Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!
Jag har varit hemma sedan sommaren -04, med ett avbrott för halvtidsjobb en termin hösten -07. Vi har planerat att jag ska vara hemma till och med sommaren -11 åtminstone, sen får vi se vad som händer. Då är minstingen 3½ år.
Vi har sagt att vi ska försöka vara hemma så länge som går och jag trivs jättebra med det valet! Vi villge våra barn en trygg uppväxt och vill vara med dem så mycket som möjligt.
För tillfället har jag vårdnadsbidrag och sedan har jag ytterligare föräldradagar att ta ut.
Men jag måste ändå säga att här där vi bor har jag hittat många som tänker som jag, många vill vara hemma så länge som möjligt och det är inte ovanligt att man är hemma med barnen till de är ca 3 år. Självklart är det inte majoriteten, men det finns ett helt gäng i alla fall! Jag känner mig verkligen inte ensam och har inte känt att jag behöver försvara mitt val. Det är jätteskönt!
Dessutom finns det många öppna förskolor, kommunen har två tre stycken och svenska kyrkan har två som har öppet minst två dagar i veckan var. Det finns sagostunder på biblioteket, och kyrkans barntimmar för många olika åldrar, vi har barngymnastik och massa andra roliga barnaktiviteter att gå på så det är verkligen inte tråkigt att vara hemma.