• ango07

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Jag är också hemma och jag trivs hur bra som helst med det. Jag kombinerar det med att vara egen företagare. Jag har nyss startat upp och tänkte göra ett försök nu när jag ändå är hemma. Sonen fyllde 2 i slutet av november. Som tur är har mannen ganska bra lön som gör det möjligt för mig att vara hemma. Han har dessutom möjlighet att jobba mycket hemifrån. Det gör att vi kan fika, äta lunch m.m. tillsammans=underbart Har haft vårdnadsbidrag sen förra sommaren och kommer att fortsätta med det tills sonen blir 3. Så är planen idag i alla fall, men den kanske ändras. Vi får se...

Jag känner ingen annan som är hemma med sina barn. Får ofta frågan om han har börjat på dagis än eller om jag har börjat jobba igen. Jag valde att säga upp mig förra våren efter många år av vantrivsel på jobbet. Det var det bästa jag någonsin gjort...
  • ango07

Jag har vårdnadsbidrag, startade upp ett eget företag förra året och pensionssparar. Jobbade halvtid innan och vantrivdes på mitt jobb. Så när det var tal om att jag skulle börja jobba igen, sa jag upp mig (det var förra våren). Har börjat kolla runt lite efter ett deltidsjobb till hösten ev. när vårdnadsbidraget tar slut. För sonen fyller då 3 år. 

Det är en relativt kort period som det gäller i ens liv och som aldrig kommer tillbaka. Vi var både överens om redan innan vi fick barn att jag skulle vara hemma med barnet så länge som möjligt. 
  • ango07

Man måste inte tömma några dagar. Det räcker att ni har tagit ut 250 dagar. Resten kan ni spara. Sen kan ni jobba, plugga, har privat dagmamma osv. Det enda måstet är att ni inte har barnet i kommunal barnomsorg.

• ango07

Ja man kan få för fler barn samtidigt, men det gäller ju bara tills barnet fyller 3 år.

• ango07

Ingen jag känner är hemma med sina barn. De som har fått syskon till sina barn har det äldre på dagis. Jag börjar känna mig lite ensam Det är ont om äldre barn på öppna förskolan.  Kul att läsa att det finns andra som jag Som vill vara hemma...

tuzzla skrev 2010-03-26 08:34:13 följande:
    Har bara läst Trådstarten: Vår minsting är nu 2,5 år och jag är hemmafru på heltid. Tänker så förbli ett bra tag till också!!!! Jag älskar att vara hemma, och inser hur tursam jag är som har den möjligheten! Får liknande kommentarer som TS redan fått, men i mitt fall kanske det är lite mer befogat. Alla ser ju att mitt barn inte längre är någon bebis och förstår väl att föräldrapenningen orimligen kan räcka så länge... Jag blir dock vansinnigt irriterad över såna kommentarer! SÅ längesen är det ändå inte som hemmafru var en vanlig sysselsättning. Jag har VALT detta. Jag VILL detta. Jag belastar inte samhällsekonomin det minsta. Är självklart inte inskriven på AF och får således ingen A-kassa (jo, folk har trott det!). Föräldrapenningen är slut sedan länge. Vårdnadsbidrag finns inte i min kommun. Jag VAB-ar aldrig och upptar ingen plats inom barnomsorgen. Jag blir förbannad när politiker ska komma och snacka om kvinnofällor!!! Visst, jag har säkert inte samma förutsättningar i min yrkeskarriär sen, men jag har fått ANNAT!!!!!! Vi har också två äldre barn, 13 och 10 år gamla. Det är en ynnest att kunna hjälpa dom med läxor och annat kring skolan direkt när dom kommer hem. På så sätt har ju dom kvällarna fria för umgänge med kompisar, träning eller att bara slappa om dom vill!
    Får många, många frågor om han går på dagis. När de hör att jag är hemma med honom, säger de, åh vad trevligt. Men samtidigt ser det ut som om de tycker att jag berövar honom något. Nu börjar jag nästan få dåligt samvete över att han inte går på dagis...
  • ango07

Sonen har fått börja på allmän förskola (3 timmar per dag som är kostnadsfritt). Mest för att han vill, han har längtat enda sedan vi berättade att han skulle få börja. Vi började skola in i måndags, i onsdags var han där själv. Inga problem alls

Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!