• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • Fridayyy

Jag ska börja jobba 50 % på måndag och tycker det känns både roligt och lite kusligt men samtidigt får nog barnen det roligt på dagis, de kommer vara där max 15 h per vecka. MEN alla undrar och tycker det är konstigt att jag inte ska jobba 75 eller 100%. Speciellt släkten på min mans sida. Barnen är 2 och snart 4 år.

• Koffie

Nu har jag bara läst igenom tråden lite snabbt - den var lååång {#lang_emotions_surprised} och tänker som så att det finns egentligen två grejor jag vill kommentera.

Den ena är att TS och alla andra i hela världen ska få välja själva hur de vill göra med sina liv (nåja, om det inte är farligt/kriminellt/osv.. {#lang_emotions_tongue_out} ). Å andra sidan får man ju vara medveten om att det kanske är ett ovanligt val man gör, eller att det går emot normen osv. Det ska självklart inte vara ett problem - men tyckandet är fritt.

Den andra är att det är himla onödigt att gå i självförsvar och reagera starkt på andras frågor. Visst, det finns de som verkligen tar andras val personligt, eller som blir arga eller väldigt ifrågasättande - men då är det väl bättre att faktiskt nämna det för dem än att gå i självförsvar? De allra flesta som ställer en fråga om vad man ska göra efter föräldraledigheten/eller vad man jobbar med gör det utifrån ett rätt allmänt intresse och vill bara veta. Varken mer eller mindre. Ibland kanske de hajar till inför ett annorlunda val, sett utifrån normen, och vill veta mer - men det är inte samma sak som att mucka gräl.

Och kanske isynnerhet om man går emot strömmen och vill att andra ska respektera ens eget val så ska man tänka på att respektera andras val. Om det nu handlar om hemmafru, flaskmatning, regnbågsfamiljer,långtidsamning, planerat kejsarsnitt, what ever - varför ska förespråkare från båda sidor ha så svårt att bara acceptera varandras val? Sen tycker jag att det kan vara superintressant att veta varför någon har gjort ett visst val - ska man inte kunna fråga om det då? Jag gillar också att förklara mina val för andra, även om vissa är kontroversiella.

• Hemmaföräldern
    Koffie skrev 2010-02-25 12:17:42 följande:
    Nu har jag bara läst igenom tråden lite snabbt - den var lååång  och tänker som så att det finns egentligen två grejor jag vill kommentera.Den ena är att TS och alla andra i hela världen ska få välja själva hur de vill göra med sina liv (nåja, om det inte är farligt/kriminellt/osv..  ). Å andra sidan får man ju vara medveten om att det kanske är ett ovanligt val man gör, eller att det går emot normen osv. Det ska självklart inte vara ett problem - men tyckandet är fritt.Den andra är att det är himla onödigt att gå i självförsvar och reagera starkt på andras frågor. Visst, det finns de som verkligen tar andras val personligt, eller som blir arga eller väldigt ifrågasättande - men då är det väl bättre att faktiskt nämna det för dem än att gå i självförsvar? De allra flesta som ställer en fråga om vad man ska göra efter föräldraledigheten/eller vad man jobbar med gör det utifrån ett rätt allmänt intresse och vill bara veta. Varken mer eller mindre. Ibland kanske de hajar till inför ett annorlunda val, sett utifrån normen, och vill veta mer - men det är inte samma sak som att mucka gräl.Och kanske isynnerhet om man går emot strömmen och vill att andra ska respektera ens eget val så ska man tänka på att respektera andras val. Om det nu handlar om hemmafru, flaskmatning, regnbågsfamiljer,långtidsamning, planerat kejsarsnitt, what ever - varför ska förespråkare från båda sidor ha så svårt att bara acceptera varandras val? Sen tycker jag att det kan vara superintressant att veta varför någon har gjort ett visst val - ska man inte kunna fråga om det då? Jag gillar också att förklara mina val för andra, även om vissa är kontroversiella.
    Klokt inlägg på många sätt men.... jag hänger inte riktigt med "går mot normen", när går man mot normen?
  • Koffie
    Hemmaföräldern skrev 2010-02-25 13:25:48 följande:
    Klokt inlägg på många sätt men.... jag hänger inte riktigt med "går mot normen", när går man mot normen?
    Tja, nu skulle jag ju kunna bli hur filosofisk som helst och gå ner mig i jordens tanketräsk om vad som är normer och inte. Men, egentligen menar jag nog bara att en norm är det "vanliga" valet och som omges av ett helt set av tankar och värderingar och grundförutsättningar.

Dvs, i Sverige är det norm att kvinnor, även mammor, jobbar - och därför är det ett förhållandevis ovanligt val att välja att stanna hemma istället. Kanske isynnerhet om man är ung och UTAN barn. Det är ett exempel på ett val som går emot normen.

I Nederländerna ser normen däremot annorlunda ut. Där är normen att kvinnor ska bli mödrar och stanna hemma med sina barn. Om en kvinna väljer att forsätta arbeta (mellan 75-100%) efter mammaledigheten så går det emot normen där.

Kanske är det lite förenklat, men man går emot normen när man gör ett ovanligt val på ett område som plötsligt kan verka nästan minerat, och som rör upp alla möjliga sorters känslor och moraliska överväganden på båda sidor.

