev 2010-02-19 11:40:26 följande:
    Jag har verkligen jättesvårt att förstå hur man vill vara hemmamamma. Hur man klarar det utan att känna sig uttråkad och nästan fördummad.Jag är förundrad över hur olika människor är.
    Det kanske är för att du är så övertygad om att allt är svart eller vitt och att det bara finns en väg att gå här i livet. När man vandrat här några år på vår jord och börjar ana livets hemligheter, då brukar man också visa ödmjukhet och respekt för att vi människor är olika och gör olika val.

Du kanske behöver vidga dina vyer lite och fundera mer över varför du själv har valt att inte ge dina barn tid, istället för att vara så sysselsatt med att ifrågasätta varför inte alla valt som du?

Berätta gärna om varför du inte vill ge dina barn tid? Lite anar jag redan... du är rädd att bli uttråkad och fördummad men finns det ett barnperspektiv i det hela? Hur växte du själv upp... hemma eller på dagis? osv
Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!