• tessilus

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

MammanZ skrev 2010-03-22 16:51:52 följande:
    Önskar att jag kunde vara hemma med sonen (och förhoppningsvis syskon) men den krassa verkligheten är att man måste tjäna pengar också.  :(
    man kan klara sig på en lön om man vill, det beror bara på hur stort habegär man har. jag vill tex såååå gärna ha en ny soffa o det har jag sagt länge men just nu kommer familjen före. vill ha massa saker hela tiden, men man måste lära sig att hålla händerna från plånkan för då funkar det mesta

tror de flesta familjer kan ha en förälder hemma om man bara lär sig handskas med pengar o inte ha så dyra uvgifter. vi har tex utgifter på en 10tkr varje mån o det e vad många familjer vill ha som lekpengar idag tyvärr.
  • tessilus
    Hägris skrev 2010-03-28 22:07:03 följande:
    Bäst att du skaffar en karl som inte vill vara med sina barn då.
    ja det e nog bättre att ha 2 föräldrar som jobbar heltid så det inte blir orättvist, så båda föräldrarna träffar barnen lika mycket.....suck
  • tessilus
    beccagranen skrev 2010-03-29 21:15:19 följande:
    Tvärtom, dom får mer tid att tillbringa med sina barn. Eftersom dom slipper lägga lika mycket av sin fritid på hushållssysslor :)
    o det e så skönt att man alltid e hemma när han e ledig. hela familjen samlad
  • tessilus
    Hemmaföräldern skrev 2010-04-03 11:44:00 följande:
    Vi valde att bo kvar i hyresrätt när vi fick barn. Vi var också ute och letade hus men valde bort det pga kostnaderna. Sedan är vi fyndare på blocket när barnen ska ha nya cyklar, barnmöbler, sänggavlar.... saker som jag tycker man kan köpa begagnat, köper vi begagnat. Sedan har vi hållit fast vid de gamla möblerna och målat om istället. Soffor, sängbottnar och sånt köper vi förstås nytt. Leksaker har vi också fyndat men även sålt av själva. Klädbytardagar har fyndat på men också sålt saker. Sen har jag varit framme vid Reor och handlat. Vi har levt bra men tänkt igenom inköpen. Storhandlat och planerat noga. Fryst in mycket och bakat mycket själva och lagat mat från grunden... nej tack till färdiglagat och halvfabrikat.Inget lantställe utan vi har hyrt hus varje sommar flera veckor till ett bra pris. Här är en länk om du vill veta mer om downshifting :)www.hemmaforaldrar.se/downshifting.htmoch en annan som kanske kan vara nåt:www.hemmaforaldrar.se/bygg_din_hemmatillvaro....
    bra tips o bra länkar
  • tessilus
    Oneesan skrev 2010-04-03 22:23:56 följande:
    Jag vill också vara hemmafru, problemet är att maken också vill vara det
    problem?...ähh starkast vinner...hahaha. nää men kanske jobba 50% var?
  • tessilus
    Solkattan skrev 2010-04-06 09:19:29 följande:
    Hej!Älskar livet som hemmamamma... börjar dock få lite ångest över att dagarna från FK snart är slut.Nån som vet hur länge man maximalt kan vara hemma?Är så dåligt påläst.. men är det så att man efter ett år måste ta ut alla dagar?"önskar" att det bara vore att tillverka barn nr två.. men eftersom vi inte kan få barn på "normalt" sätt så är det ångest över IVF också... :(
    fast då e du väl inte hemmamamma, du är föräldraledig?
Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!