• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • hannahlilla
    Im Fabulous skrev 2007-08-29 14:58:06 följande:
    jaa, och alla ska ha rätt att säga ifrån! Ingen behöver, eller ska behöva motgå sina egna principer. Vi behöver ingen lag som förbjuder homosexuella att gifta sig i kyrken, men det innebär inte att vi ska tvinga någon att motgå sina egna principer.För att klargöra är jag varken kristen, döpt eller konfirmerad. Tror ej heller på homosexualitet, men tycker att alla har rätt till sitt liv och sin åsikt.
    Hur menar du med att du inte tror på homosexualitet?

Och Ja, jag tycker absolut att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan!
    Elvira, 19/3-07.
  • Fru U

Idag blir inte alla medlemmar i kyrkan. Kyrkan och staten har skiljts åt, just därför att tvångsinskrivning i kyrkan inte är förenligt med ett modernt samhälle

Live and let live
  • Julias mamma

QMiss LyckadQ skrev 2007-08-29 14:59:50 följande:

Min första tanke är ja självklart och det är nog min slutgiltiga åsikt också.Men... (Jag själv är inte kristen eller följer någon annan religion heller) jag undrar varför man vill göra det när kyrkan uppenbart motsäger sig homosexualitet. Om jag var homosexuell skulle jag då defenetivt inte känna att jag vill gifta mig i kyrkan, eftersom de skulle ha svårt att acceptera min sexualitet.
    Det kan jag också fundera på...
    Men som jag skrev ovan någonstans...gud förlåter bla bla bla...
    Det finns säker ngt kryphål som gör att homosexuella vill gifta sig där dom föraktas mest!
  • mindless

Im fabulous:

?Vi behöver ingen lag som förbjuder homosexuella att gifta sig i kyrken, men det innebär inte att vi ska tvinga någon att motgå sina egna principer.?

Visst ska kyrkan få bestämma själva hur de vill bedriva sin verksamhet, men nu är det ju fråga om den myndighetsutövning som kyrkan har rätt utföra. Och ska man få ha den rätten är det väl rimligt att samhället ställer vissa krav, som till exempel att man inte får diskriminera andra människor? Passar inte det kan man ju alltid avstå från rätten att viga.

• stina84
    challis77 skrev 2007-08-29 14:58:54 följande:
    ...det här fick jag höra av en kille jag jobbade med en natt, han är pigstvän och jag kan inte alls vad som sår i Bibeln eller inte men han sa att det stod någonstans i Bibeln att om en kvinna och en man är gift och mannen dör så skall kvinnan gifta om sig med hans bror. Jag vet inte alls om det stämmer, men OM det skulle stämme, borde inte det också vara en "sanning" för kyrkan också? (likaväl som att homosexuella är "otrogna") Om nu Gud har skapat alla mäniskor, har han inte skapat bögarna och flatorna då också? Ni behöver inte bli arga nu, men det här är bara tankar från en som inte studerat Bibeln så mycket sedan kyrkans barntimmar och senast konfirmationen
    Gud skapade människan med en egen vilja
    ♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Sallisen
    challis77 skrev 2007-08-29 14:58:54 följande:
    ...det här fick jag höra av en kille jag jobbade med en natt, han är pigstvän och jag kan inte alls vad som sår i Bibeln eller inte men han sa att det stod någonstans i Bibeln att om en kvinna och en man är gift och mannen dör så skall kvinnan gifta om sig med hans bror. Jag vet inte alls om det stämmer, men OM det skulle stämme, borde inte det också vara en "sanning" för kyrkan också? (likaväl som att homosexuella är "otrogna") Om nu Gud har skapat alla mäniskor, har han inte skapat bögarna och flatorna då också? Ni behöver inte bli arga nu, men det här är bara tankar från en som inte studerat Bibeln så mycket sedan kyrkans barntimmar och senast konfirmationen
    Det stod så i Lagen, men kristna är inte under Lag. Jesus kom med ett nytt förbund.
    Washington D.C. - here we come!!
  • hannahlilla
    Im Fabulous skrev 2007-08-29 15:01:09 följande:
    Alla blir vi nedtryckta av olika anledningar. Man behöver inte vara homosexuell för att behöva möta diskriminering eller för att bli illa behandlad.
    Och det är ett argument för att fortsätta diskriminera homosexuella?
    Elvira, 19/3-07.
  • Im Fabulous
    hannahlilla skrev 2007-08-29 15:01:38 följande:
    Hur menar du med att du inte tror på homosexualitet?
    Det är en diskution jag inte tänker ta, eftersom att många kan känna sig påhoppade. Min personliga åsikter kring den saken är något jag behåller för mig själv.

Tillägger att jag trots mina åsikter kan respektera homosexuella, och har många homosexuella vänner.
  • Mogika
    Julias mamma skrev 2007-08-29 15:00:15 följande:
    Jag gifte mig -inte- i kyrkan just för att jag -inte- är troende....Samma gäller tycker jag, för gaypeople och alla andra...är man inte troende så skall man inte vigas inför gud...punkt slut!Klart dom skall få gifta sig i kyrkan om dom vill....
    Kunde inte sagt det mycket bättre själv!
    Vi ska bli mamma och pappa!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?