• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • Hemmaföräldern
    frufri skrev 2010-02-15 11:47:19 följande:
    Ja men det är precis vad jag går och tänker på! Varför har det blivit så att det är det som förr var den manliga biten som blivit normen? Jag förstår inte på vilket sätt det är jämställdhet. Det visar väl bara att det som mannen gjorde/gör värderas högre än det som förr var kvinnans roll. Det känns som att jämställdhet skulle innebära att lyfta fram båda alternativen som lika bra, inte få det till att allt som var kvinnligt är att "förnedra" sig själv och inte leva sitt liv till fullo. Sen om det är mannen eller kvinnan som vill vara hemma i många år spelar ju ingen roll. Men både att vara hemma och ta hand om hemmet och att jobba borde vara precis lika värdesatt! Det är sååå mycket stress i dagens samhälle, och man behöver absolut inte ha det så egentligen. Det är väldigt synd...
    Det är som att vården och omsorgen om de egna barnen inte räknas eftersom man inte får betalt. Om två mammor däremot byter barn med varandra kan man bli dagmamma och få betalt???!! Det är så konstigt. Tar man inte hand om barnen så dör de, så visst är det ett arbete. Det konstigaste av allt är att du kan vara hemma och har barnet på dagis, då pungar staten ut med pengar men inte om du själv gör det.

Hemmarbetet värderas till 380 000 kr per år och barn. Alla hemmaföräldrar utför ett arbete som har stor betydelse för ekonomin som helhet. Tyvärr så får de inte något för det.
  • Limbo

Hej, jag jobbar som timvikarie och är hemma mycket. Nu känns det inge kul alls för vi bor för trångt nu innan vi flyttar. Sen blir det nog bättre.
    Men jag ser mig lite som en "hemmafru", men jag älskar att jobba också, anledningen att jag är hemma är för att det passar i våran familjesituation, med barn som kommer o går. Men jag vill jobba ihop till en egen bra pension och kunna tjäna ihop pengar till familjen och sparande.
    :)

What would happen if Pinocchio said My nose will now grow?
  • zizela

Hej OWEW

Jag är och kommer att vara det så länge det går..... Alla andra som har åsikter, Ja jag har oxå fått höra det, suck dom är förmodligen bara avundsjuka. Jag håller med dig OWEW så klart att man ska vara hemma om man vill, det är ju ett fritt land vi lever i. Om vi har råd, vad har dom andra med det att göra?? Själv e jag fortfarande hemma med min 16 månaders tjej och kommer att vara ledig ända fram till början på nästa år, tur nog har jag en förstående chef.

• Limbo
    zizela skrev 2010-02-17 15:41:37 följande:
    Hej OWEW Jag är och kommer att vara det så länge det går..... Alla andra som har åsikter, Ja jag har oxå fått höra det, suck dom är förmodligen bara avundsjuka. Jag håller med dig OWEW så klart att man ska vara hemma om man vill, det är ju ett fritt land vi lever i. Om vi har råd, vad har dom andra med det att göra?? Själv e jag fortfarande hemma med min 16 månaders tjej och kommer att vara ledig ända fram till början på nästa år, tur nog har jag en förstående chef.
    men du har di ett jobb som du ska gå tillbaka till när du inte är mammaledig längre? Du är inte hemmafru?
  • Shmone

Jag är också hemmafru/hemmamamma.. Har varit hemma sedan första barnet föddes för 5,5 år sen.. väntar nu fjärde barnet - och jag kommer att vara hemma på heltid tills yngsta är minst 4 år. Sen kanske jag kan överväga halvtidsjobb - men absolut inte heltid. Jag vill vara hemma o ta hand om hemmet och barnen även när dom går i skolan.

• rosakaninen

Jag skulle gärna vara hemma med barnen på heltid om vi hade råd. Det finns inget jobb som kan vara viktigare än att ta hand om sina egna barn. Jag jobbar iaf deltid och är hemma mer än många andra.

• zizela
    Limbo skrev 2010-02-17 15:44:40 följande:
    men du har di ett jobb som du ska gå tillbaka till när du inte är mammaledig längre? Du är inte hemmafru?
    Nej jag är hemmmamamma skrev kanske lite tokigt där :)  men har stora funderingar på att släppa min fasta anställning och jobba mindre.... kanske  jobba en liten del för det sociala livet.... jag vet inte hur jag ska göra.
  • Limbo
    zizela skrev 2010-02-17 15:51:14 följande:
    Nej jag är hemmmamamma skrev kanske lite tokigt där :)  men har stora funderingar på att släppa min fasta anställning och jobba mindre.... kanske  jobba en liten del för det sociala livet.... jag vet inte hur jag ska göra.
    Okey, det blir lite snurrigt :) Alla är ju hemma med sin barn :)

Ja, vill man bli hemmafru så måste man gå igenom en hel del saker. Har man råd? Känner man sig säker inför framtiden? Pension, lån, räkningar, sparande.
    Jag tycker det är riktigt skönt att vara timvikarie, då kan jag hoppa in när jag vill. Jag vill som sagt ha en egen bra pension som jag har superkoll på.
  • mallanis

Hejsan Hemmamammor!

Klart ni ska vara hemma om det är det ni vill!
    Jag kommer nog att dela ganska lika med mannen om man kommer i er sits men det är en annan femma. Jag blir bara nyfiken hur löser ni den ekonomiska biten? Hur tänker ni när barnen börjat i skolan kommer ni fortsatt vara hemma? Vad händer med er inkomst och pension? Jag är genuint nyfiken och inte ifrågasättande av ert val!

• Limbo

Måste också skriva att det inte alltid är en dans på rosor att vara hemma. Det gäller att man har bra fantasi, kanske tar några kursen, pluggar, rör på sig. Man vill ju hålla hjärnan och kroppen igång. Många blir lata, så det måste man tänka på.

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!