(Jag tycker alltså inte att man bryter mot en norm bara för att valet kanske är ovanligt - det kan vara ovanligt att äta soppa till frukost i Sverige och de flesta äter nog fil, mackor eller gröt, men om någon äter soppa blir man möjligen förvånad och inte speciellt upprörd och så var det inte så mycket mer med det.)
  • Hemmaföräldern
    Koffie skrev 2010-02-25 13:39:12 följande:
    Tja, nu skulle jag ju kunna bli hur filosofisk som helst och gå ner mig i jordens tanketräsk om vad som är normer och inte. Men, egentligen menar jag nog bara att en norm är det "vanliga" valet och som omges av ett helt set av tankar och värderingar och grundförutsättningar.Dvs, i Sverige är det norm att kvinnor, även mammor, jobbar - och därför är det ett förhållandevis ovanligt val att välja att stanna hemma istället. Kanske isynnerhet om man är ung och UTAN barn. Det är ett exempel på ett val som går emot normen.I Nederländerna ser normen däremot annorlunda ut. Där är normen att kvinnor ska bli mödrar och stanna hemma med sina barn. Om en kvinna väljer att forsätta arbeta (mellan 75-100%) efter mammaledigheten så går det emot normen där.Kanske är det lite förenklat, men man går emot normen när man gör ett ovanligt val på ett område som plötsligt kan verka nästan minerat, och som rör upp alla möjliga sorters känslor och moraliska överväganden på båda sidor. (Jag tycker alltså inte att man bryter mot en norm bara för att valet kanske är ovanligt - det kan vara ovanligt att äta soppa till frukost i Sverige och de flesta äter nog fil, mackor eller gröt, men om någon äter soppa blir man möjligen förvånad och inte speciellt upprörd och så var det inte så mycket mer med det.)
    Och normer förändras ju över tiden och skiljer sig från stad till stad. Det viktigaste är väl att alla människor känner i så stor utsträckning som möjligt att de får välja själva hur de vill leva. Det är så jobbigt när politiker ska in och peta och detaljstyra. Kan man sin historia så vet man att det bollas väldigt mycket hit och dit med vad vi kvinnor får göra, ska göra, bör göra.... att bestämt ovanifrån. När och om kvinnor fått/får bestämma själva så har valen ofta gått stick i stäv med alla pålagor.

Men jag känner ju väl till hemmaföräldrarnas villkor och är bekant med påhoppen. Men varför måste man hugga mot andras val, gör man det så bär man nog på en sorg och oro inombords att man valt fel.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Vad menar du att vara hemma länge? Alla har ju olika uppfattningar om det

• Margarit

Min son är 1 år 8 månader gammal och jag är hemmamamma. Planerar att vara hemma med honom tills han är tre, längre om vår ekonomiska situation tillåter det.

Jag tror att det är bäst för min son att få vara hemma och jag tycker det är underbart att få vara hemma med honom.

Själv har jag aldrig gått på dagis och skulle gärna vilja erbjuda samma sak till mitt barn.

• mamma2004

Jag har varit hemma sedan sommaren -04, med ett avbrott för halvtidsjobb en termin hösten -07. Vi har planerat att jag ska vara hemma till och med sommaren -11 åtminstone, sen får vi se vad som händer. Då är minstingen 3½ år.

Vi har sagt att vi ska försöka vara hemma så länge som går och jag trivs jättebra med det valet! Vi villge våra barn en trygg uppväxt och vill vara med dem så mycket som möjligt.

För tillfället har jag vårdnadsbidrag och sedan har jag ytterligare föräldradagar att ta ut.

Men jag måste ändå säga att här där vi bor har jag hittat många som tänker som jag, många vill vara hemma så länge som möjligt och det är inte ovanligt att man är hemma med barnen till de är ca 3 år. Självklart är det inte majoriteten, men det finns ett helt gäng i alla fall! Jag känner mig verkligen inte ensam och har inte känt att jag behöver försvara mitt val. Det är jätteskönt!

Dessutom finns det många öppna förskolor, kommunen har två tre stycken och svenska kyrkan har två som har öppet minst två dagar i veckan var. Det finns sagostunder på biblioteket, och kyrkans barntimmar för många olika åldrar, vi har barngymnastik och massa andra roliga barnaktiviteter att gå på så det är verkligen inte tråkigt att vara hemma.

Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • noia

Jag skulle jättegärna vara hemma med mina barn så länge det gick, men jag tycker det är fruktansvärt egoistiskt att neka pappan att ta ut hälften av föräldradagarna. Och pappor som skaffar barn utan att vilja vara hemma med dom har jag väldigt svårt att förstå med...

• Scarlet

Jag at hemma med var 15 manader gamlka son och alskar det. Kommer nog vara hemma i ca 10 ar till eftersom vi vill ha tre barn och jag vill vara hemma tills den minsta borjat skolan.

Vi har det valdigt gott stallt ekonomiskt, jag lever ett valdigt intressant och rikt liv och alska att samtidigt kunna vara hemma med sonen. Jag har tid att lasa mycket och forlkovra mig i olika amnen jag inte skulle kunna om jag arbetade. Forstar over huvud taget inte varfor kvinnor alltid ska lagga sig i andras val och kritisera - vill man jobba ska man jobba och vill man vara hemma ska man vara hemma! Ingen annan vet hur ens egen situation ser ut, man valjer sjalv hur man vill leva sitt liv!

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!