Inlägg från: sherry mum |Visa alla inlägg
  • sherry mum

Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!

Hej!vad kul att det är flera som älskar att vara hemma med barnen och vill vara det länge! Mina 2 äldsta (3 och 5år) går 15h på dagis medan jag är föräldraledig med min yngsta (11mån)och några är redan på mig och frågar när lillan ska börja på dagis. Men denna gång tänker jag försöka vara hemma så länge som föräldrapenning dagarna räcker..sen efter det...ja då vet jag inte.
    vi har inget vårdnadsbidrag i den här kommunen.
    har ni ändå valt att vara hemma trots att ni inte fått vårdnadsbidrag?

• sherry mum
    Leijne skrev 2010-02-20 19:21:13 följande:
    Jag kommer vara hemma med eller utan vårdnadsbidrag. Jag tycker det är en löjlig summa. Då de kommunerna kan bidra med 100 tusen per år per barn som går på dagis. Men bara ca 33 till de som får vara hemma med sin mamma. Vad är det för skillnad på barnen? Det är ett sätt för kommunerna att spara pengar. Och vad jag har förstått, får man bara ta ut för barn mellan 1 och 3 år. Inte under tiden någon förälder tar ut sina föräldradagar, och bara för ett barn i taget. Jag Kommer få ut mer om jag spriderJag förstod aldrig när jag skulle kunna ha nytta av den. Jag får ut mer i månaden av att sprida ut mina dagar på 3 år. Men det är inte det som spelar någon roll för mig. Oavsett hur det blir med den ekonomiska biten, tänker jag vara heltidsmamma åt mina barn. Och jag är glad att vi har har, eller rättare sagt, tar oss den möjlihgeten.
    jag förstår hur du tänker=)
  • sherry mum

Leijne, vad kul att du också bloggar=)

• sherry mum
    pepprar skrev 2010-03-06 14:12:25 följande:
    Grattis till er som har möjlighet att vara hemma med era barn. Ta vara på tiden och njut och skit i alla konstiga kommentarer. När man inte gör som alla andra blir man ifrågasatt. Min mamma säger nu när hon är äldre med facit i hand att den bästa tiden i hennes liv var när vi barn vara små. Hon jobbade emellanåt när hon måste men försökte även vara hemma när ekonomin tillät det. Jag har varit ännu mer hemma med mina barn och skött det mesta som skall göras hemma så vi har haft tid att umgås när alla har varit hemma och jag är väldigt glad över att jag har kunnat göra det. Min pension blir bara skit men jag har levt det liv jag har velat leva och inte låtit rädslan för framtiden bestämma. Man har vanligen bättre ekonomi när man blir äldre och då kan man investera och försöka ordna så att man får det bättre på äldre dar ifall man lever länge. Men det är ändå just nu som man lever i alla fall och det bör man ta vara på i första hand. Och att man blir fördummad är bara skitsnack, varför skulle man bli det - jag har bara blivit klokare då jag har haft tid att sluka böcker och gå kurser när jag vill och även hoppa in och ta ett vikariat nu och då för att få komma ut lite. Man kan knappast bli smart av att ha en anställning.
    fan vad bra skrivet!!!!!!
Svar på tråden Jag VILL ju vara hemmafru/hemmamamma!