• frufri

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Är det så svårt att förstå?

Jag tycker det är väldigt trist att det blivit så nu att det nästan ses som nåt "fult" och svagt att vara hemmafru (eller hemmamamma om du gillar den formuleringen bättre). För mig har alltid familjen varit viktigast. Jag säger inte på något vis att man inte kan kombinera både karriär och föräldraskap, men det är inte vad jag vill. Jag trivs verkligen med att vara hemma :) 

Jag blir lite irriterad när folk frågar "vad ska du göra sen då"? När jag berättar att jag är föräldraledig (21 veckors dotter). Varför måste jag ha en plan för sen? Jag är hemma och ska vara det så länge det går. Det är min plan! :)

Finns det fler hemmafruar/hemmamammor här? Och då menar jag inte föräldralediga, utan ni som tänker eller åtminstone vill vara hemma lääääääänge!

• Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
  • nnx
    Leijne skrev 2010-03-03 23:47:29 följande:
    Det känns inte så accepterat i Sverige. Här ska man jobba, och gör man inte det, utan väljer att vara hemma med barnen. Då blir man ifrågasatt. Det är synd!  
    Håller med dig. Sonen ska åtminstone vara hemma tills han är 4½. Nu jobbar jag visserligen hemifrån så jag blir inte lika mycket ifrågasatt utan då gäller det att det är synd om sonen, varför det skulle vara det begriper jag inte då han är hur lycklig som helst.
  • kerstinsdotter

Jag är hemmamamma (kallar mig det eftersom jag är hemma för att ta hand om vårt barn inte min man...) och min man och jag är helt överens om att jag ska vara hemma med kommande barn också så länge vi tycker det behövs och hela familjen trivs med det. Jag har aldrig varit lyckligare eller mått bättre än jag gör när jag får sätta vår familj främst och detsamma gäller hela familjen. Visst finns det mycket fördomar här i sosse-sverige om att hemmaföräldrar är en farlig sort och helt otidsenliga men så länge man är trygg i sitt eget val så är det ganska lätt att strunta i de åsikterna. Fast självklart är det skönt att få umgås med likasinnade och att få utbyta erfarenheter ibland när den yttre pressen att anpassa sig till den svenska normen känns för tung. Därför hänger jag en del på bl.a. www.hemmaforaldrar.se.

Grattis till ditt val ts och jag önskar dig många härliga hemmaår med din familj!

• Leijne
    nnx skrev 2010-03-05 11:21:25 följande:
    Håller med dig. Sonen ska åtminstone vara hemma tills han är 4½. Nu jobbar jag visserligen hemifrån så jag blir inte lika mycket ifrågasatt utan då gäller det att det är synd om sonen, varför det skulle vara det begriper jag inte då han är hur lycklig som helst.
    Nej, det är konstigt. Det är väl inte mer synd om barn som är hemma heltid än vilket barn som helst. De vet ju inget annat, precis som de som går på dagis. Det finns massa fina aktiviteter man kan åka till för att stimulera kompisbiten som många tror sig veta att mina barn kommer missa.
  • Doodies

Någon som kan det här med regeln för vårdbidrag? Dottern är 11 månader nu och jag hade ev planerat in dagis i aug/sept om jag kommer in på min utbildning. Gör jag inte det så vill jag vara hemma minst 1 år till.
    Måste pappan tömma alla sina dagar också? I mitten på aug har jag tömt alla mina sjukpenningdagar och börjar därefter på lägstanivån. Men om jag ska vara hemma plus gubben så räcker det ju inte ens till räkningarna.

• kallag

Jag vill oxå vara hemma med mina barn, så länge som möjligt! 
    Jag vill vara där och höra deras roliga kommentarer, se hur dom reagerar på olika saker och vara den som dom vänder sig till när dom slår sig.
    Mår dåligt av att tänka på dagis, då måste jag lämna bort mina små till andra vuxna som ska få gosa och kramas med mina barn! : (
    Som tur är så har jag tänkt att vara hemma minst 1 år till, så jag kan vänja mig vid tanken långsamt...

• ango07

Man måste inte tömma några dagar. Det räcker att ni har tagit ut 250 dagar. Resten kan ni spara. Sen kan ni jobba, plugga, har privat dagmamma osv. Det enda måstet är att ni inte har barnet i kommunal barnomsorg.

• Celiine
    ango07 skrev 2010-03-05 20:03:18 följande:
    Man måste inte tömma några dagar. Det räcker att ni har tagit ut 250 dagar. Resten kan ni spara. Sen kan ni jobba, plugga, har privat dagmamma osv. Det enda måstet är att ni inte har barnet i kommunal barnomsorg.
    Vad konstigt. Är inte tanken att man ska få det för att man är hemma med sina barn?
    För det var vårdbidrag du menade?
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    ango07 skrev 2010-03-05 20:03:18 följande:
    om man har 2barn,måst eman ha både hemma då? eller får stora fortsätta sina 15h?
  • Faile
    Celiine skrev 2010-03-05 20:12:41 följande:
    Vad konstigt. Är inte tanken att man ska få det för att man är hemma med sina barn?För det var vårdbidrag du menade?
    Vårdnadsbidrag heter det tror jag. Inte samma som vårdbidrag.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

skulle söka på vårdbidrag men då kom det ju bara upp om barnet hade nåt funktionshinder.

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!